باراک اوباما: تنها راه خروج ما دست‌یابی به راه حل سیاسی است

گزارشگر:یک شنبه 26 میزان 1394 - ۲۵ میزان ۱۳۹۴

رییس جمهور امریکا ضمن تلاش برای متقاعد کردن پاکستان برای موفقیت روند صلح مخالفان و دولت کابل گفت که خروج نیروهای خارجی بسته‌گی به یافتن راه حل مناسب سیاسی مخالفان و دولت افغانستان دارد.
باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد: تلاش‌ها برای آوردن طالبان به میز مذاکرات صلح افغانستان آغاز شده است.
وی گفت: قرار است این موضوع در سفر نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان به کاخ سفید با وی در میان گذاشته شود.
mnandegar-3اوباما ضمن تأکید بر روند حاکمیت قانون و مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان افزود: نباید حکومت داری و امنیت را از هم جدا تصور کرد.
رییس‌جمهور امریکا اذعان داشت: باید این موضوع برای طالبان و همه کسانی که مخالف پیشرفت افغانستان هستند مشخص شود که تنها راه تحقق خروج کامل نیروهای خارجی و امریکایی از افغانستان، دست‌یابی به راه حل سیاسی با حکومت این کشور است.
وی ادامه داد: این درحالی است که باید پناهگاه‌های طالبان و گروه‌های تروریستی در افغانستان نابود شود.
باراک اوباما خاطرنشان کرد: هفته آینده کاخ سفید میزبان نخست‌وزیر پاکستان است و من بار دیگر از وی می‌خواهم تا برای حضور طالبان به دور میز مذاکرات صلح افغانستان بر آن‌ها فشار وارد کند.

با این وجود پنجشنبه هفته گذشته مقامات ارشد این کشور اعلام کردند که باراک اوباما دستوری را صادر خواهد کرد که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را به‌شکلی قابل توجه کندتر می‌کند، تصمیمی که نشان دهنده تغییری عمده در برنامه جنگی وی بوده است.
براساس طرح امریکا قرار است ۹۸۰۰ نظامی این کشور که هم اکنون در افغانستان مستقر هستند، تا پایان سال ۲۰۱۶ در این کشور حضور یابند و پس از آن این تعداد به ۵۵۰۰ نظامی کاهش یابد.
سفر واشنگتن
نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با باراک اوباما توافق هسته‌یی غیر نظامی، ازسرگیری مذاکرات صلح افغانستان و «طرح اقدام ملی برای مبارزه با تروریسم» را مورد بحث قرار خواهد داد.
نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان قرار است در ۲۰ اکتبر به امریکا سفر کند.
مقامات دولتی و نظامی پاکستان در نشستی دستورکار دیدار نخست‌وزیر این کشور از امریکا را مشخص کرده‌اند که بر اساس آن، نواز شریف در دیدار با مقامات واشگتن بر توافق هسته‌یی غیر نظامی، روند مذاکرات صلح افغانستان و طرح ۲۰ ماده‌یی اقدام ملی برای مبارزه با تروریسم در پاکستان را مطرح خواهد کرد.
بر اساس منابع محل اقامت نخست‌وزیر پاکستان، مقامات دولتی و نظامی این کشور، گفت‌وگوی جامعی در مورد از سرگیری مذاکرات صلح بین دولت و طالبان افغانستان نیز انجام دادند.
گفته می‌شود که مقامات دولتی و نظامی پاکستان در مورد تلاش‌های این کشور برای ازسرگیری مذاکرات صلح افغانستان ابراز اطمینان کردند.
مقامات دولتی و نظامی پاکستان درمورد طرح جاری ۲۰ ماده‌یی برای مبارزه با تروریسم نیز توافق کردند که باید در دیدار نواز شریف با مقامات واشنگتن مطرح شود.
نخست‌وزیر پاکستان هفته گذشته ضمن دیدار از امریکا دو نشست مهم، یکی با حضور وزرا و دومین نیز با حضور مقامات ارتش این کشور برگزار کرده است.
توافق هسته‌یی غیر نظامی واسنگتن- اسلام‌آباد نیز از دستورکار مهم نخست‌وزیر پاکستان در سفر به امریکا به شمار می‌رود.
نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان چندی پیش اظهار داشت: دولت پاکستان تلاش‌های خود را برای بهبودی مذاکرات صلح افغانستان آغاز کرده است که نخستین دور آن در ماه جنوری سال جاری میلادی در «مری» در نزدیکی اسلام‌آباد برگزار شد.
واشنگتن پست روزنامه امریکایی هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که این کشور در حال بررسی است که آیا اسلام‌آباد محدودیت‌های الزامی برای توافق هسته‌یی غیر نظامی با امریکا را می‌تواند بپذیرد یا خیر؟ اما گفت‌وگوها در این خصوص طی دیدار نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان از امریکا در اواخر ماه جاری میلادی با مقامات واشنگتن انجام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.