نماینده فراه: سربازان ایرانی شش افغان را کشته‌اند

- ۲۴ میزان ۱۳۹۱

یک عضو مجلس می‌گوید که شش تن از افغان‌هایی‌که از ولایت نیمروز عازم ایران بودند، توسط شلیک مستقیم محافظان مرزی ایران کشته شده اند و ایران جسدهای آن‌ها را به افغانستان نمی‌دهد.
این حادثه روز یک‌شنبه درحالی  اتفاق افتاد که پاسگاه‌های مرزی نیمروز به افغان‌ها اجازه عبور داده و گفته اند که پاسگاه‌های مرزی ایران نیز با عبور افغان‌ها مشکل ندارند.
محمد سرور عثمانی، نماینده ولایت فراه در جلسه عمومی روز دوشنبه در مجلس نماینده‌گان گفت: این افراد با عبور از مرز  کشته شدند.
عثمانی گفت این کار ایرانی‌ها خلاف اصول و موازین بین‌المللی می‌باشد.
کارگران افغان به دلیل نبود کار در افغانستان تلاش می‌کنند تا از راه‌های قاچاقی به ایران بروند. در حال حاضر رفتن به ایران به شکل قانونی و با گرفتن پاسپورت و ویزا، کار دشوار، وقت گیر و پرهزینه است.
هنوز از شلیک نیروهای مرزی ایران با این افغان‌ها جزییاتی در دست نیست و مقام‌های ایرانی نیز ابراز نظر نکرده اند.
نماینده پارلمان از حکومت انتقاد کرد و گفت که در رابطه به سرنوشت افغان‌های مهاجر بی‌تفاوت است.
اما مقام‌های ایرانی می‌گویند حتا در سخت‌ترین شرایط مانع اقامت و کار مهاجران افغان در ایران نشده اند. سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران روز یک شنبه در سفر به کابل گفت: «ما زمانی که تحت فشارها و تحریم‌های امریکا بودیم، زمانی که انواع و اقسام تحریم‌های اقتصادی بر ایران تحمیل شده بود، هیچگاه از برادران افغان نخواستیم که ایران را ترک کنند. همیشه اتباع افغانی در کنار ما بوده اند».
هیات اداری مجلس نماینده‌گان به کمیسیون امور بین‌المللی دستور داد این موضوع را با مقام‌های حکومتی شریک کند تا بیش از این افغان‌ها در مرزهای ایران جان‌شان را از دست ندهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.