وزارت دفاع: وضع امنیتی تا یک ماه آینده بهتر می‌شود

گزارشگر:هار شنبه 20 عقرب 1394 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۴

mandegar-3وزارت دفاع ملی از برنامه‌های منسجم و اثرگذاری برای رویارویی با مخالفان مسلح دولت سخن ‌زد و ‌گفت که در دو تا سه هفته‌ی بعد امنیت در کشور بهبود خواهد یافت؛ این درحالی است که همه ساله با نزدیک شدن به فصل سرما طالبان عملیات‌های خود را کمتر می کنند.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی اظهارداشت: «در ۲ یا سه هفته آینده وضعیت امنیتی در کشور تغییر خواهد کرد و ما برای بهار سال آینده برنامه‌های منظمی داریم و نیروهای تازه نفس وارد جنگ خواهند شد.»
بخش‌هایی از افغانستان در پایان فصل جنگ هنوز هم در شعله‌های نبرد می‌سوزند. بربنیاد اطلاعات نهادهای امنیتی هم اکنون طالبان اداره‌ی هشت ولسوالی را بگونه‌ی کامل در کشور به دست دارند.
ولسوالی‌های بغران و دیشو در هلمند، خاک افغان در زابل، ناوه در غزنی، غورماچ در فاریاب، قلعه زال و دشت ارچی در کندز و وردوج در بدخشان ولسوالی‌هایی هستند که حکومت در آنها تسلط ندارد.
عتیق الله امرخیل نظامی پیشین خاطرنشان کرد: «پاکسازی باید از کابل و اطراف آن شروع شود و به همینگونه تا به سرحدها برسند؛ مقامات باید برای حفظ بخش‌های تصفیه شده برنامه داشته باشند.»
نیروهای دولتی از همان آغاز فصل جنگ تاکنون روزها و شب‌های پر مشغله‌ای داشته‌اند، هر چند کارکردهای این نیروها در سرکوب طالبان بارها ستوده شده است، اما چگونگی رهبری جنگ در بخش‌هایی از کشور انتقادهای زیادی را به بار آورده است.
نثار حارس سناتور معتقد است: «عدم هماهنگی سبب شد که کندز سقوط کند، عدم هماهنگی سبب شده است که جنگ در مارجه هلمند به درازا کشانده شود. خواست ما از حکومت این است که هماهنگی را بگونه جدی در برنامه‌هایشان مدنظر بگیرد».
افزایش عملیات‌ها و جدی گرفتن تهدیدهای دشمن از برنامه‌های مهم امنیتی حکومت پنداشته می‌شود.
هم اکنون تنها ارتش ۱۴ عملیات برنامه ریزی شده را در ۱۱ ولایت کشور به پیش می‌برد.
وزارت دفاع ملی می‌پذیرد که در بخش راه کارها هنوز هم میان نیروهای دولتی هماهنگی وجود ندارد.
آگاهان بر این باور هستند که حکومت وحدت ملی یک طرح روشن امنیتی ندارد و ادامه‌ی بی‌پروایی‌های حکومت در این باره افغانستان را با دشواری‌های زیادی روبرو خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.