عراقچی در دیدار با جاوید لودین: از پناه‌جویان افغان استفاده سیاسی نمی‌کنیم

- ۲۳ میزان ۱۳۹۱

سید عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران در دیدار با جاوید لودین معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان گفته است که کشورش هیچگاه از پناهجویان افغان، برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده نکرده است.
معاون وزارت خارجه ایران که روز گذشته با همتایش در کابل صحبت می‌کرد، گفت که در مورد دوسیه زندانیان افغان در ایران تجدید نظر صورت گرفته است.
عراقچی معین آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران گفت که پس از بررسی‌ها، حکم اعدام زندانیان افغانی در ایران، به حبس درازمدت تجدید نظر شده است.
او همچنان می‌گوید که ایران برای همیشه در کنار افغانستان خواهد بود و این کشور را حمایت همه جانبه می‌کند.
معاون وزارت خارجه ایران هشدار می‌دهد، در صورتی‌که نظامیان امریکایی از خاک افغانستان بر ایران حمله کنند، کشورش جواب متقابل خواهد داد.
مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند آن‌گونه که در یازده سال گذشته حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان ضرری به کشورها همسایه نداشته، بعد از این نیز نخواهد داشت. جاوید لودین معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان گفت: «ما استقلال سیاست خود را در قبال همسایه های خود به خصوص جمهوری اسلامی ایران حفظ کرده ایم و حفظ خواهیم کرد».
جاوید لودین در دیدارش با هیات ایرانی گفت که از خاک افغانستان به هیچ کشور همسایه تعرض نخواهد شد.
آقای لودین می‌گوید که کابل روابط دوستانه‌اش با ایران را در سخت‌ترین شرایط حفظ کرده و به هیچ عنوان آنرا از دست نخواهد داد.
معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه حواشی نباید در روند روابط رو به رشد دو کشور خدشه‌یی وارد کند، گفت: رسانه‌ها اطلاعات خود را برای مبنای واقعیات و مصالح و منافع دو کشور منعکس کنند.
آقای لودین در خصوص صدور حکم اعدام به مهاجران افغان در ایران گفت که افغانستان به قوانین ایران احترام می‌گذارد، اما مساله اعدام مهاجران افغان در ایران را با جدیت تعقیب می کند.
جاوید لودین در این کنفرانس از کشورهای همسایه خواست تا و ضعیت افغانستان را درک کنند و به تصمیم‌هایی که مردم افغانستان برای منافع خود می‌گیرند، احترام بگذارند.
اخیرا دولت ایران از امضای موافقت‌نامه دراز مدت میان کابل و واشنگتن ابراز نگرانی کرده و حضور نیروهای امریکایی در افغانستان را تهدید برای امنیت منطقه خوانده است.
اما دولت افغانستان می‌گوید که موافقت‌نامه استراتژیک کابل- واشنگتن در تقابل با هیچ کشور دیگری نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.