دومیلیون تن در افغانستان در معرض گرسنه‌گی هستند

گزارشگر:شنبه 10 دلو 1394 - ۰۹ دلو ۱۳۹۴

در حال حاضر بیش از دو میلیون تن در افغانستان که با کمک‌های مالی‌سازمان ملل تغذیه می‌شدند، ‌در اثر کاهش بودجه‌ این سازمان در معرض خطر گرسنه‍‌گی هستند.
شرایط زنده‌گی در افغانستان دشوارتر از پیش شده است. در کنار پیامدهای منفی ناشی از سال‌های جنگ، بحران اقتصادی و اجتماعی و نرخ بالای mandegar-3بیکاری و عوامل دیگر، بیش از ۲ میلیون نفر در این کشور از گرسنگی رنج می‌برند.
تغذیه‌ این افراد در سال‌های گذشته در چارچوب کمک‌های سازمان ملل متحد و ‌نهاد “برنامه‌ی غذایی جهانی” تأمین می‌شد. کاهش مستمر بودجه‌ سازمان یادشده، در حال حاضر مددرسانی به این محرومان را ناممکن ساخته است.
بر اساس داده‌های صفحه‌ اینترنتی سازمان ملل قرار بود در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۱۵۰ میلیون و ۶۰۰۰ دالر برای تامین نیازهای تغذیه‌یی در افغانستان در اختیار نهاد برنامۀ غذایی جهانی گذاشته شود ولی تا پایان ماه اگست سال جاری تنها مبلغ ۲۰ میلیون و ۳۰۰۰ دالر به حساب این نهاد واریز ‌شد.
بر اساس آمار رسمی، بودجه‌ نهاد برنامه‌ی غذایی جهانی برای افغانستان در ماه اپریل سال جاری میلادی، نزدیک به ۷۰ درصد و در بخشی از مناطق آن در حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.
به گفته‌ سون تلین هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های نهاد برنامۀ غذایی جهانی در شمال افغانستان، با این کاهش از یک دالری که به عنوان حداقل تامین خوراک در نظر گرفته شده، تنها ۵۰ یا ۷۰ سنت برای برآوردن نیازهای غذایی مردم باقی ماند.
سون تلین می‌گوید که افزون بر این، برنامه‌ کمک‌های ویژه این نهاد به زنان باردار، افراد مسن و کسانی که از ناتوانی‌های جسمی رنج می‌برند، نیز از ماه ژوئن امسال به کلی قطع شد.
فرانسیسکا ویگانی، یکی از امدادرسانان نهاد برنامه‌ی غذایی جهانی در مزار شریف با اشاره به شرایط اسف‌بار مردم این منطقه می‌گوید: وقتی کسی در کشور خود تامین نباشد، ناگزیر آن را ترک می‌کند.
وی به ویژه به وضعیت دشوار روستاییان مزار شریف تاکید می‌کند و می‌گوید که باید به دهقانانی که به جای هروئین غلات می‌کارند، کمک کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.