چه‌گونه با بی‌خوابی مبارزه کنیم؟

گزارشگر:یک شنبه 22 قوس 1394 - ۲۱ قوس ۱۳۹۴

بخش سوم و پایانی

mandegar-3سعی کنید ریتم خاصِ خوابِ خود را مراعات کنید. یعنی فقط زمانی که واقعاً خواب‌تان می‌آید، به رختخواب بروید؛ اگر نیمه‌شب از خواب بیدار شدید، از جای‌تان بلند شوید و به اتاق دیگری بروید، چیزی بخوانید، موسیقی گوش دهید یا تلویزیون تماشا کنید و تا زمانی که مجدداً خواب‌تان نگرفته است و احساس خواب‌آلوده‌گی نکردید، به رختخواب باز نگردید.
در نهایت، توصیه می‌شود که همیشه در یک ساعت معین از خواب بیدار شوید، حتا اگر هنوز تمایل به خواب دارید. جوشانده‌های گیاهی (زیزفون، بابونه، شاه‌پسند، بهار نارنج) را هم امتحان کنید. این جوشانده‌های گیاهی که رونق خوبی هم پیدا کرده‌اند، به هضم غذا کمک می‌کنند و خواب را آسان می‌نمایند.
تمرینات ریلکسیشن، همان‌طور که از نام‌شان پیداست، می‌توانند به شما کمک کنند تا آرامش یابید و استرس‌های‌تان را تخلیه کیند. این تمرین‌ها هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی، استرس‌هایی را که طی روز در بدن شما جا خوش کرده‌اند، بیرون می‌ریزند.

داروهای بی‌خوابی: راحت‌ترین راه‌حل؟
معروف است که فرانسوی‌ها مقادیر زیادی خواب‌آور و داروی ضدافسرده‌گی مصرف می‌کنند. این داروها باعث می‌شوند که شما به خواب بروید؛ اما فقط باید در موارد اندکی استفاده شوند. یعنی اگر بعد از حذف تمام دلایل واقعی بی‌خوابی، بعد از رعایت اصول بهداشتی و در صورت امکان انجام تمرینات ریلکسیشن خواب‌تان نبرد، می‌توانید داروی بی‌خوابی بخورید.
«خواب‌آورها» فقط باید طبق نظر پزشک و رعایت تعداد مناسب مصرف شوند: میزان کمی از این داروها را، طی زمانی محدود یا یک دورۀ ۲ تا ۳ هفته‌یی همراه با توقف‌های طولانی‌مدت بخورید تا به آن‌ها اعتیاد پیدا نکنید. قطع کامل این داروها باید تدریجی و با نظر پزشک انجام شود.
بنابراین مبارزه با بی‌خوابی لزوماً با مصرف دارو و به طور یک‌باره میسر نیست، خصوصاً اگر احتمال آثار ناخوشایند در طولانی‌مدت وجود داشته باشد. قبل از انجام این توصیه‌ها، خودتان را برای خواب آماده کنید و به‌خاطر داشته باشید که روش‌هایی که استرس را کاهش می‌دهند و آرامش را بازمی‌گردانند، بهترین راه‌حل برای داشتن خوابی خوب و سرحال بیدار شدن، هستند.

گردآوری: پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین‌پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.