دهـم محرم گـرامی داشتـه شـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 3 عقرب 1394 - ۰۲ عقرب ۱۳۹۴

رییس جمهور و مقامات بلندرتبۀ کشور با حضور در مکان‌های مختلف عزاداری، سهم خود را در گرامی‌داشت از حرکت امام حسین در دهمین روز محرم الحرام ادا کردند.
محمداشرف‌غنی رییس جمهور کشور قبل از ظهر دیروز(شنبه ۲عقرب) در مراسم عاشورا در مسجد جامع و حسینیۀ نبی اکرم (ص) در شهر کابل اشتراک کرد.
mnandegar-3رییس جمهور در این مراسم گفت: عدالت اساس دین مبین اسلام را تشکیل می‌دهد و پیام امام حسین و عاشورا، برای مردم آزادۀ افغانستان، پیام عدالت و مساوات در برابر قانون می‌باشد، همۀ ما مساوی و برابر هستیم و از همین جهت امروز تمام ملت مسلمان افغانستان این روز بزرگ را گرامی می‌دارند.
رییس جمهور همچنان افزود: تجلیل از عاشورا، تجلیل از عدالت‌طلبی و ایستاده‌گی در برابر استبداد است. پیام انقلاب امام حسین،‌ جهان شمول است و تمام دنیا به‌این پیام نیاز دارند چون عدالت، اصلاحات و مقاومت یک پیام دوام‌دار است.
اشرف غنی تصریح کرد که امام حسین متعلق به‌جهان اسلام است و پیام ایشان نیز پیام جهانی است که برای بیدارگری مردم در تمام دنیا می‌تواند الگو باشد. عاشورا ابعاد گستردۀ انسانی و سیاسی و فرهنگی دارد و پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از این واقعه، هنوز برای نسل‌های جدید و تازه‌تر هم پیام روشن و ارزنده دارد.
به‌گفته وی: عاشورا نقطۀ وفاق ملی در افغانستان است و برخلاف دیگر کشورها که نقطه انحطاط و جدایی محسوب می‌شود، عاشورا زمینۀ وصل و وحدت ملی را در کشور فراهم کرده است.
رییس جمهور اظهار داشت که افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد و باید مردم از ایستاده‌گی و ایثار حضرت امام حسین الگو گرفته و به‌موفقیت برسند. ما وظیفه داریم که از افراطیتجلوگیری کنیم و با تشتت به‌مبارزه برخیزیم.
او از مردم خواست که با کنترل احساسات‌شان، برنامۀ عملی امام حسین را پیاده کنند تا بتوان به‌سمت یک نظام عدالت پیشه حرکت کرد و از مشکلات کنونی دور شد.
دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در مراسم عاشورا در حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) گفت: ما درس اخوت و برادری را از حادثۀ کربلا آموخته ایم.
داکتر عبدالله حکومت تاکید کرد که مراسم عزاداری و عاشورای حسینی بعد از ۱۴ قرن همه ساله در افغانستان برگزار می شود و مردم متدین این کشور گردهم آمده و سوگواری می کنند.
رییس اجرایی گفت: کربلا جای ایثار، قربانی دادن، استقامت، مبارزه با فساد و افراطیت بود و این مکان مقدس، نمونه شهادت و حادثه کربلا را به ارمغان آورده و امت اسلامی و بخصوص مردم افغانستان پیر و جوان، شیعه و سنی در سوگواری شهادت حضرت امام حسین (ع) نشسته اند.
او افزود که حادثه کربلا یک بار دیگر ما را وا میدارد که به خود بیندشیم و همه ساله با برگزاری مراسم سوگواری در فکر، ذکر و اندیشه ای مان حرکت های مثبت را بی افزایم.
در عین حال، محمدمحقق معاون دوم ریاست اجرایی کشور نیز طی سخنرانی در مسجدالزهرا در غرب کابل، قیام عاشورا را حرکتی زنده‌گی بخش و انسان‌ساز توصیف کرد.
آقای محقق توضیح داد: نهضت امام حسین یک پیام جهانی داشت و به‌دنیا آموخت که در هر شرایط و موقعیتی که قرار داشته باشید، باید در مقابل ظلم برخیزید و با آن مقابله کنید؛ چون این پایداری و ایثار است که جهان را به‌سمت بهینه زنده‌گی کردن و مبارزه با دهشت و استبداد سوق می‌دهد.
