راه‌پیمایی فعالان مدنی در پیوند به تاریکی پایتخت: گلاب منگل محاکمه و وزارت سرحدات و قبایل لغو شود

گزارشگر:شنبه 1 حوت 1394 - ۳۰ دلو ۱۳۹۴

تاریکی یک‌ماهۀ پایتخت واکنش‌های شهروندان و فعالان جامعۀ مدنی کشور را بر انگیخته است.
شماری از فعالان جامعۀ مدنی و شهروندان کشور در اعتراض به خاموشی پایتخت در یک ماه اخیر، روز جمعه از چهاراهی شهید احمدشاه مسعود تا وزارت سرحدات اقوام و قبایل راه پیمایی کردند.
آنان‌که به حمایت از نیروهای امنیتی و بر ضد مخالفان مسلح شعار سر می‌دادند، حکومت کنونی را به یک سلسله معاملات پنهانی با طالبان متهم کرد.
mandegar-3این معترضان در اعلامیه‌یی خواستار لغو وزارت سرحدات شدند و همچنان از رهبری نظام خواستند که در وضعیت کنونی کشور تغییراتی را به وجود بیاورند.
معترضان در پایان راه‌پیمایی خویش، خواست‌های خود را طی اعلامیه‌یی چنین مطرح کردند:
یک. عزل از مقام وزارت، بازداشت و‌ محاکمۀ گلاب منگل و همراهانش که در پای معاهدۀ ننگین دندغوری امضا کرده اند به اتهام ارتکاب خیانت ‌ملی، نقض صریح قانون اساسی و همدستی با عناصر تروریستی و ضد نظام.
دو. وزارت اقوام و قبایل نه جایگاه قانونی دارد و نه منطق اداری. این وزارت تفرقه‌افگن و حامی تمامیت‌خواهی و فتنه‌انگیزی باید منحل شود و آنانی که از نشانی این بنگاه‌ برای مردم افغانستان دردسر آفریده‌اند باید به به مراجع عدلی وقضایی معرفی‌شوند.
سه. خطر حضور عناصر خودفروخته در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان حکومت، کمتر از خطر تروریزم منطقه‌یی و دهشت‌افگنی‌ طالبانی نیست. نهاد‌های امنیتی افغانستان باید مدارک و شواهد‌ لازم را بر علیه آنانی که در تبانی با طالبان در صدد تضعیف نظام‌اند را به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد تا از آن ‌ها بازپرس قانونی صورت بگیرد.
چهار. برق شهریان پایتخت هر چه زودتر تأمین شود ورنه نارضایتی مردم فزونی می‌گیرد و دلیلی برای تمکین به نظام باقی نخواهد ماند.
پنج. پایگاه‌های سیاسی و اجتماعی طالبان در بغلان، شمال و تمام کشور درهم کوبیده شود و اطمیان حاصل شود که حکومت نه تنها به تروریسم زیر نام معاهده با سران اقوام باج نمی‌دهد بلکه عناصر ضد نظام و مردم به عنوان جنایتکار شناخته‌ می‌شوند و مجازات گردند.
شش. معامله بر سر خون و جان سپاهیان قهرمان نیروهای امنیتی افغانستان خط سرخ نظام باید باشد. هیچ صلحی و معامله‌یی با طالب به قیمت بی‌حرمتی در برابر خون نیروهای امنیتی افغانستان به مردم ما پذیرفتنی نبوده، نیست و نخواهد بود.
هفت. افراد و رسانه‌هایی که به طالبان نکتایی‌پوش و لب‌سرین‌دار فرصت زهر‌پراگنی ‌می‌دهند و عملاً در برابر مردم و نظام تبلیغ می‌کنند باید مورد بازپرس قرار‌گیرند.
هشت. ابهام در تعریف دشمن، روحیۀ مردم و صفوف امنیتی ما را تضعیف می‌کند، رییس جمهوری و رییس اجراییه باید به زودی به این ابهام و سردرگمی پایان بدهند و به مردم ما بگویند که تعریف‌شان از دشمن چیست؟
نهم. از جابجا نمودن تروریست‌ها در شمال توسط حلقات مشخص حکومتی و عوامل بیرونی آن به شدت جلوگیری صورت گیرد.
دهم. ما از روند مبهم و بی‌نتیجه گفت‌وگوهای صلح نگرانیم و می‌خواهیم ضمن بازنگری جدی در این روند بی‌حاصل گفت‌وگوهای چهارجانبه صلح، با شفافیت دنبال شده و روند گفت‌وگو با تروریستانی که جز کشتن مردم ما و خونریزی هدفی ندارند قطع شود.
در حالی که حکومت وحدت‌ملی ظرفیت و کارایی لازم برای اداره‌ و مدیریت وضعیت شکنند کنونی را ندارد و تا هنوز نتوانسته به خواست‌های ‌مشروع مردم‌ما پاسخ بگویید، ما هنوز طرفدار براندازی نظام نیستیم و می‌خواهیم اصلاحات اساسی در نوع دید نظام نسبت به وضعیت به میان بیاید. به همین منظور از حکومت وحدت ملی جدا می‌خواهیم که برق شهر کابل را تامین نماید و مشکل ملیون‌ها شهروند کابل را حل کنند.
سفر منگل به هلمند
واکنش‌ها در برابر گلاب منگل درحالی صورت می‌گیرد که او سرگرم دیدار از هلمند در جنوب کشور است. او این روزها در دولت وحدت ملی به عنوان یک مقام نظامی عمل می‌کند و فضای کافی برای مانور دارد. از همین‌رو، احتمال می‌رود که در ولایت هلمند نیز دست به یک معاملۀ تازه با طالبان بزند. وضعیت هلمند این روزها به‌شدت نابسامان و بحرانی است. منگل که پیش از این به حیث والی این ولایت در دولت حامد کرزی کار کرده است، ظاهراً به منظور کاهش درگیری‌ها و بحران به این ولایت رفته است. اما او با رویکردهای قبیله‌یی و قومی نمی‎‌تواند راه حلی به بحران هلمند دریابد. حل بحران هلمند از توان شخصی مانند منگل خارج است. هلمند در یک جنگ نیابتی تمام‌عیار منطقه‌یی و جهانی می‌سوزد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.