خوشبینی در اوج بدبینی

گزارشگر:سه شنبه 17 قوس 1394 - ۱۶ قوس ۱۳۹۴

در حالی که همه به همکاری پاکستان به ایجاد ثبات در افغانستان بدبینی دارند شورای عالی صلح به خوش بینی‌هایی دست یافته است.
این در حالی است که بحران و چند دسته‌گی در صفوف طالبان، روند گفت‌وگوهای صلح را در پردۀ ابهام قرار داده است.
شماری از اعضای شورای عالی صلح و استادان دانشگاه با بیان این مطلب می‌گویند که در حال حاضر پاکستان تحت فشارهای بین‌المللی قرار دارد تا mandegar-3در گفت‌وگوهای صلح با افغانستان صادقانه عمل کند.
آنان تأکید دارند: افزایش شاخه‌های افراطی در پاکستان، این کشور را مجبور ساخته است تا در روند برقراری صلح با افغانستان کمک کند.
به‌گفته آنان، باید در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان از طرف افغانستان تجدید نظر صورت گیرد و طرف گفت‌وگوکننده با افغانستان تعیین شود.
به باور این اعضا، پاکستان تروریستان را در افغانستان مدیریت می‌کند و حالا با تلاش‌ها در عرصۀ گفت‌وگوهای صلح می‌خواهد از جهان امتیاز و برائت گیرد.
اسماعیل قاسم‌یار عضو روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نشانه‌های صادقانه‌یی وجود دارد که پاکستان در روند گفت‌وگوهای صلح با افغانستان همکاری کند.
آقای قاسم‌یار افزود: افرادی‌که از آن طرف خط دیورند چندی پیش به افغانستان آمده بودند، تأکید داشتند که بی‌اعتمادی بین افغانستان و پاکستان افزایش یافته است.
به‌گفتۀ این عضو شورای عالی صلح، این افراد تأکید کردند که دولت پاکستان باید همکاری صادقانه نسبت به آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح با افغانستان کند.
قاسمیاز بیان داشت: در نشستی‌که رییس‌جمهور غنی با مقامات پاکستانی و چینایی داشت، چین تأکید کرده که پاکستان در روند گفت‌وگوهای صلح با افغانستان همکاری عملی کند.
او می‌گوید: در حال حاضر پاکستان تحت فشار بین‌المللی قرار دارد تا در گفت‌وگوهای صلح با افغانستان صادقانه عمل کند.
او همچنان تصریح کرد: پس از مرگ ملاعمر رهبر طالبان، روند گفت‌وگوهای صلح دشوار شد و زخمی شدن ملامنصور این مشکل را افزایش خواهد داد.
گزارش‌ها می‌رساند که ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان در یک حمله در منطقه کچلاغ ایالت بلوجستان زخمی شده است.
برخی رسانه‌ها به نقل از سران طالبان گفته‌اند که ملامنصور کشته شده است.
آقای قاسم‌یار با بیان این‌که بحران اقتصادی و امنیتیی پاکستان این کشور را مجبور به تجدید نظر در برابر گروه‌های افراطی کرده است، می‌گوید: افزایش شاخه‌های افراطی در پاکستان، این کشور را مجبور ساخته که در روند برقراری صلح با افغانستان کمک کند.
به گفتۀ آقای قاسم‌یار، افغانستان در تلاش یک صلح پایه‌دار و دایمی است و چند دسته‌گی‌یی که در بین طالبان به وجود آمده، این روند را به یک زمان طولانی خواهد برد.
در سوی دیگر، محمد ناطقی آگاه مسایل سیاسی و از اعضای گفت‌وگو کنندۀ صلح افغانستان می‌گوید: روند گفت‌وگوهای صلح پس از مرگ ملا عمر دشوار شده و افغانستان به علت صادق نبودن طرف‌ پاکستان به روند گفت‌وگوهای صلح بی‌علاقه است.
آقای ناطقی افزود: پاکستان، امریکا و کشورهای اروپایی در تلاش هستند که گفت‌گوهای صلح با طالبان از سرگرفته شود.
او تأکید کرد: باید در روندگفت‌وگوهای صلح با طالبان تجدید نظر صورت بگیرد و طرف گفت‌وگوکننده با افغانستان تعیین شود.
آقای ناطقی تصریح کرد: طالبان امروز با یک بحران رهبری دچار هستند و به دسته‌های مختلف تقسیم شده‌اند. آنان در واقع، در تصفیه حساب داخلی به‌سر می‌برند.
محمد ناطقی می‌افزاید: چند پارچه‌گی طالبان روند گفت‌وگوهای صلح را در پرده‌یی از ابهام قرار داده است.
این استاد دانشگاه با بیان این‌که گفت‌وگو‌یی که در ماه جولای با نمایند‌های طالبان انجام شد، نسبت به گذشته متفاوت بود، افزود: نماینده‌های طالبان مستقیم با ما صحبت کردند و نماینده‌گان امریکا و چین به حیث ناظر حضور داشتند و پاکستان علاقۀ بیشتر به همکاری در زمینۀ صلح با افغانستان نشان می‌داد.
در این حال، طاهر هاشمی استاد دانشگاه می‌گوید: تغیراتی که در روند گفت‌وگوهای صلح پس از مرگ ملا عمر پدیدار شد، دنیا متوجه شد که پاکستان تلاش به بهبود صلح در افغانستان نمی‌کند.
آقای هاشمی تصریح کرد: پاکستان در تلاش است که در افغانستان ثبات سیاسی، اقتصادی و منطقه‌یی وجود نداشته باشد.
آقای هاشمی می‌افزاید: امریکا و کشورهای کمک کنندۀ افغانستان به خاطر امنیت بهتر در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند، تا تروریسم از بین برود.
این استاد دانشگاه افزود: چین و روسیه که دوستان خوب به پاکستان بودند؛ از ترس بد امن شدن خود و همسایه‌های شان به افغانستان کمک‌های تسلیحاتی کردند.
او تأکید کرد: در سفری‌که رییس ستاد ارتش پاکستان به امریکا داشت، گفت که ما آماده هستیم که در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان را کمک کنیم.
آقای هاشمی افزود: پاکستانی‌ها علاقه دارند به دنیا نشان دهندکه باعث این همه بدامنی در افغانستان این کشور نیست.
او می‌گوید: پاکستان زمینه‌ساز تروریسم در افغانستان است و حال می‌خواهد که با این تلاش‌ها برائت خود را از جهان بگیرد.
به‌رغم دیدارهای پی‌هم،کابل نتوانسته است که حمایت اسلام‌آباد در راستای گفت‌وگوهای صلح با طالبان کسب کند.
چنان‌که رییس جمهور پیشین دست‌کم بیست‌ بار به اسلام آباد سفر کرد؛ اما این سفرها هیچ نتیجه‌یی در پی نداشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.