شبکه‌های مخابراتی مردم را به ستوه آورده‌اند/ وزارت مخابرات: با قزاقستان و پاکستان به نرخ ارزان و کیفیت بالا قرارداد خرید انترنت بسته‌ایم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهارشنبه 23 جدی 1394 - ۲۲ جدی ۱۳۹۴

شماری از شهروندان از خدمات ضعیف انترنتی شبکه‌های مخابراتی شکایت کرده می‌گویند، شرکت‌های مخابراتی تنها بلد اند تا پول‌های هنگفت مردم را بگیرند، اما از خدمات واقعی این شرکت‌ها خبری نیست.
به باور شهروندان، وزارت مخابرات باید فعالیت هر یک از شبکه‌های فعال در افغانستان را زیر نظر داشته باشد، به شکایات مردم توجه کند و راه‌کارهای mandegar-3تازه‌یی را برای عرضۀ خدمات باکیفیت، رقابت سالم و کاهش نرخ‌ها در نظر بگیرد.
آنان از مسوولان شرکت‌های مخابراتی می‌خواهند تا هر چه زودتر این مشکل را حل کنند.
این درحالی‌ است که مسوولان وزارت مخابرات می‌گویند، در مورد بهتر شدن کیفیت انترنت این وزارت اداره‌یی به‌نام «اترا» دارد که به کنترل کیفیت خدمات و نظارت بر شبکه‌های مخابراتی می‌پردازد و در صورت وجود مشکلی، آنان را مورد پیگرد قرار می‌دهند.
این مسوولان می‌گویند، برای هر شرکت مخابراتی و یا انترنتی‌ که جواز داده می‌شود، یک سلسله معیار‌ها و شاخصه‌ها را تعریف کرده‌ایم؛ اگر کیفیت خدمات مطابق به همین معیارها نباشد، در آن‌صورت مورد جریمۀ نقدی قرار می‌گیرند، این جرایمه‌ها از یک میلیون افغانی شروع تا به ۱۰ و ۲۰ میلیون و بیشتر از این رقم می‌رسد.
احمد فرید حسن‌زاده دانشجو و یکی از استفاده‌کننده‌گان انترنت می‌گوید، ماهانه از بستۀ ۵GB یکی از شبکه‌های داخلی استفاده می‌کنم، ولی در طول یک ماه به دلیل آنتن‌دهی ضعیف در برخی نقاط شهر و یا مشکلات دیگری که من نمی‌دانم، حتا قادر به مصرف کردن ۳GB آن نمی‌باشم.
حسن‌زاده با انتقاد از دولت می‌کوید: «آدم تصور می‌کند که دولت اصلاً به انترنت ضرورت ندارد و از آن استفاده نمی‌کند. اگر دولت از انترنت استفاده می‌کند پس باید بداند که ارایه خدمات درست صورت نمی‌گیرد، به مثل آفتاب روشن است که این همه تبلیغات شبکه‌ها در رسانه‌های مختلف دروغ است و تنها به جیب مردم چشم دوخته‌اند.»
او خطاب به مسوولان شبکه‌های انترنتی می‌گوید: «اگر نمی‌توانید خدمات درست اریه کنید، چرا مردم را فریب می‌دهید، همه رسانه‌ها را اعلانات بازرگانی شما گرفته است؛ ولی کیفیت در خدمات‌تان اصلاً وجود ندارد، نمی‌دانم چگونه نانی که از این پول‌ها به دست می‌آرید، به گلوی‌تان پایین می‌شود.»
مقصود حیدریان یکی از شاعران جوان که همواره یادداشت‌ها و نوشته‌هایش را از آدرس فیسبوک به مخاطبانش می‌رساند، به این باور است:»میزان رضایت از خدمات شبکه‌های مخابراتی، بسته‌گی به مشتری دارد که از کدام شبکه، با کدام کیفیت و در کدام موقعیت استفاده می‌کند. من از خدمات انترنتی یکی از شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌کنم، متأسفانه آن‌طوریکه لازم است، این شبکه خدمات انترنتی را برای مشتریانش عرضه نمی‌کند.»
آقای حیدریان هم‌چنان بیان داشت: شبکه‌های مخابراتی به جای این‌که توجه بیشتر بر کیفیت خدمات داشته باشند، توجه به اخذ پول از مشتریان دارند، وزارت مخابرات باید فعالیت هر یک از شبکه‌های فعال در افغانستان را زیر نظر داشته باشد، به شکایات مردم توجه کند و راهکارهای تازه‌یی را برای عرضۀ خدمات باکیفیت، رقابت سالم و کاهش نرخ‌ها در نظر بگیرد.
مصطفی ملکی شهروند دیگری که از خدمات انترنتی شاکی است و می‌گوید: در افغانستان نه دولت در فکر مردم است و نه هم تاجرانی که در بخش‌های مختلف تنها از مردم پول هنگفت و می‌گیرند و از خدمات واقعی آنان خبری نیست.
این شهروند می‌گوید: از یک طرف سطح درآمد مردم اندک است و از طرف دیگر شرکت‌های مخابراتی به‌نام‌های مختلف پول مردم را دزدی می‌کنند.
