دولت برنامۀ ملی اشتغال‌زایی را آغاز کرد

گزارشگر:چهار شنبه 27 عقرب 1394 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۴

mandegar-3رییس جمهور غنی آغاز برنامه ملی اشتغال‌زایی برای صلح را دیروز اعلام کرد.
او در مراسم آغاز این برنامه گفت ناامنی تنها مشکل این کشور نیست و مشکلات اقتصادی به خصوص بیکاری جوانان از مشکلات عمده افغانستان است.
آقای غنی به سالهای گذشته و حضور عساکر خارجی در این کشور اشاره کرد و افزود: «با رفتن عساکر خارجی مصارف مالی خارجی که مرتبط با فعالیت نظامیان بود، محدود شد. کشورهایی که عساکرشان اینجا بودند مقدار زیادتری پول مصرف می‌کردند. اما حالا آن پولها هم با عساکر رفت.»
او همچنین افزود که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هزاران نفری که به گونه‌یی برایشان شغل مرتبط با حضور این نیروها فراهم شده بود، بیکار شدند.
وی همچنین از کم شدن کمک‌های خارجی در دو سال گذشته یاد کرد و گفت که اکنون بسیاری از موسسات و نهادها دیگر فعال نیستند.
به گفته او، تشدید جنگ در این اواخر نیز روی زمینه‌های کاری تاثیر منفی داشته است.
رییس جمهوری افزود که دولت افغانستان برای حل این مشکلات به بهبود روابط با همکاران بین‌المللی، کم ساختن اتکا به کمک‌های خارجی، صرفه جویی در مصارف دولتی و طرح برنامه ملی اشتغال‌زایی پرداخته است.
او گفت که در این برنامه تلاش می‌شود هم برای شهرنشین‌ها و هم برای روستانشینان زمینه کار فراهم شود.
به گفته وی، تقویت زراعت و بهبود سیستم آبیاری در روستاها می‌تواند حاصلات زراعتی این کشور را افزایش داده و فرصت‌های جدید کاری ایجاد کند.
آقای غنی گفت این برنامه در مرحله اول در ۴۷۰۰ روستا و در مرحله دوم در پانزده هزار روستا عملی خواهد شد.
او افزود که استخدام هزاران نفر در بخش پاکسازی شهرها، فراهم سازی کار برای آموزش دیدگان حرفه‌ها، آغاز کار پروژه‌های شهرسازی و خانه‌سازی و تولید برق از طریق اعمار بندهای آب از دیگر پروژه‌های شامل در برنامه اشتغال‌زایی است.
به گفته وی، دولت افغانستان طرح ساخت صدهزار باب منزل را آماده ساخته و در تلاش فراهم سازی منابع مالی این پروژه است که در قدم نخست کشور چین آمادگی اش را برای اعمار ده هزار آن اعلام کرده‌است.
او همچنین گفت تا سال آینده میزان برق تولیدی در افغانستان دو برابر خواهد شد و دولت ۱۷ بند متوسط آبی در ۱۷ ولایت این کشور اعمار خواهد کرد.
آقای غنی تاکید کرد که اقتصاد این کشور باید پس از این به کمک‌های خارجی نه، بلکه به ستون‌های همیشگی استوار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.