رییس‌جمهور ازبکستان: ادامۀ بحران در افغانستان خطرناک است

گزارشگر:یک شنبه 22 قوس 1394 - ۲۱ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3رییس جمهور ازبکستان خواستار از سرگیری مذاکرات سیاسی دولت افغانستان با طالبان شد.
اسلام کریم اف رییس جمهور ازبکستان روز شنبه در همایش بین‌المللی بیطرفی ترکمنستان در حضور سران کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی گفت: اوضاع کنونی جهان و منطقه به سرعت در حال تغییر است و تنش و درگیری در حال افزایش است.
کریم اف گفت: بحران مالی و اقتصادی و کاهش قیمت حامل‌های انرژی از یک سو و از طرف دیگر افزایش روند تروریسم و افراط‌گرایی امنیت جهان و منطقه را با خطر مواجه کرده است.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر سلاح مشخصی برای مقابله با تروریسم در دسترس نیست، افزود: به نظرم من برای ریشه کنی و حل و فصل ریشه‌یی این پدیده شوم تروریستی و افراط‌گرایی، منابع تغذیه آن باید شناسایی و از بین رود.
رییس جمهور ازبکستان با اشاره به بی‌ثباتی در افغانستان ادامه داد: امروز در این کشور شاهد اختلافات میان دولت افغانستان و نیروهای طالبان هستیم که ادامه این روند برای کابل و دیگر کشورهای منطقه خطرناک می‌باشد.
وی تصریح کرد: خروج نیروهای بین‌المللی نظامی ایساف و نیز کاهش کمک مالی به دولت افغانستان، اوضاع در این کشور را وخیم‌تر کرده است.
کریم اف هشدار داد: چنین اوضاعی در افغانستان نمی‌تواند به صورت طولانی ادامه داشته باشد، و در مدت اخیر شاهد حضور دیگر تروریستها از سوریه و عراق در این منطقه بوده ایم که این موضوع تهدیدات در منطقه را افزایش خواهد داد.
رییس جمهور ازبکستان تاکید کرد: تنها راه برای ایجاد ثبات در افغانستان مذاکره بین طالبان و مقامات دولتی این کشور می‌باشد و این مذاکره باید تحت حمایت سازمان ملل ادامه یابد.
وی در عین حال تاکید کرد: طرفین در روند مذاکرات صلح آمیز باید از گذاشتن شروط غیر قابل اجرا و سخت خودداری کنند و از هر ۲ طرف برای اجرای این مذاکرات باید اراده راسخ وجود داشته باشد.
رییس جمهور ازبکستان همچنین ضمن استقبال از اصل بیطرفی ترکمنستان،گفت: بیطرفی عشق‌آباد موجب تحکیم و تقویت صبح و ثبات در منطقه شده است.
همایش بین المللی «سیاست بیطرفی: همکاری‌های بین‌المللی برای صلح،امنیت و توسعه» دیروز در محل قصر جدید نمایشگاههای بین‌المللی در عشق‏ آباد با حضور سران ۸۶ کشور دنیا از جمله رییس جمهوری افغانستان برگزار شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.