رییس اجرایی: به پاکستان اعتماد نمی‌کنیم

گزارشگر:سه شنبه 5 عقرب 1394 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۴

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور می گوید که تلاش های صورت گرفته برای برقراری صلح در کشور تا هنوز نتیجۀ مطلوب در پی نداشته است.
رییس اجرایی کشور که دیروز (دوشنبه ۴آبان) در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد گفت، مردم و دولت افغانستان نمی‌توانند به پاکستان تا زمانی که این کشور از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، اعتماد کنند.
mnandegar-3داکتر عبدالله در ادامۀ سخنانش تأکید کرد: افغانستان زمانی به همکاری صادقانۀ پاکستانی در پروسۀصلح باورمند خواهد بود که اسلام‌آباد، کمک و همکاری خود با طالبان را قطع کند.
رییس اجرایی با اشاره به سخنان اخیر نخست وزیر پاکستان مبنی بر این که اسلام‌آباد نمی تواند هم‌ با طالبان مذاکره کند و هم با آن‌ها بجنگد گفت: «ممکن نیست که ما اعتماد کنیم، در حالتی که از یک طرف طالبان تقویت می‌شوند، حمایت می‌شوند و تجهیز می‌شوند و از طرف دیگر باور به این کنیم که صادقانه میانجیگری صورت می‌گیرد برای گفت‌و گو این مسأله بسیار مسأله مهم و اساسی است».
به باور داکتر عبدالله، تنها راه اثبات همکاری صادقانۀ پاکستان با پروسۀ صلح افغانستان، قطع همکاری و حمایت این کشور از طالبان می‌باشد که تا هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
رییس اجرایی همچنان گفت: «ثبوت صداقت در این راستا، قطع کمک و همکاری و حمایت از طالبان است که تا به حال شواهدش را ندیده‌ایم.»
آقای عبدالله افزود: ما سال‌های سال در راستای تامین صلح کوشش و تلاش‌هایی داشتیم؛ به این هدف خود متأسفانه نرسیده‌ایم رویه متقابل و نیت متقابل ما در این راستا ندیدیم.
در این حال، شورای عالی صلح افغانستان نیز اعلام کرده که برای مذاکره صلح با طالبان باید آتش‌بس میان طالبان و دولت افغانستان صورت گیرد.
اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی شورای عالی صلحبه رسانه‌ها گفته است که پاکستان با افغانستان در گفت‌وگوهای صلح صادق نیست و دولت باید به صورت مستقیم و بدون در نظرداشت این کشور در مذاکرات صلح با طالبان اشتراک کند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی نواز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدارش با بارک اوباما گفته استکه در یک زمان نمی‌توانند هم طالبان را از بین ببرند و هم آنان را به میز مذاکره بکشانند. دو طرف پس از گفت‌وگویی نود دقیقه‌یی از طالبان خواستند تا با دولت افغانستان مستقیم وارد مذاکره شوند و زمینۀ صلح و ثبات را در کشور فراهم کنند.
پیش از این نیز ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که دروازه‌های صلح افغانستان بر روی طالبان باز است، اما در کنار آن پیش‌شرط‌هایی نیز برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح از جانب طالبان بایدپذیرفته شود. او حفظ دست‌آوردهای چهارده سال گذشته و پذیرش قانون اساسی از سوی این گروه را به عنوان پیش‌شرط‌های افغانستان برای آغاز دور دوم مذاکرات صلح عنوان کرد.
این اظهارات آقای شریف واکنش دولت افغانستان را به همراه داشت و انتقادهای دولت بالای پاکستان شدت گرفت. با این که مقام‌های پاکستانی بارها از تلاش‌های‌شان برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح خبر داده اند، اما دولت افغانستان همواره پاکستان را به داشتن سیاست دوگانه متهم کرده است.

هارون مجیدی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.