راه‌اندازی عملیات مشترک ترکمنستان و افغانستان برضد طالبان

گزارشگر:دوشنبه 4 عقرب 1394 - ۰۳ عقرب ۱۳۹۴

معاون نخست ریاست جمهوری از برگزاری عملیاتی مشترک با ترکمنستان بر ضد طالبان خبر می‌دهد.جنرال عبدالرشید دوستم می‌گوید که طالبان از ولسوالی خم‌آب جوزجان به مناطق مرزی افغانستان و ترکمنستان فرار کرده اند و به زودی این گروه سرکوب خواهد شد.
به گفتۀ آقای دوستم، نیروهای ترکمنستان موفعیت طالبان را در مرز این کشور با افغانستان تثبیت کرده اند و دو کشور در پی آماده‌گی‌هایی برای mnandegar-3راه‌اندازی عملیاتی تصفیه‌یی در این مناطق هستند.
پناه‌بردن طالبان به خانه‌ها
جنرال دوستم در ششمین روز عملیات تصفیه‌یی در جوزجان گفت که پناه‌بردن طالبان به خانه‌ها، نبرد نیروهای امنیتی با این گروه را به چالش کشیده است. آقای دوستم می‌گوید.
که عملیات با هماهنگی نیروهای ترکمنستان ادامه دارد و شماری از طالبان در نتیجۀ افزایش حمله‌های نیروهای امنیتی از میدان نبرد فرار کرده اند و ده‌ها تن آنان نیز در جزیرۀ آمودریا محاصره شده اند.
به گفتۀ معاون نخست رییس جمهور تاکنون ۲۰ تن از طالبان کشته و ۷ تن آنان اسیر شده اند و از میان نیروهای امنیتی سه سرباز کشته شده و چهار تن از فرماندهان امنیتی نیز زخم برداشته اند.
دوستم هم‌چنان از برگزاری عملیات‌های تصفیه‌یی پس از تصفیۀ ولسوالی‌های خم‌آب، مردیان، منگجک و آقچه ولایت جوزجان در ولایت‌های ناامن جنوب کشور خبر داد.
با این حال قاری محمود یکی از طالبانی که اسیر شده می‌گوید، حین عملیات نیروهای امنیتی در خم‌آب به ترکمنستان فرار کرده اند و پس از دریافت کمک‌های غذایی از آن کشور بیرون رانده شده اند. او می‌گوید، تعدادشان نزدیک به ۸۰ تن می‌رسیده که از این میان ۵۰ تن از مسیر ولسوالی قرقین راهی ولایت بلخ شده اند. اما معاون نخست رییس جمهور کمک نیروهای ترکمنستان به طالبان را رد کرد.
انجنیر احمد، ولسوال خم‌آب نیز دربارۀ حملۀ طالبان بر این ولسوالی به سلام‌وطندار گفت که این گروه ساختمان ولسوالی و فرماندهی خم‌آب را تخریب کرده اند و مدارکی که در این مکان‌ها بود را به آتش کشیده اند. با این حال وی افزود که به زودی کار برای بازسازی این نهادها را آغاز خواهند کرد.
در همین حال باشنده‌گان خم‌آب، کمبود نیروهای امنیتی در این ولسوالی را دلیل عمدۀ حملۀ طالبان عنوان می‌کنند و هم‌چنان می‌گویند که افزایش درگیری‌ها در آستانۀ فرارسیدن زمستان مشکلات آنان را چند برابر کرده است، اما والی جوزجان که با شماری از مسؤولان نهادهای دولتی برای بررسی وضعیت خم‌آب به آن‌جا رفته می‌گوید که به زودی همه چیز را روبه‌راه خواهند کرد.
جنرال دوستم روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته پس ‌از حمله طالبان بر ولسوالی غورماچ و تصرف این ولسوالی برای چندین ساعت به ‌دست آنان برای دومین‌بار به شمال سفر کرده است و اکنون در خم‌آب جوزجان حضور دارد. معاون رییس‌جمهور عملیاتش را از همین ولایت آغاز کرد و گفت که پس از پاک‌سازی کامل ولسوالی‌های این ولایت به فاریاب خواهد رفت.
گزارش‌ها دربارۀ عملیات مشترک نیروهای امنیتی و نیروهای ترکمنستان در حالی منتشر می‌شوند که بارها جنگ افغانستان به عنوان نبرد نیروهای امنیتی کشور در برابر تروریسم بین‌المللی عنوان شده است.
چندی پیش رییس جمهور در نشستی گفت که افغانستان در برابر جنگی تحمیلی قرار گرفته است و به نماینده‌گی از منطقه در برابر دهشت‌اگنی مبارزه می‌کند. او صلح و ثبات افغانستان را ثباتی برای منطقه و جهان دانسته بود و ناامنی در کشور را عاملی برای افزایش ناامنی‌ها در منطقه عنوان کرده بود.
آقای غنی خواستار اجماعی منطقه‌یی برای مبارزه علیه تروریسم شد و روابط افغانستان با کشورهای دیگر را بر بنیاد منافع و زیان‌های مشترک بیان داشته بود.
از سوی هم افزایش ناامنی‌ها در افغانستان و نفوذ گروه داعش در برخی نقاط کشور، نگرانی‌های کشورهای آسیای میانه و روسیه را برانگیخته است.
در این زمینه گزارش‌هایی نیز نشر شده بود که روسیه قرار است عملیات‌های نظامی را در برخی مناطق کشور راه اندازد، اما احتمال برگزاری چنین عملیات‌هایی از سوی نذیر احمدزی، معاون دوم مجلس رد شد. آقای احمدزی یک روز پیش از سفر به روسیه برای جلب کمک‌های نظامی این کشور به نیروهای امنیتی افغانستان این موضوع را رد کرده بود و افزود که آنان هرگز اجازۀ برگزاری چنین عملیات‌هایی را در خاک افغانستان نخواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.