وزیر داخله: پاکستان در تلاش فرستادن لشکر تازه به افغانستان است

گزارشگر:دو شنبه 13 میزان 1394 - ۱۲ میزان ۱۳۹۴

مقام‌های امنیتی افغانستان در خصوص اوضاع بد امنیتی در کشور به ویژه سقوط قندوز به مجلس سنا فرا خوانده شدند.
نورالحق علومی وزیر داخله، معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع، رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور در جلسۀ دیروز سنا خواسته شده بودند؛ اما تنها وزیر داخله خود حضور یافته بود و دیگر مقام‌ها معاونان شان را به این مجلس فرستاده بودند.
mnandegar-3سناتوران هم در خصوص چه‌گونگی سقوط قندوز و تشدید ناآرامی‌ها در برخی ولایات دیگر سوالاتی را مطرح کردند.
نورالحق علومی وزیر امور داخله علت سقوط برخی از شهرها و ولسوالی‌ها به دست مخالفان مسلح دولت را توطیه‌های تازۀ پاکستان خواند.
نورالحق علومی وزیر داخله در این مورد گفت: «در نتیجۀ فعالت مراکز تروریستی در بیرون از مرز همه مناطق کشور ناامن شده است؛ دشمن تصمیم داشت حداقل ۹ تا ۱۰ ولایت را در سال جاری سقوط دهد که موفق به این کار نشدند…
امروز نه تنها که جنوب، شرق، شمال و غرب کشور زیر تهدیدها قرار دارد بلکه یک لشکر تازه که مشمول چیچنی، عرب، پاکستانی، ازبکستانی و از ترکستان شرقی هستند، تلاش می‌شود تا این تربیه شده‌گان را به افغانستان بفرستند تا یک دستاورد داشته باشند و به اهداف‌شان برسند.»
آقای علومی، جنگ تبلیغاتی و روانی، ورود مخالفان به خانه‌ها و جلوگیری از تلفات ملکی را عامل اصلی سقوط قندوز عنوان کرد.
علومی تأیید نمود که یک تعداد از مسوولین که در نتیجه واسطه و وسیله به صفوف نیروهای امنیتی داخل شده اند و به جای دستور نهادها از هدایات واسطه‌های شان پیروی می‌کنند.
به گفته وی، دستور جدی از رییس جمهور وجود دارد که با این گونه افراد در صفوف نیروهای امنیتی برخورد شود و تعدادی از آنان شناسایی شده و به موقع محاکمه خواهند شد.
وزیر داخله در خصوص عملیات که هم اکنون در شهر قندوز جریان دارد یادآور شد که این عملیات پس از پاکسازی شهر، حومه شهر به ولسوالی‌ها و ولایت‌های همجوار قندوز تا پاکسازی کامل مخالفان از شمال ادامه می‌یابد.
علومی در مورد پولیس محلی نیز گفت که تغییراتی در چوکات این نیروها نیز وارد می‌شود.
آقای علومی به دست‌هایی‌که در درون کشور با استخبارات کشورهای بیرونی کار می‌کنند بار دیگر اشاره کرد.
او در خصوص حمله بر زندان غزنی نیز بیان داشت: «پنج تا شش مسوول این زندان در دفع این حمله به کوتاهی متهم شده که هم اکنون تحقیقات از آنان ادامه دارد».
عبدالخالق سروری معاون اول وزارت دفاع نیروهای امنیتی را در دفع حمله بر قندوز مقصر خواند و گفت: « هیچ وقت حادثه قندوز را تلافی کرده نمی‌توانیم».
متین بیگ معاون اول ریاست امنیت ملی گفت:‌ « با توجه به جنگ قندوز طالبان در همه نقاط کشور جرأت گرفته و جنگ‌ها را آغاز کرده اند».
آقای بیگ دلیل تاخیر در عملیات بهاری بر ۲۷ نقطه در ولایت قندوز را تاخیر در ارایه تصمیم از سوی تاجیکستان خواند. به گفته وی، چهار سرباز تاجیکستان در اسارت طالبان بود و افغانستان از آن کشور خواستار معلومات در این مورد شده بود که تأخیر صورت گرفت.
سلیمان کاکر معاون مشاور شورای امنیت ملی هم هرگونه تاخیر در عملیات قندوز از سوی این اداره را رد کرد.
پیش از این، گفته‌هایی وجود داشت که شورای امنیت ملی مانع عملیات نیروهای امنیتی بر ۲۷ نقطه در قندوز شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :