راحیل شریف فـردا به کابل می‌آید

گزارشگر:شنبه 5 جدی 1394/ - ۰۴ جدی ۱۳۹۴

سخنگوی ارتش پاکستان رسماً اعلام کرد که جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور روز یکشنبه آینده برای دیدار با عالی ترین مقام های دولتی و نظامی افغانستان، به کابل سفر می‌کند.
هدف از انجام این سفر مهم، پیگیری تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان است؛ مذاکراتی که برخی منابع از آغاز mandegar-3مجدد آن در آینده ای نزدیک خبر داده اند.
همچنین سرتاج عزیز روز چهارشنبه گذشته در گفت‌و گو با خبرنگاران اعلام کرد: قرار است نشستی نیز با حضور مقام های عالی رتبه پاکستان، افغانستان، چین و امریکا در آینده نزدیک در ماه آینده میلادی (جنوری) با هدف بررسی روند از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت کابل و طالبان پاکستان برگزار شود. وی به زمان دقیق این نشست و اینکه به میزبانی کدام کشور برگزار خواهد شد، اشاره نکرد.
قرار بود جنرال راحیل شریف قبل از برگزاری کفنرانس ‹قلب آسیا› که حدود دو هفته پیش به میزبانی اسلام آباد انجام شد، به کابل سفر کند اما تنش‌ها در روابط میان دو کشور همسایه مانع از انجام این سفر شد.
حضور اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در کنفرانس قلب آسیا و دیدارهایی که وی با نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه این کنفرانس انجام داد، تا حدودی باعث کاسته شدن از تنش های اخیر میان کابل و اسلام آباد شده است.
در دیدارهای اشرف غنی با مقام‌‍های پاکستان، توافق‌هایی مبنی بر پایان یافتن اتهام زنی های متقابل میان دو کشور و تلاش برای کمک به از سرگیری روند مذاکرات صلح افغانستان انجام شد.
همچنین فشارهای بین‌المللی برای از سرگرفته شدن مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان روز به روز درحال افزایش است ضمن اینکه پاکستان سخت تلاش می کند تا بار دیگر میزبان مذاکرات صلح افغانستان باشد.
با توجه به شرایط و فشارهای بین‌المللی برای آغاز دوباره مذاکرات صلح افغانستان و به رغم اختلاف‌های درون گروهی طالبان، به نظر می‌رسد این مذاکرات مدت کمی بعد از سفر راحیل شریف به کابل، از سر گرفته شود.
دور نخست این مذاکرات تابستان سال جاری به میزبانی پاکستان انجام شد اما با اعلام خبر ناگهانی مرگ ملاعمر رهبری سابق طالبان، روند مذاکراتی که بعد از مدتها آغاز شده بود، متوقف شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.