چه‌گونه می‌توان اسلام را دینِ صلح و رحمت معرفی کرد؟

گزارشگر:محمداکرام اندیشمند / یک شنبه 15 قوس 1394 - ۱۴ قوس ۱۳۹۴

خیرت ویلدرز عضو پارلمان و رهبر حزب آزادی هالند(PVV) از احزاب راست افراطی که به دیدگاه ضداسلامی و مخالفت با مسلمانانِ مهاجر و مقیمِ هالند و اروپا معروف است، باری در یک مصاحبۀ تلویزیونی در سال ۲۰۰۸ گفت که تمام مسلمانانِ دنیا که بیشتر از یک میلیارد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، تروریستِ بالقوه هستند. او ادعا می کرد که مسلمانان این عقیده و تعلیم را از اسلام و قرآن می‌گیرند و فقط برای اجرای آن منتظرِ mandegar-3فرصت می‌مانند. ویلدرز در آن سال، فیلمی علیه اسلام به نام فیتنه ساخت و آن را از یوتیوپ منتشر کرد تا غربی‌ها را از مسلمانان بترساند و اسلام‌هراسی را در جامعۀ غربی شایع کند. او بارها در نظریاتِ خود به اروپاییان هشدار می‌دهد که از مسلمانان به عنوان تروریستان بالقوه بترسند و مواظب باشند و مانع ورود و اقامتِ مسلمانان در اروپا شوند. او گاهی هدف و برنامۀ خود را مبنی بر اخراج مسلمانان از اروپا به سمع مردم می‌رساند.

مسلم است که دیدگاه و اندیشۀ خیرت ویلدرز در مورد بالقوه تروریست بودنِ تمام مسلمانان جهان، یک دیدگاه نادرست و غیر واقعی است. بسیاری از احزاب سیاسی هالند و احزاب سیاسیِ سایر کشورهای اروپایی و جامعۀ اروپا، این دیدگاه ویلدرز را نمی‌پذیرند. اما وقتی چند مرد مسلمانِ شهروند فرانسه به‌صورت ناگهانی با کلاشینکوف بر روی مردم در شهر پاریس شلیک می‌کنند و ۱۲۹ نفر را می‌کُشند، و وقتی سید رضوان فاروق امریکایی پاکستانی‌تبار ۲۸ ساله که در امریکا تولد شده و در آن‌جا بزرگ گردیده است، با تشفین مالک خانم ۲۷ سالۀ خود بر روی مردان و زنان یک مجتمع صحی سالمندان در سن برنار دینوی کالیفرنیا (۲ دسمبر ۲۰۱۵) آتش می‌گشایند و ده‌ها نفر مرد و زنِ پیر و معلول را به خاک و خون می‌کشانند، آیا برای شهروندان نامسلمانِ غربی در اروپا و امریکا این ذهنیت پیدا نمی‌شود که خیرت ویلدرز رهبر حزب آزادی هالند راست می‌گوید؟ آیا آن‌ها این پرسش را مطرح نمی‌کنند که اگر به قول خیرت ویلدرز تمام مسلمانان جهان تروریست بالقوه نباشند، پس چرا این سید رضوان فاروق ۲۸سالۀ امریکایی، متولد و تعلیم‌یافتۀ امریکا، و خانمِ ۲۷ساله‌اش پس از سه دهه زنده‌گی عادی و آرام، یک بار و به‌صورتِ ناگهانی به تروریستانی بسیار خطر ناک و بی‌رحم تبدیل می‌شوند که ده‌ها انسان بی‌گناه و معیوب را بی‌رحمانه به خاک و خون می‌کشانند؟
نکتۀ بسیار مهم، پاسخ به این سوال است که اسلام با تروریسم مخالف است و مسلمانانی که این چنین اعمال تروریستی را انجام می‌دهند، به اسلام ارتباط ندارند و مسلمان نیستند. چه‌گونه می‌توان طرح این سوال و حتا ذهنیت طرح چنین پرسشی را از اذهان و افکار عمومی دنیا زدود؟
نخبه‌گان مسلمان، فعالان و سیاست‌مداران مسلمان، نهادهای سیاسی و اجتماعیِ مسلمانان و احزاب اسلامی چه پاسخ و راهکاری به این چالش‌ها و پرسش‌ها دارند؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.