مصونیت سربازان امریکایی را بپذیریم؟

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۵ جدی ۱۳۹۱

اگر ایالات متحدۀ امریکا خواستار حضور نظامی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی باشد، بدون در نظرداشت خواست حکومت افغانستان، برای سربازانِ خود امتیاز مصونیت قضایی را به‌دست خواهد آورد.
شماری از آگاهان سیاسی با بیان این مطلب می‌گویند که اگر رییس‌جمهور کرزی پیش از رفتن به امریکا با احزاب سیاسی، جامعۀ مدنی و نماینده‌گان ملت مشورت می‌کرد، می‌توانست دلایل قوی را در برابر خواست اوباما مطرح کند.
امریکا از حکومت افغانستان خواسته است که برای ادامۀ حضور سربازانش در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، به آنان مصونیت قضایی ببخشد.
اما رییس‌جمهور کرزی روز گذشته گفت که در مورد مصونیت بخشیدن به سربازان امریکایی لویه جرگه تصمیم خواهد گرفت.
محمد فیصل امین استاد دانشگاه کابل در مورد خواست اوباما می‌گوید، چنین شرط‌هایی نشانگر بی‌باوری و عدم اعتماد امریکا نسبت به حکومت و دستگاه قضایی افغانستان است.
او تاکید کرد، سکته‌گی، نقص و فساد گسترده در دستگاه قضایی کشور ما، سبب شده تا امریکا برای حضور خود در افغانستان تأکید بر مصونیت قضایی سربازان خود نماید.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، ممکن امریکایی‌ها در یکی دو سال باقی‌مانده، پیش شرط‌های سخت‌تری را  مطرح کنند، اما افغانستان ناگزیر است که این شرط‌ها را بپذیرد؛ زیرا اگر این شرایط را نپذیریم، مشکلات گذشته یک بار دیگر تکرار خواهد شد.
استاد امین تصریح کرد، با آن‌که ممکن است این شرط‌ها در مغایرت با بسیاری از ارزش‌های ما قرار گیرد، اما بر اساس تحولات منطقه و با وجود کشورهای مقتدر و مداخله‌گر در افغانستان، ما ناگزیریم این پیش شرط‌ها را تا زمانی ‌که افغانستان بتواند به پای خود ایستاده شود، بپذیریم.
به باور او، مردم افغانستان با ایجاد پایگاه نظامی امریکا در افغانستان مشکلی ندارند؛ اما چون کرزی خودمحورانه حرکت کرده و فقط با چند تنی که دورش هستند مشورت می‌کند، نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها رخ می‌نمایند.
وی اضافه کرد، اگر رییس‌جمهور کرزی قبل از رفتن به امریکا با نهادهای سیاسی و مدنی و نماینده‌گان ملت مشورت می‌کرد، شاید می‌توانست دلایل قوی را در برابر خواست اوباما مطرح ‌کرده و قناعت آنان را فراهم سازد.
در همین حال، جنرال نورالحق علومی آگاه نظامی می‌گوید، اگر در جریان حضور نیروهای امریکایی خساراتی به جانب افغانستانی وارد می‌شود، قانون اساسی امریکا هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد اتباعش در کشور ما محاکمه شوند. پس تنها راه‌حل این است که افغانستان باید از نقطه‌نظر امنیتی و ایجاد یک اداره سالم به پای خود ایستاده شود.
جنرال علومی اضافه کرد، تنها از این طریق می‌توان جلو حضور نیروهای امریکایی را در روستاهای کشور گرفته و مانع تخطی‌ها و جرایم آنان در کشور شویم.
به گفتۀ این آگاه نظامی، در صورتی‌که حکومت مصونیت سربازان امریکایی را نپذیرد، آن‌ها فشارهایی را وارد خواهند کرد تا مردم افغانستان خود مجبور به پذیرش خواست‌های امریکا شوند.
وی افزود: سهم‌دادن مخالفان مسلح در حکومت، یکی از این فشارهاست که بالای مردم افغانستان وارد می‌شود تا مردم مجبور به پذیرش پایگاه نظامی امریکا شوند.
جنرال علومی تصریح کرد: از یک سو اغلب نماینده‌گان ملت همواره با تطمیع، تن به هر کار داده‌اند و از طرف دیگر، دولت ظاهراً با این خواست امریکا مخالف است؛ پس هم حکومت و هم پارلمان، در آخر این خواست امریکا را خواهند پذیرفت.
اما وحید مژده آگاه سیاسی می‌گوید، امریکا قصد رفتن دارد، زیرا بودن در افغانستان به نفع آنان نیست؛ بنابراین هدف امریکا ایجاد یک حکومت با حضور تمامی طرف‌هاست و در حقیقت می‌خواهد یک امنیت نسبی در افغانستان تامین شود.
به گفتۀ مژده، اگر مردم افغانستان در مورد ایجاد پایگاه‌های نظامی امریکا موافقت کنند و یا مخالفت، در هر دو حالت مشکل بزرگ افغانستان که همانا جنگ است، حل نخواهد شد.
به باور او، امریکا با حضور پنجاه هزار نیرو نتوانست امنیت را در افغانستان برقرار کنند، پس چه‌طور ممکن است که با دو یا سه هزار سرباز امنیت را در افغانستان تامین کند. بنابراین هدف چیزی دیگری است.
او اضافه کرد: هدف امریکا ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان نیست، بل حضور دو یا سه هزار سرباز برای حفظ امنیت سفارت‌خانه‌اش می‌باشد.
امریکا گفته است که ما مشابه این توافق‌نامه امنیتی را با بسیاری از کشورهای دیگر جهان داریم و سربازان ما در تمام آن کشورها از مصونیت قضایی برخوردارند، و این روشی‌ست که به وسیله آن اطمینان می‌یابیم سربازان‌مان که در حال اجرای مأموریت‌های بسیار دشوار اند، حفاظت می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.