معاون دوم رییس اجرایی همچنان گفت: «حرکت امام حسین ابتدا با یک قیام تبلیغی و فرهنگی شروع شد، از همان مکه که ایشان حرکت کردند و به‌سمت مدینه رهسپار شدند، هدف روشن‌گری فرهنگی بود تا مردم از ماهیت اصلی دین اسلام آگاه شده و چهره ظالمان را درک کنند. درست در کربلا بود که راه را بر حسین ابن علی بستند و به‌زور قصد بیعت با یزید را به‌امام مطرح کردند، امام گفت من با ظلم بیعت نمی‌کنم. مرا رها کنید، اگر بخواهید من از قلمرو ممالک اسلامی خارج می‌شوم؛ اما به‌خواسته‌یی که دارید تن نمی‌دهم».
همچنان، محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور پیشین نیز در جریان مراسم عاشورای حسینی از عزاداران حسینی خواست تا به‌جای قمه‌زدن و خدشه‌دار کردن فرهنگ عاشورا، به‌بانک خون سیدالشهدا رفته و خون خود را برای نیروهای امنیتی کشور که برای دفاع از ناموس وطن می‌جنگند اهدا کنند.
آقای خلیلی مردم را خطاب قرار داده گفت: اهدای خون به‌اهداف امام حسین نزدیک است، نه قمه‌زنی که چهرۀ حرکت حسینی را تخریش می‌کند.
آقای خلیلی عاشورا را زمینۀ بزرگی برای وحدت ملی در کشور خواند و تأکید کرد که مردم افغانستان از شیعه و سنی، این روز را سوگواری می‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم افغانستان، نقطۀ مشترکی برای نزدیک شدن دارند که آن هم قیام عاشوراست.
نواسۀ خدا!
ریس جمهور در بخشی از صحبت‌های خود امام حسین را نواسۀ خدا دانست و گفت: «نواسۀ خدا حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش در این روز درس ایثار فداکاری و شجاعت را به‌جهانیان آموخت». که این سخنان رییس جمهور موجی از واکنش‌ها را در صفحات اجتماعی در پی‌داشت، کاربران زیادی این گفتۀ رییس جمهور را به‌انتقاد گرفته و طنز پردازی کردند.
یکی از کاربران در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: برای بیانیه دادن یا سخن فرسایی در محضرعام، سخنران باید چندین مرحلۀ تمریناتی (تحقیق، مطالعه، یاد داشت….) را سپری کند. معروف‌ترین سخنوران جهان بدون آماده‌گی به‌عقب میز خطابه نمی‌روند. رهبران سیاسی افغانستان معمولاً بدون آماده‌گی قبلی لب به‌سخن می‌گشایند که اشتباه است.
به باور این کاربر: «اشرف غنی نه به‌خودش احترام دارد و نه به‌مخاطبانش!»
کاربر دیگری در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: «چرا آبروی یک سرزمین و ملت را می‌برید؟ مگر دعوت کردنِ او به‌سخنرانی حتمی بود؟ دیدید که مثل همیشه دُر افشاند و حسین (رض) را نواسۀ خدا گفته تقریباً سی ملیون نفوسِ این سرزمین را «خیله خند» کرد! یادمان باشد که برخی از جوامع سطحِ مردم افغانستان را از روی سخنرانی‌های حکمرانش محاسبه می‌کنند؛ چون آنها به‌این باور اند که این رییس جمهور را خودمان با رای‌مان برگزیدیم و انتخاب همه‌یی‌مان همین است. آنها نمی‌دانند که در این‌جا قصه از چه قرار بوده… ما همواره خیلی چیزها را دستِ کم می‌گیریم. همیشه با خودِمان می‌گوییم که خب یک اشتباهِ کوچک بوده و در نهایتش یک سخنرانی بود که گذشت؛ ولی در باره پی آمدها و تأثیرات منفی‌اش اصلاً فکر نمی‌کنیم. خوبِ‌تان چه که خوبِ‌مان شد!»
هم‌چنان یکی دیگر از این کاربران فسبوک نوشته است: سیاست‌مدار از همه مهمتر باید متوجه این باشد که چه می‌گوید. مردم بیشتر به‌سخن و کلماتی که از زبان او بیرون می‌شود، توجه می‌کنند. برخی از اشتباهات سیاست‌مداران غیرقابل توجیه و جبران است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.