سفیران صلح به مردم: برای حل منازعات‌تان به جلسات قومی روی آورید

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۹ میزان ۱۳۹۱

تا پایان سال ۲۰۱۵ دشمنی و نفرت را از ذهن مردم پاک کرده و به آنان آموزش می‌دهیم که برای حل منازعات‌شان به جای جنگ و درگیری، به جلسات قومی و مردمی روی بیاورند.
شرکت کننده‌گان همایش پایان کار سفیران صلح، با بیان این مطلب می‌گویند برای رسیدن به صلح باید به مردم آموزش داده شود تا برای حل مناقشات‌شان به جای جنگ و خشونت، جلسات قومی و مردمی را دایر کنند.
وحیدالله سباوون وزیر مشاور رییس‌جمهور وعضو کمیسیون سفیران صلح، در اختتامیه این برنامه  که روز گذشته در کابل دایر گردیده بود، گفت: ما حدود چهار سال قبل  برنامه آموزش صلح را آغاز کردیم.
سباوون می‌گوید، ما هفت سال قبل به عنوان یک  هیات به ولایت میدان وردک جهت صلح میان برادران هزاره و کوچی‌ اعزام شدیم و توانستیم این براداران را آشتی دهیم؛ اما بازهم جنگ میان این دو قوم آغاز شد و سال دوم، سوم و چهارم نیز به عنوان هیات عالی رتبه برای حل منازعه میان این برادران فرستاده شدیم.
وزیر مشاور رییس‌جمهور افزود، به ولایات هرات و خوست نیز به عنوان  یک هیات و به منظور آشتی میان مردمان این ولایت‌ها که باهم منازعه و اختلاف داشتند، سفر کردیم.
به گفته سباوون، ما برای حل منازعات مردمی بسیار تلاش کردیم؛ اما صلح موقت به دست می‌آمد و دوباره جنگ آغاز می‌شد؛ بالاخره ما به این نتیجه رسیدیم که برای پایان دادن به منازعات مختلف، باید به صلح دایمی دست پیدا کنیم.
وی اضافه کرد، ما تصمیم گرفتیم که صلح را به مردم آموزش دهیم و از والیان ولایاتی که اقوام و مردمان آن باهم منازعه و اختلاف داشتند، خواستیم که سران قومی و ملا امان هر دو طرف منازعه را به ما معرفی کنند.
سباوون تاکید کرد، از حوزه هرات ۳۰ نفر و همین طور از ولایات هلمند، فراه و بلخ افرادی را به عنوان سفیران صلح آموزش دادیم تا بتوانند منازعات قومی و مردمی را حل نمایند.
او افزود،  منازعاتی که میان مردم در ولایات مختلف بر سر علف‌چرها موجود است وهمین طور منازعاتی که میان هزاره‌ها و کوچی‌ها وجود دارد، سفیران صلح بتوانند این منازعات را حل کنند.
به گفته این عضو هیات سفیران صلح، هزینه این برنامه طی چهار سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار دالر بوده است.
وزیر مشاور رییس‌جمهور همچنان گفت، ما تلاش داریم که تا سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰۰ سفیر صلح را تربیت و آموزش دهیم تا برای حل منازعات مردمی، کار کنند.
در همین حال، مایکل جیکاپس رییس عمومی موسسه صلح دراین کنفرانس گفت، چهار سال قبل زمانی‌که ما این برنامه را آغاز کردیم، گفته می‌شد که آوردن صلح در افغانستان امکانپذیر نیست؛ ولی گردهمایی امروز نشان می‌دهد که افغان‌ها علاقمند صلح هستند.
او افزود، ما تصمیم داریم  تا پایان سال ۲۰۱۵ دشمنی و نفرت را از ذهن مردم پاک کرده و به آنان آموزش دهیم که برای حل منازعات شان به جای جنگ به جلسات قومی روی بیاورند.
سید غلام فاروق  عضو کمیسیون سفیران صلح دراین نشست گفت، صلح را نباید خارجی برای افغان‌ها به ارمغان بیاورد، بل تامین صلح و ثبات وظیفه دینی و افغانی ما است.
او تاکید کرد، پروسه صلح کار آسانی نیست و برای رسیدن به آن زمان زیاد و قابلیت‌‌های خاصی لازم است، بنابراین ادامه کار سفیران صلح  در آوردن ثبات و صلح میان اقوام و مردم افغانستان می‌تواند بسیار موثر باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.