سرقت روزافزون وسایط – پـولیس در مظان اتـهام / پولیس کابل: برای هر واسطه و هر کوچه یک پولیس موظف نمی‌توانیم!

گزارشگر:هارون مجیدی /دوشنبه 5 دلو 1394 - ۰۴ دلو ۱۳۹۴

شماری از شهروندان کابل، از افزایش سرقت وسایط خویش شکایت کرده و پولیس را به بی‌کفایتی و در برخی موارد به تبانی با سارقین متهم می‌کنند.
در بسیاری از مناطق کابل، سارقین روزها و شب‌ها موترهای مردم را سرقت می‌کنند.
پولیس اقدامات خود علیه سارقین را جدى و موثر می‌داند.
شهروندان می‌گویند که روزانه چندین موتر به سرقت برده شده و به ولایات‌های دیگر انتقال می‌گردد و از پرزه‌هاى آن در سایر وسایط کار گرفته mandegar=3می‌شود.
اما فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که در یازده ماه گذشته بیشتر از چهار صد عراده موتر سرقت شده را که از این میان سی درصد آن را با سارقان آن دستگیر کرده‌‌اند.
به ادعاى شهروندان، مسوولان امنیتى، اقدامی در رابطه به گرفتاری سارقین نکرده و اگر دستگیر هم می¬شوند، از سوی پولیس رها می‌گردند؛ به همین منظور سرقت رو به افزایش است.
عبدالحکیم شهروند کابل که چند روز پیشتر از ساحۀ باغ قاضی موترش سرقت شده است به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: موترم کورولای مُدل ۲۰۰۸ بود و تازه می‌خواستم که به فروش برسانم که سرقت شد.
عبدالحکیم می‌گوید: دو کودکم نیز در موتر بودند که آنان را بیست متر دورتر از ایست امنیتتی پولیس پیاده کرده‌اند؛ با آن‌که بار بار به پولیس مراجعه کردم، اما هیچ‌گونه توجهی در این قسمت صورت نگرفته است.
این شهروند می‌گوید که ایست‌های بازرسی پولیس با سارقین همکاری دارند و بدون درد سر به این‌کار خود ادامه می‌دهند.
عبدالحکیم می‌گوید: موترهایی که در شهر کابل سرقت می‌شوند، در ولسوالی تنی ولایتِ خوست، ارگون و لوگر به فروش می‌رسد.
جاوید شهروند دیگری که چند هفته پیش موترش به سرقت رفته است می‌گوید، بیکاری روز افزون سبب شده تا سرقت‌های موتر در شهر کابل افزایش داشته باشد.
این شهروند می‌گوید: شماری از سارقین که دستگیر می‌شوند، به‌خاطر فساد موجود در نهادهای دولتی دوباره رها می‌شوند که این‌کار سبب می‌شود تا سارقان با اطمینان بیشتر دست به سرقت بزنند.
جاوید می‌افزاید: اگر دولت در این قسمت توجه نکند، شماری از شهروندانی که بی‌کار هستند یا سارق خواهند شد و یا هم با هزاران مشکل دست به مهاجرت خواهند زد. نهادهای مربوط باید زمینۀ کاریابی برای شهروندان را بیشتر سازند.
فریدون عبیدی رییس تحقیقات جنایی فرماندهی کابل در گفتوگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: جای شک نیست که سرقت موتر در شهر کابل کماکان صورت می‌گیرد، اما پولیس کابل شب و روز تلاش می‌کند تا از سرقت موترها جلوگیری کند.
رییس تحقیقات جنایی فرماندهی کابل می‌گوید که در نزدیک به یک‌سال گذشته بیشتر از چهار صد عراده موتر سرقت شده است که از این میان، سی درصد آن را با سارقان آن دستگیر کرده‌ایم.
آقای عبیدی همچنان می‌گوید: شهروندان نیز در جهت حفظ موترهای خود توجه درست به خرج نمی‌دهند و بخش زیادی از موترهای سرقت شده نیز یا در جاهای مناسب پارک نشده بوده‌اند و یا سیستم ایمنی درست نداشته‌اند.
او می‌افزاید: در شهر کابل وسایط بی‌اندازه زیاد است، پولیس کابل امکاناتی در اختیار ندارد تا برای هر واسطه و یا کوچه یک پولیس ایستاده کند.
عبیدی تصریح کرد: “در پهلوی این موارد، شهروندان به وقت به پولیس اطلاع‌رسانی نمی‌کنند، زمانی که موترشان سرقت شد، اول خودشان جست‌وجو می‌کنند، وقتی پیدا نکردند به پولیس خبر می‌دهند.”
رییس تحقیقات جنایی فرماندهی کابل می‌گوید: نبود توقف‌گاه‌های مناسب مشکل دیگری است که ما بارها این مشکل را با شهرداری کابل مطرح کردیم، اما توجهی صورت نگرفت.
اما او می‌گوید که پولیس بی‌توجه نبوده و ما شمار زیادی را در این پیوند دستگیر کرده‌ایم و در آینده نیز تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی دقیق از سرقت موترها جلوگیری کنیم.
رییس تحقیقات جنایی فرماندهی کابل، از افرادی که وسایط نقلیه دارند می‌خواهد که سیستم ایمنی موترهای‌شان را بالا ببرند، از پارک کردن وسایط در کنار سرک خود داری کنند، وسایط‌شان را در سرای‌ها و توقفگاه‌هایی که در شهر وجود دارد، توقف دهند تا از سرقت وسایط جلوگیری گردد.
آقای عبیدی از مردم خواست که بهخاطر اهداف شخصی‌شان بر سایر افراد ادعای ناحق نکرده و باعث مصروف ساختن نهادهای امنیتی به خصوص پولیس و سایر نهادهای ذیدخل نشوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.