معاون دوم رییس‌جمهور: بامیان امن‌ترین ولایت افغانستان است

- ۲۳ میزان ۱۳۹۱

محمد کریم خلیلی معاون ریاست جمهور می‌گوید که بامیان یکی از امن‌‎ترین ولایت‌های کشور است که هیچ احساس ناامنی در آن وجود ندارد.
وی که با شماری از وزرای کابینه دولت به یک سفر چهار روزه به ولایت بامیان آمده است، امنیت این ولایت را امنیت واقعی خوانده، گفت که این امنیت مطمین تنها با همکاری مردم بامیان و حمایت‌های آنان از برنامه‌های دولت تحقق یافته است.
وی در این سفرش چندین پروژۀ انکشافی را افتتاح نموده و دیدارهایی با مردم بامیان داشت.
او گفت که فاصله بین ولسوالی یکه ولنگ و مرکز این ولایت را بعد ازغروب طی نموده است.
معاون رییس جمهور افزود که امنیت خوب بامیان بیانگر صلح جویی مردم، رشد فکری باشنده گان این ولایت و تلاش مردم در جهت حفظ ارزش هایی می باشد که در یازده سال گذشته توسط خودشان و جامعۀ جهانی به دست آمده است.
او وعده سپرد که ناامنی راه های ارتباطی ولایت بامیان با کابل را حل می سازد.
وی گفت که دولت برای حل مشکل ناامنی های درۀ میدان و درۀ غوربند یعنی مسیر ارتباطی ولایت بامیان با کابل تصامیم جدی گرفته است.
درۀ میدان ولایت وردگ و درۀ غوربند ولایت پروان تنها راه‌های ارتباطی ولایت بامیان با کابل است که از اول سال جاری تاکنون ده‌ها تن از باشنده‌گان بامیان در این مسیر، اختطاف، سربریده، زخمی و اموال شان به سرقت برده شده است.
این اظهارات آقای خلیلی در حالی صورت می‌گیرد که در دومین  روز حضورش در بامیان، برای اولین بار یک مکتب دخترانه در دهن غندک ولسوالی شیبر این ولایت که در همجواری با ولایت بغلان قرار دارد، آتش زده شد.
مقامات مسوول در ولایت بامیان نیز تأکید دارند که به جز یک مورد ناامنی در مرکز ولسوالی شیبر و بعضی ناامنی ها در درۀ شکاری و در ولسوالی کهمرد این ولایت که در همجواری با ولایت بغلان و پروان قرار دارد، در یازده سال گذشته در دیگر ساحات این ولایت کدام حادثۀ ناامنی و فعالیت های تروریستی ضد دولتی به ثبت نرسیده است.
حاجی عبدالحکیم، یکی از باشنده گان غندگ ولایت بامیان گفت: «کسانی که در این ساحه دست به ناامنی می‌زنند و مکتب را آتش زده اند و موترهای پی آر تی و امنیت ملی را منفجر نمودند، از بغلان و پروان آمده بودند.»
ابوذر امینی یک تبعۀ هالندی که جهت تهیه یک فیلم سینمایی به بامیان آمده بود، گفت: «من ولایت بامیان را امن تر از بعضی شهرهای کشورهای همسایه افغانستان و حتا امن تر از مکزیکوسیتی در امریکا می‌دانم.»
با وجودی که در این اواخر ناامنی در شماری از ولایت های کشور و در شرق ولایت بامیان افزایش یافته است، اما در مرکز و اکثر ولسوالی‍‌‌‌های بامیان تشویش های ناامنی وجود ندارد.
اما راضیه اقبال زاده یک عضو شورای ولایتی می‌گوید با وجودی که بامیان امنیت است و باشنده گان این ولایت از برنامه های دولت حمایت می کنند، انکشاف و بازسازی در این ولایت کمتر صورت گرفته است و تا هنوز باشنده گان مرکز این ولایت برق ندارند و از الکین استفاده می کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.