در مسـیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۲۴ میزان ۱۳۹۱

بخش سـی‌وهفتم

زمانی که شهر مزار شریف سقوط کرد، قیام از حمایت اعضای کمیته مرکزی حزب وطن و جنرالان مستقر در کابل برخوردار گردید و جنرال آصف دلاورـ لوی درستیز، جنرال نبی عظیمی‌ـ قوماندان گارنیزیون کابل و جنرال سید اعظم سیدـ قوماندان گارد ریاست‌جمهوری و ده‌ها جنرال دیگر پیام فرستاده و هم‌بسته‌گی‌شان را با ما به صورت آشکارا اعلان کردند.
به تاریخ ۳۰ حوت، جلسه‌یی مهم در داخل شهر مزارشریف دایر کرده و جنبش ملی اسلامی افغانستان را پایه‌گذاری کردیم و در آن جلسه، رییس و معاونین را تعیین نمودیم. تصمیم گرفته شد که هیاتی بلندپایه به کاپیسا سفر نموده و با احمدشاه مسعود دیدار و گفت‌وگو نماید.
در جبل‌السراج با احمدشاه مسعود گفت‌وگو نمودیم و در آن‌جا برای پیشبرد امور نظامی، شورای نظامی جهادی را که احزاب جهادی و جنبش ملی اسلامی افغانستان اعضای آن بودند، پایه‌گذاری کرده و احمدشاه مسعود را به حیث رییس و جنرال دوستم را به حیث معاون شورای جهادی، تعیین کردیم.
جلسۀ ما چهل‌وهشت ساعت دوام کرد و در آن‌جا روی برنامۀ فتح کابل به بحث و گفت‌وگو پرداختیم. در استراتژی فتح کابل، اختلافات میان ما و مسعود ظهور کرد، طوری که پیشنهاد کردیم که باید نیروهای شورای جهادی داخل شهر کابل شده، زمام امور را به‌دست گیرند، ولی مسعود اصرار می‌کرد که داخل شدنِ افراد نظامی باعث هرج‌ومرج گردیده، از طرف دیگر این دخول معنیِ کودتا را خواهد داشت. او عقیده داشت که باید نیروهای ما در راه استحکام کمربند امنیتی اعزام شوند و از داخل شدن به شهر، جلوگیری به عمل آید. به رهبران جهادی در پاکستان اطلاع داده شود که حکومت را ساخته، هرچه زودتر وارد کابل شوند.
جنرالان مستقر در کابل، پلان مسعود را معقول‌تر می‌پنداشتند و پیام فرستادند که برای تقویت کمربند امنیتی، افراد را هرچه زودتر به کابل ارسال کنیم. بدین ترتیب جنرال عبدالمجید روزی‌ـ معاون جنرال دوستم، همراه با ششصد سرباز و افسر از راه هوا بر میدان هوایی کابل فرود آمدند.
جنرال‌ها مشغول تقویت کمربند امنیتی و حفاظت میدان هوایی، قصر ریاست‌جمهوری و رادیو تلویزیون بودند که اسلم وطنجارـ وزیر دفاع حکومت داکتر نجیب، همراه با رازمحمد پکتین، جنرال رفیع‌ـ معاون رییس‌جمهور و چند تن دیگر به‌طور مخفیانه، مجاهدین حزب اسلامی را وارد شهر کابل نمودند و کمربندهای امنیتی را تسلیم کرده، در داخل شهر کابل به هرج‌ومرج و چوروچپاول پرداختند.
به تاریخ ۲۶ حمل ۱۳۷۱ ما داخل شهر کابل شدیم و به تصفیه‌کاری عمومی پرداخته، تپه مرنجان، قصر دارالامان، میدان هوایی و اکثر نقاط شهر کابل را تصرف نمودیم و کنترول کابل را کلاً به‌دست گرفتیم و به زمامداری نجیب و طرفدارانش خاتمه داده، زمینه آمدن حکومت مجاهدین را مهیا ساختیم.» (۱۰۲)
حکومت کابل سقوط نمود، تمام دوایر دولتی و رادیو تلویزیون به تاریخ ۵ ثور ۱۳۷۱ به‌دست مجاهدین افتاد و بیانیه ذیل که نشان‌دهنده سقوط حکومت داکتر نجیب‌الله بود، به روز ۶ ثور ۱۳۷۱ به نشر رسید:
«هموطنان مومن، فرماندهان قهرمان، حماسه‌آفرینان مجاهد، وارثان عزیز شهدای گلگون‌قبا، معلولین ارجمند انقلاب، مهاجرین دور از میهن! السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به همه شما تبریک می‌گویم. سرانجام جهاد خونبار ملت زجرکشیده افغان از میان خون و آتش راه خود را به سرمنزل پیروزی باز کرد. بار و بوریای نجیب و دستیاران مزدورش، این کثیف‌ترین مهره الحاد و استبداد، یک‌باره بسته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.