فـغان فـعالان حـقوق زن از بی‌تفاوتی دولت

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ دوشنبه 25 عقرب 1394 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۴

شماری از فعالان حقوق زنان، دولت را در بررسی پرونده‌های خشونت در برابر زنان متهم به بی تفاوتی کرده می‌گویند، سنگسار رخشانه در ولایت غور نشان از افزایش چشم‌گیر خشونت بالای زنان است و دولت نتوانسته تا هنوز از این خشونت‌ها جلوگیری کند.
آنان هم‌چنان می‌گویند، خشونت بالای زنان در ۱۳ سال گذشته جریان داشت؛ اما در این اواخر به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته و نهادهای امنیتی و mandegar-3جامعه مدنی در عرصۀ دفاع از حقوق زنان ناکام مانده اند.
فعالان حقوق زن تصریح می‌کنند: کسانی که خود را مدافع از حقوق زن می‌دانند و از این مدرک تمویل می‌شوند، با خانواده‌های‌شان در خارج از کشور به‌سر می‌برند و در غم زن افغانستان نیستند.
زرقا یفتلی رییس نهاد تحقیق برای کودکان و زنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به سنگسارشدن رخشانه در غور می‌گوید که سنگسار زنان عوامل مختلفی دارد: نبود امنیت سراسری در کشور، نبود حاکمیت قانون و فرار از مسوولیت از عمده‌ترین عوامل آن می‌باشد.
به گفته او، کسانی که خشونت‌گر استند، در افغانستان مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند و قانون بالای‌شان تطبیق نمی‌شود.
زرقا یفتلی می افزاید: افراد متهم به خشونت بالای زنان و کودکان پس از تحت تعقب قرار گرفتن از طرف دولت، به مناطق ناامن فرار می‌کنند.
بانو یفتلی خاطر نشان کرد: دولت وحدت ملی در برابر خشونت بالای زنان و کودکان بی‌تفاوت است، در یک سال عمر حکومت وحدت ملی، خشونت علیه زنان افزایش چشم‌گیر یافته است.
بانو یفتلی می‌گوید: نهادهای دفاع از حقوق زنان و فعال حقوق زن اعتراض‌های خود را به دولت رساندند و با وزارت‌های حج اوقاف، امور زنان و داخله در مورد گفت‌وگو کرده اند.
بانو یفتلی تأکید کرد: نهادهای مدافع حقوق زنان از مجلس نماینده‌گان خواسته اندکه از وزرای مسوول بخواهند که در مورد بی‌توجهی مسوولان ولایت غور در قضیه سنگسار رخشانه پاسخ دهند.
همچنان، فتانه گیلانی رییس «اجتماع زنان افغانستان»، می‌گوید: خشونت بالای زنان در طول ۱۳ سال جریان داشت؛ اما در این اواخر به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.
بانو گیلانی افزود: وعده‌های رهبران دولت پیشین و دولت جدید برای حقوق زنان در حد شعار باقیمانده و نهادهای امنیتی و نهاد جامعه مدنی در عرصه دفاع از حقوق زن ناکام ‌اند.
به گفته او، تیکه داران دفاع از حقوق زن، اعتماد زن افغانستان را در جهان پایان آوردند، برای زنان آگاهی اسلامی داده نشد و زنان از آموزش و پرورش باز مانده‌اند.
بانوفتانه گیلانی تصریح کرد: متأسفانه کسانی که در راس نهادهای زنان قرار گرفته اند، وابسته به یک تیم بودند و همه وقت خود را در سفرهای نمایشی سپری کردند.
با نو گیلانی می افزاید: وزارت زنان با امکانات که جامعه جهانی در اختیارشان قرار داده بود، نتوانست برای زنان خدمت انجام دهد.
او تأکید کرد: در پهلوی قضیه فرخنده و حالا هم رخشانه در ولایت غور ده‌ها قضیه مشابه رخ داده است که عاملان این قضایا تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند.
رییس اجتماع زنان تصریح کرد: نهادهای امنیتی در قضیه سنگسار رخشانه و سوختاندن فرخنده نتوانسته‌اند جلو افراد را بگیریند، حتا در ولایت غور ساحه که رخشانه سنگسار شد، نزدیک به پوسته پولیس بود.
