نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان: دست‌رسی به اطلاعات محدود شده ‌است /احمدی سعیدی: «امنیت» مرا آزار روحی می‌دهد

گزارشگر:هارون مجیدی /شنبه 12 جدی 1394 - ۱۱ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با پخش گزارش سالانه‌اش می‌گوید که ۲۰۱۵ بدترین سال برای خبرنگاران کشور بوده ‌است.
نی یا نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان همچنان گفته است که در این سال ۲۴ رسانه به گونۀ جدی مورد تهدید قرار گرفته اند.
صدیق‌الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد کشور (نی) روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، هنگام نشر این گزارش گفت که ۹۵ رویداد خشونت‌آمیز در برابر خبرنگاران ثبت شده است که ۴۰ رویداد از سوی طالبان ۳۲ مورد از سوی مقام‌های حکومتی ۱ مورد از سوی نیروهای خارجی و ۲۲ مورد دیگر توسط افراد ناشناس صورت گرفته اند.
رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که در جریان سال ۲۰۱۵، ۴ خبرنگار کشته شده و ۳ تن زخم برداشته اند، ۴ تن بازداشت شده و ۲۰ خبرنگار لت‌وکوب شده اند. به گفتۀ آقای توحیدی ۶۴ خبرنگار نیز در جریان این سال مورد تهدید قرار گرفته اند.
به گفتۀ آقای توحیدی: ۲۴ رسانه در مرکز و ولایت‌های مختلف افغانستان تهدید شدند که بدترین آن تهدیدها در برابر دو شبکه تلویزیون «طلوع‌نیوز» و «یک» بود.
براساس یافته‌های نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با افزایش میزان ناامنی‌ها در افغانستان میزان خشونت در برابر روزنامه‌نگاران افغانستان نیز افزایش یافته است.
آقای توحیدی می‌گوید که افزایش خشونت و تهدیدها در برابر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها سبب شده که شماری از روزنامه‌نگاران مجبور به ترک افغانستان شوند.
رییس دیده‌بان رسانه‌های افغانستان گفت که از ادامه تهدیدها نگران است و از دولت خواست که در مورد مصونیت روزنامه‌نگاران توجه جدی کند.
برای تهیه این گزارش با ۳۰۰ خبرنگار گفت‌و گو شده و یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دست‌رسی به اطلاعات نسبت به سال‌های گذشته محدودتر شده‌است.
سعیدی برندۀ تندیس شجاعت شد
همچنان در این نشستتندیس شجاعت به احمد سعیدی، آگاه سیاسی و فعال رسانه‌یی داده شد. این جایزه به پاس زنده نگه‌داشتن خاطرۀ زبیر حاتمی اهدا شده، از طرف شبکۀ تلویزیون میترا و نهاد حمایت کنندۀ رسانه های آزادی افغانستان اهدا شده است.
عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ و بنیان‌گذار تلویزیون خصوصی میترا در پیامی به مناسبت اهدای تندیس شجاعت به احمد سعیدی گفته است: یک‌سال و اندی پیش از این، دشمنان انسانیت در تالار لیسۀ استقلال کابل، یک نمایش هنری را هدف قرار دادند تا یک‌بار دیگر نشان دهند که در برابر هنر، فرهنگ و سرگرمی‌ سالم جوان با تمام قوت ایستاده اند.
آقای نور در ادامۀ پیامش گفته است: خُرسندم که در این مرحله، مدیریت شبکۀ جهانی میترا از نخستین سالگرد شهادت او با اهدای جایزه به شجاع‌ترین فعال رسانه‌یی کشور یاد می‌کند. جایزه‌یی که در هماهنگی با نهاد حمایت از رسانه‌های افغانستان (نی) به دانشمند عزیز احمد سعیدی، این صدای بلند در برابر ناکارگی و بی‌عدالتی اهدا می‌شود. جا دارد از همین طریق به جناب محترم آقای سعیدی مبارک‌باد بگویم و صدای شان را برای همیشه رسا بخواهم.
احمد سعیدی حین به‌دست آوردن تندیس شجاعت در سخنان کوتاهی گفت: رسانه‌ها زبان گویای ملت به خون تپیدۀ ما هستند، با آنکه افغانستان همه روزه شاهد حوادث ناگوار است و اما هیچ خس و خاشاکی صدای عدالت‌خواهی رسانه‌ها را خاموش نکرده است.
آقای سعیدی در ادامۀ سخنانش افزود که بعد از نیروهای امنیتی افغانستان بیشترین کشته را در سال‌های گذشته رسانه‌های افغانستان داده‌اند.
برندۀ تندیس شجاعت افزود: از روز حادثۀ سوء قصد به جانم تا هنوز هیچ پیشرفت در این زمینه صورت نگرفته‌است و حتا اسناد تصویری از میان برده شده است.
آقای سعیدی در ادامۀ سخنانش خاطر نشان کرد: ادارۀ امنیت افغانستان هر روز با گفتن این که حیات شما و خانوادۀ تان در خطر است مرا آزار روحی و وجدانی می‌دهند، در حالی که می‌دانم حقیقت چنین نیست، می‌خواهند مرا بشکنند، تحقیر و تسلیم کنند.
چندی پیش احمد سعیدی در نتیجۀ سوء قصدی زخمی شد. آقای سعیدی می‌گوید که حکومت توجهی به امنیت فعالان رسانه‌یی و خبرنگاران ندارد.
تندیس شجاعت عنوان جازه‌یی است که بعد از این از طرف نهاد نی و تلویزیون خصوصی میترا به خاطر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطرۀ زبیر حاتمی تصویر بردار این شبکه که سال پیش بر اثر حملۀ انتحاری در لیسۀ استقلال جان باخت به یکی از خبرنگاران فعالان رسانه‌یی شجاع اهدا خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.