۶ نشانۀ این‌که باید با دوست‌تان قطع رابطه کنید!

گزارشگر:دوشنبه 14 جدی 1394 - ۱۳ جدی ۱۳۹۴

بخش نخست

mandegar-3تحقیقات حاکی از آن است که یک رابطۀ سرشار از استرس با یک دوست، خویشاوند یا والدین موجب بروز مشکلاتی در سلامت فرد از قبیل فشار خون بالا و خطر ابتلا به افسرده‌گی می‌شود. ولو این‌که یک رابطه مدتی خوب پیش رود، اما یک بحث جدی، خیانت یا فقط تغییراتی جزیی در انتظارات می‌تواند منجر به یک رابطۀ ناسالم گردد و عواقبی همچون حسادت، عیب‌جویی یا دل‌شکسته‌گی را در پی داشته باشد. گاهی این رابطه بی‌شباهت به ازدواج نیست.
ایرنی. اس لولین روان‌شناس و متخصص روابط دوستانه که وبلاگ دوستی را اداره می‌کند، معتقد است: گاهی آن‌قدر به بودن با یک نفر عادت می‌کنید که تمام ضعف‌ها و کاستی‌هایش را می‌پذیرید. به خودتان زمان بدهید، هر از گاهی دربارۀ دوستی با او بیندیشید و مطمین شوید که از ادامۀ این رابطه احساسِ خوبی دارید. همان‌طور که هر از گاهی الماری اتاق‌تان را مرتب می‌کنید، باید روابط دوستانۀ خود را نیز پاک و مرتب کنید.
با این وجود، گاهی تشخیص این‌که آیا ادامۀ این رابطه به سود شماست یا ضررتان، دشوار است. در این‌جا ۶ مورد از علایم رابطۀ بی‌ثمر را برای‌تان بازگو می‌کنیم:
۱ـ دایماً ناامیدتان می‌کند
پیشنهاد نمی‌کنیم با دوستی که برنامۀ غذای چاشت را هر از گاهی تغییر می‌دهد، قطع رابطه کنید. اما اگر برنامه را تغییر می‌دهد، همیشه دیر بر سر قرار حاضر می‌شود و فراموش می‌کند که تماس بگیرد، بدانید که احتمالاً مشکلی پیش روست. لوین معتقد است گرچه لغو برنامه‌ها هم بسیار آزاردهنده است، اما این‌گونه افراد اغلب در موارد احساسی هم دل شما را می‌شکنند. به عنوان مثال، اصلاً به حرف‌های شما گوش نمی‌دهند یا اجازه نمی‌دهند شما صحبت کنید و این ارتباط یک‌طرفه موجب می‌شود احساس سرخورده‌گی کنید.
۲ـ به شما خیانت می‌کند
اگر دوست‌تان بزرگ‌ترین راز زنده‌گی شما را فاش نمود یا با فرد مورد علاقۀ شما قرار عاشقانه گذاشت و یا پشت سرِ شما اقدامات وحشت‌ناکی انجام داد، هرگز بار دیگر به او اعتماد نکنید. لوین این‌گونه موارد را «قاتلین رابطه» می‌داند؛ زیرا چنان گستاخانه هستند که امکان نادیده گرفتن آن‌ها وجود ندارد.
شاستا نلسون از فعالان گروه دوستی‌های دخترانه در سایتی با همین عنوان، نام دیگری برای این موارد دارد. او آن‌ها را شکاف و ترک قلمداد می‌کند که گاهی قابل ترمیم‌اند. پیش از قطع ارتباط با یک دوست، خوب بیندیشید و مطمین شوید که خیانتش آن‌قدر وحشت‌ناک بوده که امکان ارتباط دوباره وجود ندارد.
۳ـ موجب سردرد شما می‌شود
گاهی درک این‌که یک رابطه باید پایان پذیرد، آسان است؛ به عنوان مثال به دلیل شکاف‌های ترمیم‌ناپذیر. اما گاهی دلایل و چرایی آن چندان آشکار نیست. لوین در این‌گونه موارد پیشنهاد می‌کند که به بدن خود گوش دهید. اگر احساساتی شبیه افسرده‌گی، اضطراب، استرس یا ناکامی را تجربه می‌کنید، به این رابطه خاتمه دهید. لوین می‌افزاید که اغلب مردم با بیش از یک مورد از این احساسات دست به گریبان‌اند. احتمالاً پس از ملاقات با این دوست دچار سردرد یا دل‌درد می‌شوید، بدین ترتیب بدن‌تان به شما می‌گوید که اوضاع خوب پیش نمی‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.