یک میلیون تن امسال افغانستان را ترک کرده‌اند

گزارشگر:چهار شنبه 18 قوس 1394 - ۱۷ قوس ۱۳۹۴

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در افغانستان می‌گوید که در سال جاری میلادی حدود یک میلیون شهروند افغانستان، این کشور را کرده اند.
مایا امیراتونگه، رییس دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در افغانستان روز سه‌شنبه در نخستین همایش تخصصی «مهاجرت، mandegar-3فرصت‌ها و چالش‌ها» گفت که افغانستان پس از سوریه دومین کشور دارای بیشترین آمار پناهجو در جهان است.
بانو مایا نابه‌سامانی‌های سیاسی، نبود باور به آینده و ناداری را از علت‌های اصلی فرار شهروندان افغانستان می‌داند.
در همین حال، سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران و بازگشت‌کننده‌گان می‌گوید که در سال روان میلادی بیش از ۳۰۰ هزار شهروند افغانستان که پیش از این کشور را ترک کرده بودند، دوباره به کشور بازگشته اند.
آقای بلخی می‌گوید که این وزارت در حال حاضر روی طرحی برای حل چالش‌های پناهجویان کار می‌کند. به گفتۀ او، این طرح ۵۵۳ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد و تاکنون شماری از کشورهای کمک‌کننده نیم این پول را به افغانستان تعهد کرده اند.
هم‌چنان مارک باودن، معاون نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در امور افغانستان می‌گوید که در یک دهۀ اخیر ۵٫۷ میلیون شهروند دوباره به افغانستان بازگشته اند.
آقای باودن یگانه راه‌حل جلوگیری از فرار شهروندان افغانستان را ایجاد فرصت‌های توسعه‌یی در کشور می‌داند.
بر بنیاد آمارهایی که پیش از این به نشر رسیده بودند، اخیراً ۱۴۶ هزار شهروند افغانستان تنها در کشورهای اروپایی پناهنده شده اند. گفته می‌شود ۸۰ درصد این مسافران در آلمان پناهنده شده و ۴۳ درصد آن‌ها از سوی این کشور پذیرفته شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.