کمیته‌های بررسی پروندۀ حملات زنجیره‌یی سمبولیک اند

- ۱۸ جدی ۱۳۹۱

در پی انتقادها از معلوم نشدن نتایج تحقیقات هیات حکومتی در خصوص حملات بر جان مسوولان دولتی اکنون برخی از سناتوران خواهان حضور نماینده ملل متحد در جریان تحقیق شده اند.
این سناتوران می‌گویند که تاکنون هیاتی که به هدف بررسی ترور استاد برهان الدین ربانی، حمله بر جان اسدالله خالد و چندین تن دیگر تعیین شده اند، نتایج تحقیق شان تاکنون معلوم نیست.
بلقیس روشن یکتن ازسناتوران ضمن اشاره به همین مطلب می گوید، تجارب نشان داده که تحقیقات و بررسی های هیات افغانی بیشتر سمبولک بوده است.
او گفت: «هیات هایی که از سوی حکومت متشکل از گروپ افغان ها تشکیل می‌شود، بیشتر جنبه سمبولیک دارد و این ها به خاطر خودشان کار می‌کنند در نهایت من پیشنهاد می‌کنم بخاطر اینکه نتایج یکی از این تحقیقات معلوم گردد باید افراد از ملل متحد حضور داشته و مشترک با افغان ها تحقیقات را در خصوص قضایا انجام بدهند.»
این تقاضا در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی هیات برگشته از پاکستان نتایج تحقیقات شان را در مورد ترور استاد برهان الدین ربانی و حمله بر جان اسد الله خالد را به جلسه شورای امنیت ملی ارایه کرد.
اما تا حال جزئیات این گزارش از سوی حکومت افشا نشده است.
پیش از این نیز انتقادات موجود بود که حکومت افغانستان به هدف بررسی چندین قضه قتل مسوولان حکومتی هیات را تعیین کرده اما تاکنون نتیجه این تحقیقات به مردم گفته نشده است.
برخی از سناتوران می‌گویند که هیات افغانی در بسیاری موارد نمی تواند موضوع را با پاکستان کشوری که همواره متهم به حمایت از مخالفین مسلح این کشور است، به گونه درست مطرح کند.
اما به تازه‌گی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که پاکستان با هیات افغانی که به هدف تحقیق در مورد چگونگی حمله جان اسدالله خالد و قتل رهان الدین ربانی به آن کشور سفر کرده بود، همکاری خوب کرده است.
در این حال برخی از کارشناسان ، تلاش‌ها و سفرهای هیات افغانی به پاکستان را موثر نمی‌دانند. آنان می‌گویند که پاکستان هیچگاه در این زمینه همکاری نمی‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.