رهبران حکومت در مراسم افتتاح برنامه میثاق شهروندی: پایان حکومت «خواب» است

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 5 میزان 1395 - ۰۴ میزان ۱۳۹۵

رهبران حکومت وحدت ملی دیروز (یک‌شنبه ۴ میزان) برنامه ملی میثاق شهروندی را افتتاح کردند.
رؤسای حکومت در این برنامه بر کار مشترک تأکید ورزیدند و از پنج‌ساله بودن حکومت خویش سخن زدند.
اشرف‌غنی رییس جمهوری کشور در این برنامه از داکتر عبدالله رییس اجرایی و دیگر مقام‌های بلندپایه دولتی به خاطر کار مشترک سپاس‌گزاری کرد.
mandegar-3او گفت: تشکر از داکتر عبدالله و تمام اعضای کابینه که برای بار اول در تاریخ افغانستان حاضر شدند که اختلافات خود را کنار گذاشته و مشترکاً در سکتورهای مختلف کار کنند.
رییس‌جمهور گفت: مهمترین شرم افغانستان اتهام فساد است؛ اما اگر دولت وحدت ملی برنامه مبارزه با فساد را نمی‌داشت، کشورهای کمک کننده، هیچگاه برنامه ۸۰۰ میلیون دالری را با ما امضاء نمی‌کردند.
اشرف‌غنی خطاب به حاضرین در تالار گفت: باید فرهنگ ایجاد موسسه را فراموش کنید و خودتان برای مردم تان مکتب، مسجد و شفاخانه بسازید.
رییس‌جمهور تأکید کرد: باید فرهنگ ارایه خدمات نهادینه شود و به همه‌گان خدمات یکسان ارایه شود، زیرا ما براساس رای مردم به این جا آمدیم و هدف ما خدمت یکسان به همه مردم افغانستان است.
غنی گفت که همه افغان‌ها حقوق مشترک دارند و هیچ تفاوت میان روستاهای بدخشان و روستاهای هلمند وجود ندارد و همه روستاهای افغانستان در چهارچوب یک برنامه قرار دارند.
او در خصوص سهم‌گیری مساوی زنان و مردان گفت: در این برنامه سهم مساوی زنان و مردان عملی خواهد شد و مرد و زن در این برنامه سهم ۵۰/۵۰ خواهند داشت.
در این حال، داکتر عبدالله عبدالله،‌ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفت: ما باید انتقاد‌پذیر باشیم و بگوییم که کمی و کاستی‌هایی وجود داشته است و ما انتقاد پذیر هستیم و باید پاسخگوی مردم که به ما رای دادند نیز باشیم.
او تاکید کرد؛ اما آن‌هایی که می‌گویند این‌ها ( رهبران حکومت وحدت ملی) بروند، باید بدانند که این خواست آنان خوابی بیش نیست؛ زیرا مردم به این حکومت رأی دادند و در میثاق شهروندی نقش اساسی را مردم دارد.
او گفت: از بین بردن فقر، بیکاری، توسعه زیربناهای روستایی و تقویت نقش زنان و جوانان و نقش مردم در کار خودشان از تعهد و اولویت‌های حکومت وحدت ملی است و تحقق خواهد یافت.
‌رییس اجرایی، آغاز این برنامه را یک نوید خوب برای مردم افغانستان خواند و تاکید کرد که مسئولان در تطبیق این برنامه نباید ناهماهنگی داشته باشند.
داکتر عبدالله گفت: این برنامه برای کاهش فقر، توسعه زیربنای روستایی و تقویت نقش مردم در پیشبرد پروژه‌های ملی موثر واقع می‌شود.
رییس اجرایی تأکید کرد که این برنامه باید بدون تبعیض و کدام ملاحظه‌یی در سرتاسر کشور به طور یکسان و همه‌شمول تطبیق شود.
وی گفت که ارایه خدمات بهداشتی، آموزش و پرورش، برق رسانی، ترانسپورت و آبرسانی از کارهای اولیه دولت است که باید برای مردم انجام بدهد.
داکتر عبدالله ابراز امیدواری کرد که کار پروژه‌های بزرگ ملی و ساخت‌وساز در کشور آغاز شده و این یک گام موثر در راستای تحقق اهداف و آرزوهای مردم افغانستان می باشد.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور که در مراسم افتتاح برنامه ملی میثاق شهروندی صحبت می‌کرد گفت: این برنامه با بودجه بیش از ۱ میلیارد دالر امریکایی در شهرها در تمامی ۳۴ ولایت کشور تطبیق می‌شود و تمویل بودجه‌ی آن از اولویت حکومت می‌باشد.
به گفته آقای حکیمی: از مجموع ۱ میلیارد دالر تا به‌حال ۶۳۰ میلیون آن برای تطبیق این برنامه طی چهار سال اول، تمویل و تعهد شده است.
حکیمی گفت که طی چهار سال اول ۱۳۰ میلیون آن را حکومت افغانستان، ۴۰۰ میلیون آن صندوق وجهی بازسازی افغانستان و ۱۰۰ میلیون آن از سوی نهاد انکشاف بین‌المللی تمویل می‌شود و بودجه این برنامه از طریق شوراهای انکشافی به‌مصرف می‌رسد.
وزیر مالیه کشور اهمیت تطبیق این برنامه را بهره‌مند شدن تمامی شهروندان به‌خصوص بی‌جاشدگان و زنان خواند.
آقای حکیمی گفت که این برنامه طی ۱۰ سال آینده در تمامی ۳۴ ولایت کشور تطبیق می‌شود اما در چهار سال اول آن این برنامه یک‌سوم حصه کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.
نصیر احمد درانی،‌وزیر احیاوانکشاف دهات از شفافیت تطبیق این برنامه برای مردم و رهبران حکومت وحدت ملی اطمینان داد.
وی گفت که این برنامه ملی در مشورت با مردم محل و وزارت های همکار تطبیق می شود.
درانی همچنان گفت: این برنامه در سه مرحله در کشور تطبیق می شود که در مرحله او ۱۷۷ ولسوالی و ۱۲هزار روستا را تحت پوشش قرار میدهد.
وزیرای صحت عامه و زراعت ومالداری نیز این برنامه را یک فرصت بسیار خوب برای ارایه خدمات درکشور خواندند.
آنان گفتند که با تطبیق چنین برنامه ها فاصله میان دولت و ملت کوتاه شده و فرصت کاری برای شهروندان در سرتاسر کشور فراهم می شود.
برنامه میثاق شهروندی در ادامه برنامه همبستگی ملی که از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات راه‌اندازی شده بود، در شهرها تطبیق و عملی می‌شود.
برنامه همبستگی ملی در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد که در روستاها فعالیت داشت و اکنون این مرحله به پایان رسیده است.
و اما برنامه میثاق شهروندی اولین برنامه میان وزارت‌ها و چند سکتوری است که از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات، وزارت صحت‌عامه و وزارت معارف گردانندگی و عملی می‌شود و وزارت‌های فواید عامه، زراعت و مالداری،ترانسپورت، معادن و ….. در این برنامه همکاری خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.