حمله بر سعیدی حمله بر آزادی‌ بیان و حق‌گویی است

گزارشگر:چهارشنبه 4 قوس 1394 - ۰۳ قوس ۱۳۹۴

احمد سعیدی، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، عصر دیروز (سه شنبه- ۳ عقرب) در شهر نو کابل آماج حملۀ مسلحانۀ افراد موترسایکل سوار قرار گرفته است.
یکی از اعضای خانوادۀ آقای سعیدی گفته که در این حمله، این تحلیلگر سیاسی به شدت زخم برداشته و هم اکنون در شفاخانۀ ایمرجنسی کابل زیر mandegar-3درمان قرار دارد.
آقای سعیدی از منتقدان نظام، طالبان و کشور همسایه پاکستان به شمار می‌رود و بارها در رسانه‌ها با زبانی تند، از عملکردهای رهبران دولت، اعمال طالبان و سیاست‌های پاکستان انتقاد کرده است.
حمله بر آقای سعیدی درست در یک کیلومتری ارگ ریاست‌جمهوری و چند صدمتری وزارت امور داخله، صورت گرفته است.
فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان، حمله بر آقای سعیدی را نگران‌کننده خواند.
آقای دشتی به روزنامۀ ماندگار گفت که در پیوند به حمله به آقای سعیدی، با مسوولان امنیتی در تماس شده‌اند و آنها وعدۀ بررسی جدی این حادثه را داده اند. گفتنی است که پیش از این امنیت ملی، افرادی را که قصد ترور احمدی سعیدی را داشتند، در کابل بازداشت کرده و از ادامۀ تهدیدها به جان سعیدی اطلاع داده بود.
حمله به آقای سعیدی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.
شماری از کاربران شبکه‎های اجتماعی، حمله بر آقای سعیدی را «حمله به آزادی بیان و حق گویی» خوانده‌اند.
به گفتۀ شهروندان کشور، سعیدی صدای بخش قابل‌ملاحظۀ جامعۀ افغانستان است. سعیدی همواره حرف‌هایش را با زبانی تند و احساسی بیان داشته و به رغم این‌که بارها تهدید به مرگ شده است، اما هرگز هراسی را به خود راه نداده و به سخنانش ادامه است.
بهار مهر یک کاربر فیسبوک نوشته است: حمله وحشیانۀ بر احمد سعیدى، حمله به صداى دادخواهانه، منتقد و اصلاح‌گر میلیون‌ها شهروند این کشور است. ضمن نکوهش این عمل بزدلانه از مسوولان درجه یک امنیتى مى‌خواهیم تا مانع تکرار این چنین رویدادها شوند.
شهید ثاقب نویسنده نوشته است: آیا سرکوب بر می‌گردد؟ چه کسانی می‌خواهند صداهای منتقدان را خاموش کنند؟ واکنش احتمالی جامعه خبرنگاری کشور چه خواهد بود؟ سکوت؟ حکومت وحدت ملی چه پاسخی برای خبرنگاران دارد؟ آیا عصر سرکوب بر می‌گردد؟ گذشت زمان، پاسخ خواهد داد.
ادارۀ روزنامه ماندگار، حمله بر آقای سعیدی را به شدت محکوم می کند و از نهادهای مسوول می‌طلبد که این موضوع را با قاطعیت هرچه تمام بررسی کرده و از وقوع حوادث این چنینی بعدی جلوگیری نمایند. در همین حال یک تاجر ملی به نام حاجی نوروز، دیروز در منزل در کابل کشته شد.
کابل شام دیروز شاهد دو انفجار نیز بوده است که به اثر آن شش غیر نظامی کشته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.