رییس اجرایی: اجازه نمی‎دهیم در داخل نظام از تروریسم حمایت شود

گزارشگر:سه شنبه 14 میزان 1394 - ۱۳ میزان ۱۳۹۴

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید که حکومت وظیفه خود را در قبال کندز به خوبی انجام نداده است.
داکتر عبدالله روز دوشنبه در جلسۀ شورای وزیران گفت: «دانسته یا ندانسته در جایی دیده می‌شود که از تریبون دولت، جنایت توجیه می‌شود و خواسته می‌شود که جنایت پرده‌پوشی شود. همین‌که این وضعیت در کندز حاکم است، معنایش آن است که ما وظیفه خود را انجام نداده‌ایم.»
mnandegar-3او افزود که از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که طالبان به کندز حمله می‌کنند و حالا «سوال‌هایی اساسی» در این مورد وجود دارد که چرا از آن جلوگیری نشد. او تاکید کرد که باید در این مورد به مردم افغانستان پاسخ داده شود.
آقای عبدالله گفت که «جنایاتی» که طالبان در کندز مرتکب شدند، نشان داد که این گروه برخلاف «تبصره‌هایی» که برخی‌ها می‌کنند، نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است.
او بدون این که توضیح دهد، گفت که «از هر طرفی» در کار نیروهای امنیتی «مداخله» صورت می‌گیرد و این امر باعث تاخیر در اجرای تصمیم‌ها می‌شود.
رییس اجرایی گفت: شکایت اصلی مردم کندز این است که چرا به پیشنهادات و خواست‌های آنان که بارها مطرح گردیده رسیدگی نشده است. حکومت مسوولیت دارد برای مردم در این مورد پاسخ روشن ارائه نماید که چرا به خواست‌هایی آنان رسیدگی نشد و چرا و چگونه کندز به دست دشمن افتید. جنایت طالبان در کندز نشان داد که برخلاف تصور عده‌ای فرقی میان طالبان قدیم و طالبان جدید نیست. این تروریست‌های وحشی بزرگترین جرم و جنایت را در کشور مرتکب شده‌اند و دشمن این سرزمین هستند.
رییس اجرایی افزود: تروریست‌ها انسانیت ،دین، مذهب و قوم ندارند. این‌ها جنایت کاراند و دشمن بشریت و صلح.
رییس اجرایی افزود: در تعیین و تقرر مسوولین اداری ولایت‌هایی با تهدید بالا از جمله کندز، بازنگری می‌کنیم و به مردم کندز اطمینان می‌دهیم که با در نظرداشت توقع آنان در کندز تعیینات صورت می‌گیرد.
رییس اجرایی در ادامه علاوه نمود: فوری‌ترین وظیفه حکومت در شرایط کنونی شناسایی علل و انگیزه‌های حادثه کندز و مجازات عاملین این حادثه و پاسخ روشن به مردم است.
عبدالله عبدالله همچنان افزود: از آماده‌گی مجاهدین برای حمایت از نیروهای مسلح استقبال می‌کنیم و از این نیروها طبق ضرورت در چارچوکات نظام افغانستان استفاده خواهد شد.
رییس اجرایی همچنان علاوه کرد: در سطح کشور نوعی از بی‌روحیگی حاکم است. به دلیل پاسخ نیافتن سوال‌های جدی مردم و تراکم این پرسش‌ها، مردم دچار سردرگمی می‌شوند و این وضعیت بالای روحیه مردم تأثیر منفی می‌گذارد. به این اساس نیازمند صف‌بندی روشن میان دوست و دشمن هستیم. رییس اجرایی در ادامه افزود: باید از نیروهای مسلح خویش و نظام به صورت روشن و واضح حمایت کنیم.
رییس اجرایی گفت: مردم ولایت کندز آمده‌اند برای مسوولین حکومتی می‌گویند شما چرا بی‌ر‌‌وحیه هستید و اقدام نمی‌کنید. درحالی‌که قضیه باید برعکس باشد. عبدالله همچنان افزود: هیچکس حق ندارد در داخل نظام از طالب و تروریست حمایت نماید. این رویکرد به نظام آسیب می‌رساند و پایه‌های نظام را لرزان می‌سازد و حکومت به کسی اجازه نمی‌دهد با استفاده از فضای امن دست به چنین کاری بزند.

اشتراک گذاري با دوستان :