هشدار رییس شورای ولایتی تخار: چند ولسوالی تخار در خطر سقوط قرار دارد

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 2 قوس 1394 - ۰۱ قوس ۱۳۹۴

رییس شورای ولایتی تخار هُشدار داده می‌گوید که اگر به وضعیت تخار توجه نشود شاهد از دست‌دادن چندین ولسوالی در ماورای کوکچه خواهیم بود.
او هم‌چنان می‌گوید، طالبان در ولسوالی درقد بر مردم فشار آورده تا آنان اموال خود را بفروشند و به اعضای این گروه سلاح بخرند و غذا تهیه کنند.
به گفتۀ رییس شورای ولایتی تخار، وضعیت امنیتی در ولایت تخار نگران‌کننده است و مردم از تشدید حملات گستردۀ دشمن در این اواخر، خیلی دلهره دارند.
mandegar-3چند روزی است که ولسوالی درقد تخار به دست طالبان افتاده و تلاش‌های نیروهای امنیتی برای باز پس‌گیری آن نتیجه نداده است.
عصمت‌الله قربانی رییس شورای ولایتی تخار در گفت‌وگو با ماندگار می‌گوید: پیش از رویداد کندز نیز تخار مورد تهدید قرار داشت و پس از آن، دشمن فرصت‌های لازم را به‌دست آورد و حملات خود را گسترده ساخت.
آقای قربانی تأکید می‌کند که وضعیت امنیتی در ولایت تخار نگران‌کننده است و مردم از تشدید حملات گستردۀ دشمن در این اواخر، خیلی دلهره دارند.
خواجه غار، درقد، خواجه بهاالدین، ینگی قلعه، دشت قلعه و اشکمش از ولسوالی‌هایی اند که به‌گفتۀ رییس شورای ولایتی تخار، یا در دست طالبان است و یا ناامن هستند.
آقای قربانی افزود: “همین حالا (دیروز) درگیری بسیار شدید میان نیروهای امنیتی و دشمنان در ولسوالی خواجه بهاالدین جریان دارد.”
رییس شورای ولایتی تخار در پاسخ به پرسشی که کدام گروه‌ها در تخار در برابر مردم و نیروهای امنیتی می‌جنگند، گفت: “این گروه‌ها زیر عنوان طالبان در برابر مردم می‌جنگند، اما درگیری اخیری که در ولسوالی خواجه غار صورت گرفت، معلوم شد که چچینی‌ها و تاجیک‌ها نیز جنگ می‌کرده‌اند.”
آقای قربانی با شکایت از بی‌توجهی حکومت مرکزی برای باز پس‌گیری ولسوالی درقد تخار می‌گوید: بارها صدا زدیم و از حکومت مرکزی خواهان همکاری و فرستادن نیروهای بیشتر به تخار شدیم که متأسفانه کوچک‌ترین توجه به‌خواست مردم تخار صورت نگرفت.
رییس شورای ولایتی تخار می‌گوید: اگر توجه جدی از نشانی حکومت مرکزی به ولسوالی‌های ناامن و ولسوالی درقد صورت نگیرد، دشمن از این نکات استراتیژیک استفاده خواهد کرد و شاهد از دست دادن چندین ولسوالی در ماورای کوکچه خواهیم بود.
آقای قربانی با بیان این‌که طالبان بالای مردم در ولسوالی درقد فشار آورده تا آنان اموال خود را بفروشند و به طالبان سلاح بخرند و غذا تهیه کنند، می‌گوید: طالبان در این ولسوالی هر روز نرخ‌نامه توزیع می‌کنند و با وارد کردن فشار مردم را اذیت کرده و بر عزت آنان می‌تازند.
به گفتۀ او: تا هنوز هیچ نوع همکاری از نشانی حکومت مرکزی برای باز پس‌گیری ولسوالی درقد صورت نگرفته است.
رییس شورای ولایتی تخار هُشداد داده تأکید می‌کند: اگر وضعیت به‌همین منوال ادامه یابد ولسوالی‌ها تخار سقوط خواهد کرد که این کار هم برای مردم و هم برای حکومت نهایت وحشتناک و تکان دهنده خواهد بود.
ولسوالی درقد تخار ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری تاجیکستان دارد. به گفتۀ رییس شورای ولایتی تخار:”در اراضی و جنگلاتی که در ولسوالی درقد است، طالبان و هراس‌افکنان مستقر شده‌اند و اگر باقی بمانند روز به روز قوت می‌گیرند و تهدید بزرگ امنیتی برای کندز، بدخشان و ولایت همجوار با تخار خواهند بود.”
رییس شورای ولایتی تخار خاطر نشان می‌کند: ولایت تخار هژده صد پولیس در تشکیلات فرماندهی امنیۀ خود دارد که یک رقم نهایت اندک است؛ ما بارها صدا زدیم که اگر نیرو نمی‌فرستند لااقل تشکیلات پولیس را اضافه کنید که در این زمینه نیز توجه چندانی صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.