تقابل دو جنـاح قدرت بر سـر تـرکیب کمیتـۀ گـزینش

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهارشنبه 12 حوت 1394 - ۱۱ حوت ۱۳۹۴

به دنبال اظهارات معاون دوم ریاست جمهوری، ریاست ‌اجرایی می‌گوید: اعضای کمیته گزینش برکنار نمی‌شوند، بل شماری از افراد به لیست قبلی افزوده می‌شود.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که اعلام کرده، کمیته گزینش با ترکیب جدید پس از صدور فرمان ریاست‌جمهوری به زودی به کارش آغاز خواهد mandegar-3کرد.
آقای دانش تأکید کرده که تا هفته آینده فرمان تقنینی رییس جمهور مبنی بر آغاز به کار کمیته گزینش جدید صادر خواهد شد و این کمیته بر اساس قوانین موجود شکل خواهد گرفت.
معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته که در کمیته گزینش علاوه بر رؤسای مجلس نماینده‌گان، مجلس سنا، دادگاه عالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر، دو نفر از اعضای جامعه مدنی و شبکه زنان نیز حضور خواهند داشت.
اما معاون سخنگوی ریاست‌اجرایی با رد سخنان معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید: ترکیب همان ترکیب قبلی است، ولی یک تعداد افراد جدید به آن اضافه خواهد شد.
جاوید فیصل معاون دوم ریاست‌اجرایی به روزنامه ماندگار گفت: چند نفر جدید به کمیته گزینش اضافه خواهند شد، اما این‌که چه کسانی و از کدام ارگان و مراجع هنوز مشخص نیست؛ ولی به زودی این افراد معرفی خواهند شد.
با این حال، نعیم ایواب‌زاده عضو کمیته گزینش نظریات معاون دوم ریاست‌جمهوری را گفته‌های شخصی او دانسته گفت: ترکیب کمیته گزینش براساس طرح و برنامه کمیسیون اصلاح انتخاباتی مشخص شده، بنابراین کمیسیون اصلاح انتخاباتی در صورت آوردن تغییرات ساکت نخواهند نشست.
به گفته ایواب‌زاده، هر نوع تغییر در کمیتۀ گزینش زمینۀ معامله را برای حلقات سیاسی فراهم خواهد کرد و شفافیت و استقلالیت کار کمیته گزینش را با بن بست مواجه می‌سازد.
او تأکید کرد: آوردن تغییرات درکمیته گزینش استقلالیت کار این کمیته را با چالش‌ مواجه می‌کند و زمانیکه شفافیت و آزادی در کمیته وجود نداشته باشد، بسیار مشکل خواهد بود که افراد شایسته و مسلکی به کمیسیون‌های انتخاباتی راه پیدا کنند.
واما شاه‌سلطان عاکفی از آغاز زودهنگام کمیته گزینش با ترکیب جدید اظهار بی‌اطلاعی کرده می‌گوید: همین امروز از این مساله اطلاع پیدا کرده و نمی‌داند که این خبر تا چه حد واقعیت دارد.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی می‌گوید: این‌گونه اقدامات غیرمسوولانه به نحوی به بحران مشروعیت حکومت در آینده کمک می‌کند.
رفیعی گفت: من به عنوان یک فعال مدنی می‌خواهم به رهبری حکومت توصیه کنم که نباید اقدماتی را انجام دهند که سبب تضعیف حکومت شده و در آینده مشروعیت حکومت را زیر سؤال ببرد.
کمیته گزینش که مسوولیت معرفی و بررسی صلاحیت‌های اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را به عهده دارد، به تاریخ دهم جدی به کارش آغاز کرد و اعضای این کمیته که قبلا معرفی شده بودند، با هفت عضو آغاز به کار کرد، اما رییس‌جمهور طی یک فرمان تقنینی آغازکار کمیته گزینش را به همراه بسته اصلاحات در قوانین انتخابات به مجلس نماینده‌گان فرستاد که مجلس این بسته را با اکثریت آرا رد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.