عالمان دینی فعالیت گروه‌های افراطی را محکوم کردند

گزارشگر:سه شنبه 29 جدی 1394 - ۲۸ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3عالمان دین فعالیت گروه‌هایی چون حزب‌التحریر، داعش و طالبان را محکوم و از دولت خواستند تا در برابر این گروه‌ها به گونۀ جدی مبارزه کند.
این عالمان که شمارشان به ۵۰۰ تن می‌رسید، از سراسر کشور در همایشی علمی ـ تحقیقی در کابل گردهم آمده بودند تا دلایل و انگیزه‌های دینی، سیاسی و اقتصادی افراط‌گرایی را بررسی و راه‌حل‌هایی را برای مبارزه با این پدیده جست‌وجو کنند.
این همایش از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف برای سه روز در کابل برگزار شد.
مولوی عبدالله، یکی از این عالمان که قطع‌نامۀ پایانی این همایش را می‌خواند، گفت که آن‌ها از روند گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کنند و از دولت افغانستان، جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه می‌خواهند تا برای پایان دادن به جنگ افغانستان بیشتر تلاش کنند.
فیض‌محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف با تأکید بر اهمیت نقش عالمان در امر مبارزه با افراط‌گرایی می‌گوید که آن‌ها باید اطلاعات‌شان را در زمینه‌های علوم گوناگون افزایش دهند و اطلاعات مثبت را به خورد مردم دهند.
شمار دیگری از سخنرانان این همایش نیز با ابراز نگرانی از عدم آگاهی عالمان می‌گویند که بیشتر آن‌ها ذهنیت علمی پایینی دارند و نمی‌توانند در مرکزهای آموزشی به آموزش و پرورش دانش‌آموزان بپردازند.
آقای عثمانی روز شنبه در آغاز این همایش گفت که تاکنون برای محو افراطیت در افغانستان هیچ کاری صورت نگرفته است.
عثمانی افزود که برخوردهای سیاسی، ایدیولوژیک و خبرنگاری با پدیدۀ افراط‌گرایی، به گسترش آن در کشور کمک کرده اند. به گفتۀ او، راهکاری که بر مبنای علم و معرفت ایجاد گردد، می‌تواند مانع گسترش افراط‌گرایی در جامعه شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.