در عین حال، یاسین صمیم سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در ارتباط به نظارت و کنترل کیفیت شبکه‌ها ما اداره‌یی به‌نام تنظیم خدمات مخابراتی یا «اترا» داریم که وظیفۀ اترا، نظارت و کنترل کیفیت خدمات می‌باشد و در صورتی که شکایاتی در رابطه به این شرکت‌ها وجود داشته باشد، از سوی این اداره مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افزود:»در روزهای پسین برای تعقیب خدمات واقعی انترنت به شهروندان سه کار اساسی انجام داده‌ایم: یکی این‌که در گذشته یک طرزالعمل کنترل نظارت بر خدمات وجود نداشت و ما آن را در بورد اترا که در رأس آن وزیر مخابرات قرار داشت، ایجاد کردیم. دوم این‌که برای تطبیق این طرزالعمل، باید یک تیم تخنیکی تخصصی وجود می‌داشت، ما به کمک یک شرکت بین‌المللی افرادی را در این قسمت آموزش دادیم و این افراد فعلاً با تخصص و دانش در بخش نظارت و کنترل آماده و مجهز هستند. در مرحلۀ سوم ما یک دستگاهی به نام دستگاه کنترول کیفیت و اندازه‌گیری (Drive test) خریداری کردیم که از این پس، ضرورت‌های ما را رفع خواهد کرد.»
آقای صمیم در ادامۀ سخنانش افزود: پس از این‌که این سه کار اساسی صورت گرفته، وزارت مخابرات خصوصاً بخش اترا در فاصلۀ هرچهار ماه مشترکین پنج صد شرکت مخابراتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد،کیفیت خدمات را با استفاده از معیارها و شاخصه‌هایی که برای کیفیت خدمات دارند، ارزیابی می‌کنند و نیز شکایاتی که وجود داشته باشد، مورد پیگرد قرار می‌دهد، جلساتی را با شرکت‌های مخابراتی و انترنتی انجام می‌دهند، هریک از شکایات به صورت دسته‌بندی شده در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد و از طرف ادارۀ اترا نتایج و اقدامات آن با رهبری وزارت شریک و بعداً اقداماتی صورت می‌گیرد.
او تصریح کرد:یکی از ابزار‌های که ما برای کنترل و نظارت خدمات مخابراتی در اختیار داریم، جرایم نقدی است. در آغاز برای هر شرکت مخابراتی و یا انترنتی که جواز داده می‌شود، یک سلسله معیار‌ها و شاخصه‌ها را تعریف کرده‌ایم، اگر کیفیت خدمات مطابق به همین معیارها نباشد، در آن‌صورت مورد جریمۀ نقدی قرار می‌گیرند که این جریمه‌ها از یک میلیون افغانی شروع تا به ۱۰ یا ۲۰ میلیون و بیشتر از این رقم می‌رسد.
آقای صمیم خاطر نشان کرد: در زمینۀ نظارت بر شبکه‌ها ما از طریق صفحۀ فیسبوک، وب‌سایت وزارت و تیمی‌‎که به نام (Media monitoring) ایجاد کرده‌ایم، شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها را نظارت می‌کنیم، شکایاتی که وجود دارد را دسته‌بندی کرده از طریق رهبری وزارت به ادارۀ اترا برای عملی کردن می‌دهیم.
آقای صمیم از شرکت‌های جریمه شده نام نمی‌برد، اما می‌گوید: بر اساس گزارش‌هایی که ما در اختیار داریم، در مجموع ۶۸ ادارۀ فراهم کنندۀ خدمات انترنت در کشور وجود دارد.
او در مورد قراردادهای تازۀ این وزارت اظهار کرد: ما قراردادهایی را با کشورهای منطقه مثل قزاقستان و پاکستان با نرخ چندین برابر کم‌تر و کیفیت بیشتر از گذشته عقد کردیم و در مجوع، تلاش‌های ما این است تابتوانیم انترنت خوب با نرخ مناست داشته باشیم.
سخنگوی وزارت مخابرات اظهار داشت: مشکلی در قسمت خدماتی که از طریق آن۳G عرضه می‌شود وجود دارد و آن پایه‌های آنتن مخابراتی است. در گذشته این پایه‌ها براساس یک برنامۀ ملی که مبتنی بر نیاز سنجی باشد، انجام نشده است، بیشتر به صورت موردی توسط نماینده‌های مردم و متنفذین درخواست وتوزیع شده است. حالا ما بیشتر در شهر‌های بزرک که تراکم نفوس آن روبه افزایش است و ظرفیت یک آنتن کفایت نمی‌کند، تمرکز داریم. برنامۀ ما در این قسمت، توسعۀ ملی مخابرات است که کار روی آن صورت گرفته، ما در این مسأله شاخص نفوس و فاصله را در نظر گرفته پایه‌ها را می‌افزایم، تا این‌که مشکلات کاهش پیدا کند و خدمات ۳G هم بهتر شود.
بر اساس برخی آمار بیش از هشتاد درصد مردم افغانستان به خدمات مخابراتی دست‌رسی دارند و شمار کاربران انترنت هم بیش از دو میلیون و پنج صدهزار نفر گفته شده است که شمار زیادی از آن‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند از انترنت استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.