نگرانی هند از حملات توپخانه‌یی پاکستان برمناطق سرحدی افغانستان

- ۰۱ عقرب ۱۳۹۱

دولت هند از حملات راکتی پاکستان بر شماری از ولایت‌های مرزی افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به این حملات شده است.
این موضوع را رادها کمار نماینده هند در نشست سه جانبه سران غیردولتی افغانستان، پاکستان و هندوستان در ولایت هرات مطرح کرده است.
خانم رادها کمار می‌گوید که تامین امنیت در افغانستان به نفع تمامی کشورهای منطقه خواهد بود.
این نشست روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «نقش کشورهای منطقه‌ در دهه تحول افغانستان» در ولایت هرات برگزار شده است.
کنفرانس بین‌المللی نقش کشورهای منطقه در دهه تحول، از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برای دو روز در قلعه تاریخی اختیارالدین، ولایت هرات دایر شده است.
در این کنفرانس بین‌المللی به شمول نماینده‌گان افغانستان، هند و پاکستان بیش از ۲۰ کشور دیگر نیز حضور داشته اند.
داوود مرادیان رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان به خبرنگاران گفت: «نشست امروز شکل نیمه رسمی دارد و به هدف جلب همکاری‌های مشترک بین سه کشور (افغانستان، پاکستان و هند) و تقویت همکاری‌های منطقوی برگزار شده است.»
آقای مرادیان، اعلام آماده‌گی پاکستان و هند برای پایان‌دادن به بحران کنونی افغانستان را از مهمترین دستاوردهای این نشست خواند.
خانم رادها کمار رییس دهلی پالیسی گروپ و نماینده هند در این کنفرانس با ابراز نگرانی از حملات راکتی پاکستان به مناطق مرزی افغانستان، روی گسترش دموکراسی در منطقه و استقرار امنیت در افغانستان تاکید کرده است.
این نخستین بار است که مقام‌های هندی از حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.
راکت پرانی‌های پاکستان از مدت‌ها به این سو بالای شماری از ولایات مرزی کشور  ادامه دارد که در نتیجه، صدها نفر کشته، زخمی و یا مجبور به ترک خانه‌هایشان شده اند.
مبارزه مشترک با تروریزم
در همین حال، نماینده پاکستان روی افزایش تلاش کشورهای منطقه برای حل چالش‌های افغانستان تاکید کرد و نقش هند در این زمینه را با اهمیت خوانده است.
افراسیاب ختک عضو مجلس سنای پاکستان و نماینده این کشور در کنفرانس بین‌المللی دهه تحول، پیرامون مبارزه مشترک با دولت هند در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان تاکید کرده است.
او گفت: «دهلی و اسلام آباد هیچ گاه با یکدیگر رقیب نبوده و باید در کنارهم با دهشت افگنی مبارزه کنند.»
آقای ختک همکاری میان این سه کشور را با اهمیت خوانده گفت که برگزاری این نشست روی همگرایی منطقه‌یی سودمند خواهد بود.
شماری از مسوولان برگزار کننده کنفرانس دهه تحول می‌گویند که این کنفرانس زمینه ساز اجلاس مشترک بین سران دولتی افغانستان، پاکستان و هندوستان در سال ۲۰۱۳ میلادی خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.