احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





فعالان مدنی در کابل: بی‌تفاوتی به پرونـدۀ فرخنـده و رخشانه قابل تحمل نیست

گزارشگر:چهار شنبه 20 عقرب 1394 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۴

نماینده‌گان نهادهای مدنی و شماری از فعالان حقوق زن، از حکومت می‌خواهند تا هرچه زودتر عاملان سنگسار رخشانه را دستگیر کند. آن‌ها همچنین از عدم رسیده‌گی به پروندۀ فرخنده به شدت انتقاد می‌کنند. آن‌ها گفتند که در برابر بی‌پروایی به پروندۀ فرخنده و رخشانه بی تفاوت نخواهند نشست.
حسینه صافی رییس شبکه زنان، روز سه‌شنبه در گردهمایی نماینده‌گان جامعۀ مدنی گفت که هشت ماه از واقعۀ قتل فرخنده می‌گذرد، اما هنوز هم mandegar-3حکم نهایی پروندۀ وی صادر نشده است. به گفتۀ بانو صافی، دادگاه عالی دلیل عدم صدور حکم نهایی را حجم بالای پرونده‌های این وزارت خوانده و می‌گوید که رسیده‌گی کامل به پروندۀ فرخنده بسیار زمانگیر است. بانو صافی بر این باور است که تأخیر در صدور حکم دادگاه عالی، سبب بی‌اعتمادی هرچه بیشتر مردم به نهادهای عدلی و قضایی خواهد شد.
از سوی دیگر، فروزان مشعل فعال حقوق زنان می‌گوید که در هشت ماهی که از قتل و سوزاندن فرخنده می‌گذرد، خشونت‌ها در برابر زنان افزایش یافته است؛ سنگسار رخشانه در غور مصداقی از این مدعا است. بانو فروزان، کار نهادهای عدلی و قضایی و همچنین حکومت وحدت ملی را در پیگیری پروندۀ قتل فرخنده ضعیف و ناکام خواند.
نجلا راحیل یکی از وکلای مدافع پروندۀ فرخنده می‌گوید که بر اساس قانون، دادگاه عالی موظف است تا در مدت چهار ماه حکم نهایی خود را اعلام کند. به باور بانو راحیل، نزدیک به سه ماه از زمان تعیین شدۀ حکم نهایی گذشته و در این صورت، قانون از سوی خود دادگاه عالی نیز نقض شده است. خانم راحیل از ریاست دادگاه عالی خواست تا حکم دادگاه اول و دوم پروندۀ فرخنده را رد کند؛ زیرا به باور وی این دو دادگاه احکامی غیرعادلانه صادر کرده بودند.
وکیل مدافع پروندۀ فرخنده می‌گوید که از میان ۴۹ نفری که به اتهام دست داشتن در پروندۀ قتل فرخنده بازداشت شده بودند، تنها ۱۲ نفرشان هنوز هم در بندند.
همچنین عارفه صفار مسؤول شبکۀ زنان در مزارشریف، دستگاه قضایی کشور را در رسیده‌گی به پرونده فرخنده، متهم به کم‌کاری و سهل‌انگاری کرد.
دادگاه استیناف از میان ۴۹ متهم قتل فرخنده، ۴ تن را به اعدام و ۸ تن را به ۱۶ سال حبس محکوم کرد و ۱۸ تن دیگر را بی‌گناه شناخت. فرخنده در نخستین روزهای سال جاری در منطقۀ شاه دوشمشیره به اتهام سوزاندن قرآن، توسط مردان خشمگین مورد لت‌وکوب قرار گرفت و سپس به آتش کشیده شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

يک نظر

  • Nawid Parsa گفت:

    در باره سیما ثمر و کمیسیون مستقل حقوق بشر و واکنش مقابل جنایت اخیر طالبان در خاک افغان زا بل: با یاد آوری از فعالیت های انساندوستانه وی در گذشته در زمان مقاومت مقابل متجاوزین. این خانم به هیچ صورت در زمینه حقوق بشر فعالیت موثری ، آن طوری که انتظار می رفت انجام نداده است: ۱٫ کمیسیون از آغاز ماموریت دور نمودن چهره های سیاسی نظامی دوران جهاد و مقاومت را به عهده داشت. تمویل کنندگان مصارف دالری این سازمان طبق پروژه مهندسی اجتماعی سیاسی با کرزی و باند فاشیستی وی مشترکاً از طریق سیما ثمر اقدام کردند.۲٫ در اوایل حاکمیت کرزی تا مدت زمان طولانی ” جنگ سالار” و ناقضین حقوق بشر که نمی توانند در اداره دولت سهیم باشند از جمله تبلیغات گسترده این سازمان بود که در جهت منافع کرزی و تیم به اصطلاح تکنوکرات-فاشیستی وی عملی شد. ۳٫ اولین گزارش ” عدالت انتقالی” بیشتر از جانب تمویل کنندگان خارجی ترتیب شده بود. در یکی از مطالب گزارش داده شده از بامیان از زبان یک خانم بی سواد مطالبی نقل قول شده که یک خانم تحصیل کرده فیمینیست در غرب بیان می کند.۴٫ این خانم درک درست از حقوق بشرندارد و حقوق سیاسی را حقوق بشر نمیداند. هیچ گاهی از نقض قانون اساسی و حقوق سیاسی مردم به شمول تقلب در انتخابات کدام عکس العملی نشان نداده است نه مقابل کرزی و نه هم مقابل غنی.۵٫اشتباه بزرک این است که این کمیسیون دولتی می باشد. قاعدتاً هم چون نهاد ها مستقل از دولت برای دفاع از ملت مقابل دولت عرض وجود می کند مقابل اعمال خود سرانه دولت.۶٫نسبت عوامل سیاسی به دستور دولت در مقابل نقض حقوق گاه گاهی خاموشی اختیار می نماید. در باره نقض گسترده حقوق بشر و جنایات طالبان در کندز سه روز خاموش بود بعد ازان که سازمان های حقوق بشر خارجی درین زمینه واکنش نشان دادند سازمان حقوق بشر سیما ثمر هم مجبور به نشر اعلامیه یی شد.۶٫ این خانم به مقوله ها و استنباط های ابتدایی حقوق آشنایی ندارد. جنایت هولناک سر بریدن عده یی از هموطنان ما رابالوسیله باند تروریست ها و قطاع الطریقان در چهار چوب جنایت جنگی می شناسد در حالی که این نوع تعبیر به باند جنایت کار ماهیت سیاسی طرف جنگ را میدهد. ۸٫ در مصاحبه اخیر خود با طلوع این فرد فاقد سواد حقوقی و سیاسی اعمال سر برین را قباحت میداند. این بانو نمیداند که کلمه قباحت در نظام جزایی ما برای توصیف خلاف رفتاری های عادی مثل گذشتن از چراغ سرخ ترافیکی و یا انداختن کثافت در ملاء عامه به کار برده می شود. این خانم درین مصاحبه با تلویزیون طلوع کلمه ” تهنیت” را برای تسلیت باز ماندگان قتل های اخیر به کار بردند. هم چنان نسبت بی سوادی کلمات مانند کرامت ها، کسانی که غرض و مرض دارند ….و غیره را مانند یک شخص بی سواد استعمال کردند