پاکستان سکۀ کهنۀ طالبان را به فروش می‌رساند

گزارشگر:ابوبکر مجاهد / دوشنبه 21 جدی 1394 - ۲۰ جدی ۱۳۹۴

پاکستان می‌خواهد طالبان را به شکل کالای کهنه و تاریخ گذشته بالای افغانستان به‌فروش برساند.
آگاهان می‌گویند که پاکستان می‌خواهد سکۀ کهنه‌یی را به نام طالبان بالای افغانستان بفروشد. به باور آنان، گفت‌وگوی افغانستان با طالبان نه، بلکه با پاکستان است.
به‌گفتۀ آنان، تحولات شش ماه اخیر، امریکا و کشورهای منطقه را مجبور کرده است که بالای پاکستان فشار وارد کنند تا زمینۀ گفت‌وگوهای صلح را mandegar-3فراهم سازند.
تحلیلگران همچنان معتقد هستند که پاکستان در فصل زمستان به‌ راه‌اندازی گفت‌وگوهای صلح تلاش می‌کند؛ اما در فصل بهار نشانی از این گفت‌وگوها وجود نمی‌داشته باشد.
سیدعسکر موسوی استاد پیشین جامعه شناسی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: در حال حاضر، افغانستان به‌تنهایی نمی‌تواند به‌گفت‌وگوهای صلح نایل شود؛ این بسته‌گی دارد به همکاری پاکستان.
آقای موسوی خاطرنشان کرد: کشانیدن دو قدرت بزرگ در این گفت‌وگوها حداقل می‌تواند چشم امید به گشایش یک گفت‌وگو در آینده به‌وجود بیاورد.
به‌گفتۀ او، حضور امریکا و چین در این نشست وزن این گفت‌‌و گوها را بلند خواهد برد و هم‌چنان انرژی که چین در منطقه دارد، می‌خواهد که در این گفت‌گوها نقش بازی کند.
این استاد دانشگاه باور دارد که اگر پاکستان بازهم به‌گفته‌های خود در فراهم کردن زمینه‌ گف‌وگوهای صلح با افغانستان همکاری نکند، این ساده لوحانه است از چین و امریکا چشم امید داشته باشیم.
آقای موسوی خاطر نشان کرد: پاکستان می‌خواهد که سکۀ کهنۀ طالبان را بالای افغانستان به فروش برساند، چون گفت‌وگوی افغانستان با طالبان نه بلکه با پاکستان است.
آقای موسوی افزود: تحولی که در استراتیژی پاکستان به‌وجود آمده این کشور را مجبور کرده است که زمینۀ گفت‌گوهای صلح با گروه طالبان را ایجاد کند.
آقای موسوی می‌افزاید: تحولات شش ماه اخیر نیز امریکا و کشورهای منطقه را مجبور کرده است که بالای پاکستان فشار وارد کنند که به این گفت‌وگوها کمک کند.
این استاد جامعه شناسی با بیان این‌که دولت افغانستان نیز تلاش می‌کند که حداقل به صلح دست یابد، می‌گوید: اما، در این گفت‌گوها مهرآ طالبان معامله می‌شود نه مهرۀ مشکلات افغانستان با پاکستان و گروه‌های جدیدی که به‌وجود آمده است.
هم‌چنان، نقیب الله فایق عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: مردم افغانستان به این باور دارند که پاکستان همواره در وعدۀ فراهم کردن زمینه گفت‌و گوهای صلح طالبان با دولت افغانستان تعهد شکنی کرده است.
آقای فایق افزود: پاکستان در فصل زمستان تلاش به‌گفت‌وگوهای می‌کند درحالی که در فصل بهار نشانی از این گفت‌و گوها وجود نمی‌داشته باشد.
به‌گفۀ او، اما، در گذشته‌ مذاکرات در بین شورای عالی صلح افغانستان و مقامات پاکستان صورت می‌گرفت که نتیجه نداشت، ولی در این نشست حضور امریکا و چین در عملی کردن تعهدات پاکستان تأثیر گذار است.
این عضو مجلس نماینده‌گان خاطر نشان کرد: اگر این نشست بتواند دریچه‌یی را در آینده باز بکند که در آن وزرای خارجه امریکا، چین و نمایندۀ سازمان ملل‌متحد به عنوان ناظر این گفت‌و گوهای شرکت کنند، در آن وقت امید به آغاز گفت‌وگوی صلح پیدا خواهد شد.
آقای فایق تصریح کرد: هنوز یک تضمین قوی وجود ندارد که پاکستان متقاعد شود و به گفته‌های خود جامعه عمل بپوشاند. اما نشست چهار جانبه تفاوت‌هایی نسبت به گذشته دارد.
از سوی دیگر، خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید: در نشست چهارجانبه که امروز برگزار می‌شود، روی طرح راه یافتن به گفت‌وگوهای صلح با طالبان بحث می‌شود.
آقای آزاد افزود: در نشست چهار جانبۀ امریکا، چین، پاکستان و افغانستان ، نماینده طالبان حضور ندارد.
به گفتۀ او، در این نشست روی این‌که دور دوم آغاز گفت‌گوهای صلح در کدام کشور باشد و چگونه باید آغاز شود، بحث می‌شود.
معاون سخنگوی وزارت جارجه تصریح کرد: حضور امریکا و چین در این نشست مهم است؛ چون امریکایی‌ها در طول چهارده سال در پهلوی نیروهای افغانستان بوده‌اند و چین به خاطر روابطی که با پاکستان و افغانستان دارد، تأثیر دارد.
قرار است نشست چهار جانبه بین کشورهای امریکا، چین، پاکستان و افغانستان امروز در کشور پاکستان برگزار شود و روی طرح دست یافتن به آغاز دور دوم گفت‌گوهای صلح بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.