۷.۴میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری ضرورت دارند

گزارشگر:دوشنبه 30 قوس 1394 - ۲۹ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3یک گزارش تازه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد حاکی است که ۷.۴ میلیون نفر در افغانستان در رویدادهای مختلف طبیعی و جنگ صدمه دیده اند و به کمک های فوری بشردوستانه نیاز دارند.
سازمان ملل متحد همه ساله در ماه دسامبر، گزارش وضعیت جمعیت جهان را ارایه می‌کند. افغانستان در گزارش سال ۲۰۱۵ این سازمان همچنان در فهرست کشورهایی قرار دارد که میلیون ها انسان در آن به کمک های فوری نیاز دارند.
به اساس این گزارش صد میلیون نفر در سراسر جهان در رویداد های طبیعی و منازعات خساره دیده اند و به کمک های فوری نیاز دارند.
در افغانستان هم در یک سال گذشته هزاران انسان به دلیل ادامه جنگ و فقر قربانی شده و یا محلات اصلی زندگی شان را ترک کرده اند.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد امسال حدود ۱۴۰ هزار افغان از مناطق اصلی زندگی‌شان بیجا شده اند. تنها در حمله طالبان بر قندوز حدود چهار ماه پیش ۱۳هزار نفر خانه های شان را ترک کردند و به ولایت های دیگر پناه بردند.
در گزارش سازمان ملل آمده که بین ماه های سپتامبر و اکتبر شمار تلفات جنگ در افغانستان نزدیک به ۹۰۰ غیرنظامی بوده که ۱۲۲ نفرشان زنان هستند.
حوادث طبیعی نیز خسارات زیادی به افغانها رسانده است. در گزارش آمده که در ولایات ننگرهار و فاریاب بیش از ۲۰ هزار خانه در نتیجه حوادث طبیعی تخریب شده است.
در گزارش تازه صندوق جمعیت ملل متحد گفته شده است که هم اکنون ۷.۴ میلیون نفر در افغانستان مصونیت غذایی ندارند و به کمک فوری نیاز دارند. بر بنیاد این گزارش بیشترین آسیب به زنان و کودکان رسیده است.
ولفرید ویچن نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان می‌گوید: «زنان و کودکان در مناطقی که منازعات آنجا بیشتر است از قربانیان اصلی هستند. آنها مورد خشونت قرار می‌گیرند و از اندک‌ترین امکانات محروم هستند. نه تنها در افغانستان، همین گونه ۲۶ میلیون زن در جهان در سال ۲۰۱۵ از منازعات جهان متاثر شده اند و به کمک های فوری نیاز دارند.»
این گزارش در سطح جهان از سوی صندوق جمعیت ملل متحد و در افغانستان به کمک وزارت اقتصاد این کشور تهیه شده است.
عبدالستار مراد وزیر اقتصاد در نشست نشر این گزارش گفت که یافته‌های این گزارش کمک خواهد کرد تا دولت افغانستان در تصمیم گیری هایش در زمینه کمک به نیازمندان جدی و دقیق عمل کند.
یک روز پیش از نشر این گزارش، کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم اعلام کرد که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ نزدیک به یک میلیون و دوصد هزار نفر در افغانستان بیجا شده اند و به کمک های فوری نیاز دارند. این نهاد اقدامات دولت افغانستان و سازمان های بین المللی کمک رسانی در مقابل بیجا شده ها را نا کافی خواند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.