معاملۀ ننگین یک «مهرۀ انگلیس» با طالبان در بغلان

گزارشگر:شنبه 28 سنبله 1394 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۴

مقامات محلی ولایت بغلان می‌گویند که هیأتی که برای بررسی وضعیت امنیتی ساحۀ دندغوری چندی قبل به این ولایت سفر کرده بود، این ساحه را رسماً طی معامله‌یی به طالبان واگذار کرده است.
این هیأت پس از سفر به بغلان؛ بدون این‌که از کارکردشان به رسانه‌ها و مردم اطلاع بدهند، دوباره به کابل برگشته اند.
پس از یک هفته، این هیأت به کابل برگشته و اسنادی به دست اعضای شورای ولایتی بغلان رسیده است که این افراد با گروه طالبان سندی را امضا mnandegar-3کرده اندو ساحۀ دند غوری را به طالبان واگذار کرده و به این گروه سند ملکیت داده اند.
بسم الله اتاش، عضو شورای ولایتی به رسانه‎ها گفت: «در این سند که ساحۀ دند غوری به طالبان داده شده است؛ وزیر سرحدات اقوام و قبایل، سرپرست ولایت بغلان، رییس شورای ولایتی، رییس امنیت، فرمانده پولیس، رییس شورای عالی صلح بغلان و دو عضو این شورا، امضا کرده اند که این سند در برگیرنده ۹ ماده می‌باشد».
وی گفت: «ساحۀ دندغوری به طالبان واگذار شده و در یکی از ۹ ماده آمده است که در این ساحه، افراد مشکوک و مظنون اگر دیده شود، دولت حق انجام عملیات، گرفتاری افراد و حتا واردشدن به این ساحه را ندارد».
محمدحنیف عضو دیگر شورای ولایتی با تأیید این موضوع می‌گوید که پس از امضای سند ملکیت، جغرافیای جنگ در بغلان تغییر کرده و پس از برگشت این هیأت به مرکز، درگیری شدید در بغلان مرکزی رخ داد که در آن ساحه، دو تانک مربوط به نیروهای امنیتی به دست طالبان افتاده و چندین تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.
محمدظریف ظریف، عضو دیگر شورای ولایتی، دولت را به بی‌حرمتی در مقابل مردم و شهدای ولایت بغلان متهم می‌کند و می‌گوید که پس از همگانی‌شدن این موضوع، سر و صدای مردم نیز بالا شده است.
وی گفت که این سند به زبان پشتو نوشته شده و در حال حاضر، ساحۀ دندغوری مطلقا در اختیار گروه طالبان است و بیرق‌های این گروه در این ساحه برافراشته شده است.
اعضای شورای ولایتی بغلان، تحویل سند ملکیت ساحه دندغوری را به طالبان، ضعف «بی‌شرمانه» دولت عنوان می‌کنند.
واگذاری دندغوری در پنج کیلومتری مرکز ولایت بغلان به طالبان، خشم بسیاری از شهروندان کشور را بر انگیخته است.
مردم معتقد هستند که دولت با این کار حیاط خلوتی را به طالبان در شمال فراهم می‌کند.
در این حال، برخی تحلیلگران می‎گویند که مهره‎هایی در درون حکومت از جمله گلاب منگل وزیر سرحدات و والی پیشین هلمند به اشارۀ برخی کشورهای خارجی دست به چنین کاری زده اند.
به باور آنان، این مهره‎ها تلاش می‎ورزند با انتقال جغرافیای جنگ، محیط مصون و غیرقابل خطری را به طالبان فراهم سازند تا آنان بتوانند آزادانه در این مناطق فعالیت کنند و به سربازگیری بپردازند.
عزیزالله آریافر کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی می‎گوید که واگذاری منطقۀ دند غوری ولایت بغلان به طالبان بدعت خطرناکی است که تبعات منفی زیر را به دنبال خواهد داشت :
۱. با اجرایی‌شدن تفاهم نامۀ واگذاری دند غوری به طالبان، اولین منطقۀ رسمی مصون و حمایت شده برای طالبان در شمال کشور ایجاد می‌شود.
۲. طالبان از این منطقه به عنوان یک مرکز مطمین و پشت جبهۀ محلی خویش استفاده می‌کنند.
۳. از این مرکز عملیات‌های تروریستی در سایر نقاط بغلان طراحی و اجرا می‌شود.
۴. امضای تفاهم نامه با طالبان محلی به عنوان یک طرف به آنها مشروعیت می‌دهد.
او می‎گوید که اگر این جلو این بدعت در همین آغاز گرفته نشود، ممکن است در سایر نقاط کشور تعمیم یابد و طالبان صاحب جزایر قدرت به رسمیت شناخته شده‌یی در سطح کشور شوند که مهار آن در آینده به شدت دشوار خواهد بود.
برخی از نیروهای امنیتی نیز از واگذاری این منطقه به طالبان ابراز ناراحتی کرده اند.
آنان گفته اند که چنین کاری بی احترامی به قربانی‎های نیروهای امنیتی است.
یک آگاه سیاسی دیگر گفت که گلاب منگل از مهره‎های انگلیس است و او هنگامی‌که والی هلمند بود، مطابق خواست انگلیس‎ها عمل می‎کرد و اکنون هم به دستور این کشور دست به چنین معاملۀ شرم‌آوری با طالبان زده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.