بانو گیلانی خاطر نشان کرد: قضیه سنگسار، گوش بریدن، لب بریدن و مثله شدن زنان توسط افراد را بیشتر از چند مرتبه شاهد بودیم؛ اما دولت در پیگیری این قضایا جدی عمل نکرد است.
با نو گیلانی با بیان اینکه در قضیه سنگسار و سوزانیدن خانم‌ها دست سازمان‌های استخباراتی دخیل است، می‌گوید: این برنامه‌ها توسط دسته‌های استخباراتی کشورهای منطقه و فرا منطقه اجرا می‌شود، تا مردم را وحشت زده کنند.
او تأکید کرد: کسانی که خود را مدافع از حقوق زن می‌دانند و از این مدرک تمویل می‌شوند، با خانواده‌های شان در خارج از کشور به سر می‌برند و در غم زنان افغانستان نیستند.
با نو فتانه گیلانی می‌گوید: پشنهاد ما به جناب داکتر عبدالله و دکتور غنی این است که کوشش کنند، کشور را از بحران کنونی نجات دهند و نماینده‌ خوبی برای این ملت باشند.
او با تأکید گفت: رهبران دولت افراد بی‌کفایت را مشاور خود نسازند، دزدان میلیونی دیروز را در پهلوی خود قرار ندهند، کوشش کنند افراد مسلکی و کار فهم را با خود داشته باشند.
محاکمۀ صحرایی در اسلام جای ندارد
در این حال، مسوولان در وزارت حج‌اوقاف تصریح می‌کنند که محاکم صحرایی که دایر می‌شود خلاف قانون دین مبین اسلام است.
داعی‌الحق عابد معین وزارت حج‌اوقاف می‌گوید: محکمۀ صحرایی خانم رخشانه در ولایت غور، خلاف شریعت اسلامی است و وزارت حج‌اوقاف چنین محکمه را رد می‌کند.
آقای عابد تصریح کرد: افغانستان یک کشور اسلامی است، محاکمه طبق شریعت اسلامی دایر می‌شود و هدف از ایجاد محاکمه هم این است که کسی ظالم ویا مظلوم واقع نشود.
به گفته او، در افغانستان قانون جزا وجود دارد و محکمه سه‌گانه است هر کسی جرمی را انجام داد، از طریق محکمه مورد بازجویی قرار می‌گیرد، هیچ شخصی حق ندارد که کسی را محکمه صحرایی کند.
معین وزارت حج اوقاف می‌گوید: بیشتر محاکم صحرایی در مناطق ناامن که دولت حاکمیت ندارد صورت می‌گیرد، انجام چنین اعمالی خلاف قوانین اسلامی است.
آقای عابد می‌افزاید: افرادی که خانم رخشانه را محکمه صحرایی کردند، از فقه اسلامی و قانون اساسی افغانستان بی‌خبر اند.
آقای عابد خاطر نشان کرد: بیشتر افرادی که به سنگسار و مثله کردن افراد دست می‌زنند، از اسلام آگاهی ندارند، بناً اصول اسلامی را زیر پا می‌گذارند و به اساس احساسات شان عمل می‌کنند.
داعی‌الحق عابد تصریح کرد: وزارت حج اوقاف برنامه منظم آگاهی دهی از اصول اسلام حقوق افراد و خانواده در جامعه را در مساجد به مردم تشریح می‌کند.
این در حالی است که روزهای گذشته رخشانه دختر خانم جوان در ولایت غور به حکم یک ملا مورد سنگسار قرار گرفت. نماینده‌گان، نهادهای مدنی و شماری از فعالان حقوق زن، از حکومت می‌خواهند تا هرچه زودتر عاملان سنگسار رخشانه را دستگیر کند. آن‌ها همچنین از عدم رسیده‌گی به پروندۀ فرخنده به شدت انتقاد می‌کنند. آن‌ها گفتند که در برابر بی‌پروایی به پروندۀ فرخنده و رخشانه بی تفاوت نخواهند نشست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.