سفیر آلمان در کابل: شاید افغانستانی‌ها را به کشورشان برگردانیم

گزارشگر:چهارشنبه 28 دلو 1394 - ۲۷ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3سفیر آلمان در کابل می‌گوید برای آن عده از مهاجران افغان که از آلمان به کشور شان بازگشت می‌کنند سهولت‌هایی فراهم می‌شود. قرار است بخشی از پناهجویان به دلیل رد تقاضای پناهندگی شان دوباره به افغانستان برگردانده شوند.
سرازیر شدن موجی از پناهجویان به چالش بزرگی برای کشورهای اروپایی به خصوص آلمان تبدیل شده است. شرایط دشوار مهاجرین در آلمان سبب شده تا برخی از آن‌ها داوطلبانه خواستار بازگشت به وطن شوند.
افغانستان بیشترین پناهنده را پس از سوریه در آلمان دارد. شمار پناهجویان افغان در اروپا به خصوص آلمان زمانی افزایش یافت که دامنه جنگ در این کشور گسترش یافت و کاهش کمک‌های جهانی از نظر اقتصادی مردم افغانستان را در تنگنا قرار داد.
مارکوس پوتسل، سفیر آلمان در حاشیه یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت حکومت‌های افغانستان و آلمان تلاش دارند تا جوانان و تحصیلکرده‌ها به ماندن در کشور خودشان تشویق کنند.
آقای پوتسل گفت آلمان تصمیم دارد حکومت افغانستان را کمک کند تا برای برگشت کنندگان، سهولت‌هایی را فراهم شود: «ما شاید افغان‌ها را به افغانستان برگردانیم اما ما در این زمینه با حکومت افغانستان هماهنگی می‌کنیم. ما همچنان بسته‌های برگشت داوطلبانه را در اختیار برگشت کنندگان قرار خواهیم داد.»
آقای پوتسل در مورد این ‌که بسته کمکی آلمان برای افغان‌هایی که به کشور خودشان بر می‌گردند چیست، گفت: «شرایط باید در داخل افغانستان برای افغان‌ها فراهم شود تا آن‌ها در کشور خودشان باقی بمانند. ایجاد زمینه‌های بیشتر کار، سهولت‌های آموزشی و فراهم کردن مکان زندگی برای جوان که بتوانند در آن زندگی کنند.»
سفیر آلمان افزود به دلیل شمار زیاد مهاجران در آلمان، شرایط دشوارتر شده است و آلمان گنجایش پذیرش شمار زیادی از مهاجران را ندارد.
براساس اظهارات سفیر آلمان، بیش از یک میلیون پناهجو در سال ۲۰۱۵ وارد آلمان شده‌اند که ۱۵۴ هزار آن‌ها افغان هستند. آقای پوتسل افزود شماری از این پناهجویان ممکن است واجد شرایط پناهندگی نباشند: «آن‌هایی که واجد شرایط ماندن در آلمان نیستند باید دوباره به کشور شان برگردند. ما تلاش می‌کنیم تا این تعداد افغان‌ها را قناعت دهیم که برگردند و این اقدام داوطلبانه خواهد بود.»
«ما می‌مانیم، پس افغان‌ها نیز بمانند»
براساس آمار حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵۰ هزار افغان که بیشتر آن‌ها جوانان بودند کشورشان را ترک کرده و برای یافتن محیط مصون زندگی به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند.
این در حالی است که حکومت افغانستان نیز تلاش‌هایی را برای جلوگیری از مهاجرت افغان‌ها به خرج داده است. اما وضعیت امنیتی و اقتصادی سبب شد تا جوانان نسبت به آینده ناامید شوند و رفتن را نسبت به ماندن ترجیح دهند.
با وجود چالش‌هایی که مهاجرت در پی دارد، صف‌های پاسپورت در کابل همچنان طویل است و جوانان زیادی تمایل ماندن در افغانستان ندارند. اما سفیر آلمان می‌گوید جامعه جهانی تصمیم گرفته تا در کنار افغان‌ها بماند و به حمایت از افغانستان ادامه دهد: «ما نیروهای نظامی خود را بیشتر از آنچه که پلان شده بود در افغانستان نگهمیداریم. ما در افغانستان و در کنار دوستان افغان خود می‌‍مانیم و در عین زمان از افغان‌ها نیز انتظار داریم تا در کشور خود بمانند و این کشور را بازسازی کنند.»
گسترش جنگ
به نظر می‌رسد بخش بزرگی از مهاجرت‌ها ناشی از جنگی است که در سال ۲۰۱۵ شدت گرفت. در این سال ولایات بیشتری ناامن شدند و گروه‌های مخالف دولت توانستند بر مناطق بیشتری تسلط یابند.
در این سال تلفات ملکی افزایش یافت و افغانستان با موجی از بیجاشدگان داخلی نیز مواجه شد. رئیس جمهور غنی در کنفرانس امنیتی مونشن گفت جلوگیری از مهاجرت‌ها زمانی ممکن است که کشورهای صنعتی به وضعیت کشورهای در حال جنگ توجه داشته باشند.
سرازیر شدن شمار زیادی از مهاجران افغان در آلمان سبب شد تا وزیر داخله آلمان سه هفته پیش به کابل سفر کند. این مقام آلمانی در رابطه به مهاجرین افغان با رئیس جمهور غنی، وزیران مالیه و مهاجرین دیدار و گفتگو کرد.
سفارت آلمان در کابل در ماه‌های اخیر کمپاینی را از طریق شبکه‌های انترنتی به راه انداخت تا جوانان افغان را به ماندن در کشور شان تشویق کند. در این کمپاین از دشواری‌های مهاجرت به آن‌ها معلومات داده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.