پزشکان بدون مرز: شمار تلفات بیمارستان کندز به ۴٢ نفر رسید

گزارشگر:دوشنبه 23 قوس 1394 - ۲۲ قوس ۱۳۹۴

سازمان پزشکان بدون مرز گفته است که یافته‌های آنها نشان می‌دهد که در حمله هوایی دو ماه پیش به بیمارستان این شهر در قندوز، دست‌کم ۴٢ نفر کشته شده‌اند.
نیمه شب روز سوم ماه اکتبر، هواپیماهای امریکایی این بیمارستان را بمباران کردند. این هواپیماها در عملیات پشتیبانی از نیروهای افغان که برای بیرون mandegar-3راندن شورشیان مسلح وابسته به گروه طالبان از شهر قندوز می‌جنگیدند، حضور داشتند.
آمار ابتدایی کشته‌های این حادثه ٣٠ نفر اعلام شده بود اما این نهاد گفته که پس از بررسی همه‌جانبه اطلاعات بیمارستان و خانواده‌های بیماران این رقم به ۴٢ نفر افزایش یافته است.
به گفته پزشکان بدون مرز، ١۴ کارمند این نهاد، ٢۴ بیمار و ۴ نفر از اعضای خانواده بیماران در این حمله کشته شده‌اند.
با این حال پزشکان بدون مرز گفته که به دلیل آسیب دیدن بخشی از اطلاعات بیمارستان، مشخص کردن آمار نهایی تلفات این حمله بسیار دشوار است.
دولت امریکا مسئولیت این حمله را رسما به عهده گرفت و گفت که حمله به درخواست نیروهای افغان و گروهی از کماندوهای امریکایی انجام شده که برای بیرون راندن اعضای گروه طالبان از قندوز می‌جنگیدند.
باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا نیز در تماس تلفنی با ژوان لو، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز از حمله اشتباهی هواپیماهای امریکایی به بیمارستان قندوز عذرخواهی کرد.
اما سازمان پزشکان بدون مرز هنوز از تقاضای خود مبنی بر انجام تحقیقات مستقل در مورد این حمله دست برنداشته است.
این سازمان به تازگی درخواستی را با امضای بیش از نیم میلیون نفر از سراسر جهان به کاخ سفید تحویل داده است که در آن از امریکا خواسته شده با بررسی مستقل حمله به بیمارستان قندوز موافقت کند.
روز شنبه دفتر هیات کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش بررسی‌های خود از جنگ ٢۵روزه قندوز در دو ماه پیش، از این درخواست سازمان پزشکان بدون مرز حمایت کرده است.
با این حال یوناما آمار تلفات حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز را ٣٠ کشته و ٣٧ زخمی اعلام کرده است.
پزشکان بدون مرز گفته است که حمله به بیمارستان این نهاد در قندوز می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.