وزیر دفاع پاکستان: اجازه نمی‌دهیم طالبان سد راه تاپی شوند

گزارشگر:یک شنبه 22 قوس 1394 - ۲۱ قوس ۱۳۹۴

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان که همزمان، تصدی وزارت آب و برق این کشور را هم برعهده دارد، در مصاحبه‌یی به صراحت اعلام کرده است که پاکستان بر طالبان افغانستان نفوذ دارد و از این نفوذ برای جلوگیری از مزاحمت طالبان برای عملیات اجرای طرح خط لوله گاز ‹تاپی›(خط لوله ای که قرار است گاز ترکمنستان را به افغانستان، پاکستان و هند انتقال دهد) استفاده خواهد کرد.
mandegar-3خواجه محمد آصف در مصاحبه‌یی با بخش زبان اردوی بی بی سی گفته است: طرح خط لوله گاز تاپی برای هر چهار کشور اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند نقش مهمی در کاهش بحران انرژی پاکستان ایفا کند. به همین دلیل، نهایت تلاش خود را برای تکمیل به موقع این طرح بکار خواهیم گرفت و سعی خواهیم کرد مسایل امنیتی را که در خاک افغانستان پیش روی اجرای این طرح قرار دارد، برطرف کنیم.
وی با بیان این‌که این طرح برای افغانستان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت که هیچ یک از گروه‌های افغانی با اجرای طرح تاپی مخالف نخواهند کرد.
وزیر آب و برق پاکستان در این مصاحبه گفته است که این طرح، در سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد.
نبود امنیت در افغانستان، تنها یکی از چالش‌های پیش روی اجرای طرح خط لوله گاز تاپی است.
محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان و محمد حامد انصاری معاون رییس جمهوری هند که برای شرکت در کنفرانس بین المللی بیستمین سالگرد اعلام بی‌طرفی کامل ترکمنستان، به عشق آباد سفر کرده اند، قرار است علاوه بر شرکت در کنفرانس یاد شده، به همراه قربانقلی بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان، در مراسم آغاز عملیات احداث خط لوله گاز تاپی شرکت کند.
خط لوله تاپی
براساس آنچه اکنون روی کاغذ به عنوان پیش نویس‌های قرارداد تاپی وجود دارد، این خط لوله به طول یک هزار و ٨٠٠ کیلومتر ظرفیت انتقال ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز را در سال دارد. این خط از شمال شرق ترکمنستان و به طول ۱۴۷ کیلومتر در خاک این کشور کشیده می‌شود و وارد افغانستان می‌شود و با عبور از مسیرهای ناامن این کشور و عبور از ولایت‌های هرات، فراه، قندهار و هلمند وارد پاکستان و بعد هند می‌شود.
قرارداد اولیه این خط لوله در سال ۲۰۰۸ میان سه کشور افغانستان، پاکستان و هند به عنوان ذی‌نفعان طرح تاپی و خریداران گاز ترکمنستان امضا شد و قرارداد اولیه این سه کشور با ترکمنستان در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید.
در صورت اجرای این طرح، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترکمنستان با خط لوله تاپی در اختیار افغانستان قرار گیرد و سهم هر یک از کشورهای هند و پاکستان از گاز ترانزیتی با این خط لوله نیز روزانه یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون فوت مکعب خواهد بود.
اجرای طرح تاپی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است. مشکلاتی که به طور قطع باعث خواهد شد چهار کشور عضو تاپی نتوانند چندان به واقعی بودن ضرب‌الاجل تکمیل این خط لوله تا پایان سال ۲۰۱۸ امیدوار باشند.
اگرچه گفته شده است این طرح باید تا سال ۲۰۱۸ تکمیل شود، اما پیشرفت و تحقق آن بستگی به چند عامل مهم از جمله برقراری امنیت در افغانستان و کاسته‌شدن از تنش‌ها میان هند و پاکستان دارد ، ضمن اینکه توافق نهایی میان چهار کشور برای اجرای یک طرح اقتصادی، به گونه‌یی که همه آنها را راضی نگه دارد، چندان کار ساده‌یی نیست.
اجرای این طرح نیازمند سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی است. هیچ یک از این کشورها توان سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دالری در این طرح ندارند. گرچه برخی اخبار در زمینه اعلام آماده‌گی شرکت توتال فرانسه یا برخی شرکت‌های جاپانی و کره جنوبی برای سرمایه گذاری و مشارکت در احداث این طرح منتشر شده، اما تا به امروز، هنوز هیچ گونه قرارداد رسمی در این زمینه امضا نشده است.
طرح تاپی برای ترکمنستان که اقتصاد آن به شدت به تجارت انرژی وابسته است، یک طرح حیاتی است و این کشور سخت تلاش می‌کند به رغم وجود چالش‌های فراوان در مسیر عملی شدن آن، افغانستان، پاکستان و هند را به عنوان کشورهای تشنه انرژی، نسبت به اجرای تاپی علاقمند سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.