وزارت معارف: ۶۲ درصدِ مردم افغانستان بی‌سوادند

گزارشگر:یک شنبه 1 قوس 1394 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۴

mandegar-3بر بنیاد آمار وزارت معارف افغانستان ۶۲ درصد باشنده‌گان بالاتر از ۱۵ سال کل کشور بی‌سواد هستند و ۳۸ درصد دیگر نیز تنها سواد خواندن و نوشتن دارند.
این وزارت می‌گوید که تا سال ۱۳۹۳ باید آمار باسوادان در کشور تا مرز ۴۸ درصد می‌رسید، اما این رقم در سال جاری روی مرز ۳۸ توقف کرده است. محمدعظیم کربلایی، معین سوادآموزی وزارت معارف می‌گوید که نزدیک به ۷۸ درصد بانوان کشور بی‌سواد بوده که در برابر رقم باسوادان مرد رقم کمی است. از مجموع مردهای کشور نیز ۵۲ درصد باسواد و ۴۸ درصد دیگر بی‌سواد اند.
معین سوادآموزی می‌افزاید که طبق برنامه‌های آنان هر سال باید ۶۰۰ هزار شهروند کشور که سواد ندارند و از رفتن به مکتب بازمانده اند تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گیرند.
مسؤولان وزارت معارف علت عمدۀ ‌پس‌مانی برنامه‌های سوادآموزی کشور برای افزایش میزان باسوادان را ضعف در مدیریت سال‌های پیش در این وزارت می‌دانند. مجیب مهرداد، سخن‌گوی این وزارت به سلام‌وطندار گفت که یکی از برنامه‌های عمدۀ وزارت معارف افزایش رقم باسوادان کشور به ۶۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ است. مهرداد مدیریت خوب و حمایت رهبران حکومت را از جمله شرط‌های رسیدن به این میزان عنوان کرد.
به گفتۀ آقای مهرداد برنامه سوادآموزی بانوان که از سوی بریتانیا تا سال ۲۰۱۶ تمویل می‌شد نیز تا سال ۲۰۱۷ تمدید شده است. این برنامه حدود ۱۸۰ هزار بانو را تحت پوشش قرار می‌دهد و تأثیر به سزایی در افزایش رقم بانوان باسواد خواهد داشت.
اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف دلیل بلندبودن آمار بی‌سوادان در کشور را بی‌توجهی مقام‌های پیشین دولتی، نبود امکانات و زمینه‌های آموزشی مناسب، ناامنی و عدم هماهنگی افغانستان با سازمان ملل عنوان می‌کند. او که در نشستی امروز (شنبه) در کابل سخن می‌گفت، افزود که در جریان چند سال اخیر توجه جامعه جهانی به برنامه‌های سوادآموزی افزایش یافته است.
مسؤولان این وزارت آمار بی‌سوادی بانوان را غیرقابل پذیرش می‌دانند و می‌گویند، از این پس توجه آنان در بخش سوادآموزی بانوان بیشتر معطوف خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.