ریاست جمهوری: سفرهای بدون اجازه مقام‌ها ممنوع است

- ۱۰ عقرب ۱۳۹۱

دولت افغانستان بر تمامی سفرهای خارجی و دیدارهای مقامهای ارشد دولتی با مقامهای خارجی در داخل کشور محدودیت وضع کرده است.
براساس یک طرزالعمل تازه، مقامهای بلندپایه دولت برای رفتن به سفرهای خارجی، مکلف به گرفتن اجازه از رئیس جمهوری شده‌اند. رفیع فردوس از سخنگویان ریاست جمهوری روز سه شنبه، ۹ عقرب به بی‎بی‌سی گفت هدف از تهیه و اجرای این طرزالعمل تنظیم و متمرکز کردن دستگاه دیپلماسی افغانستان است.
آقای فردوس گفت: “وقتی که هر یک از مقام‌های حکومت افغانستان به بیرون از کشور سفر می کنند، باید وزارت خارجه و سفارت ما در کشور مربوط آگاه باشند، برنامه آنها را باید بدانند و مشورت‎های لازم را به مقام مذاکره کننده افغانستان ارائه کنند.”
این سخنگوی حکومت افغانستان همچنین گفت که منظور از اجرای این طرزالعمل “کنترل” مقامهای دولتی نیست، بلکه ایجاد سهولت در سفرهای خارجی و دیدارهای آنها با مقامهای خارجی است.
با وجود این آقای فردوس گفت: “این طرزالعمل بیشتر در مورد سفرهای رسمی است و در مورد سفرهای شخصی مطابق به این طرزالعمل، هر مقام حکومت افغانستان که به بیرون از کشور می‎رود، باید از رئیس جمهوری افغانستان اجازه داشته باشد.”
او افزود تشخیص این که سفرهای پیشنهادی مقامهای دولتی ضروری است یا نه و اصلا انجام شود یا نه، به عهده اداره امور ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای وزیران است.
رفیع فردوس همچنین گفت که این طرزالعمل تنها محدود به سفرهای مقامها نیست، بلکه دیدارهای آنها با مقامهای خارجی در داخل کشور را هم در بر می گیرد.
او افزود: “این طرزالعمل پیشبینی کرده که نماینده اداره تشریفات وزارت خارجه در تمامی دیدارهایی که در سطح بالا در افغانستان انجام می شود حضور داشته باشد و گزارش این دیدار را به وزارت خارجه ارائه کند.”
پیش از این آقای کرزی از سفرهای متعدد برخی مقامهای ارشد دولتی به خارج از کشور و به ویژه سفرهای پرخرج آنها در تعطیلات انتقاد کرده است.
امسال نگرانی‌ها و شکایت‌های هم در مورد سفر تعدادی زیادی از اعضای دولت افغانستان به مکه جهت ادای مناسک حج ابراز شد. گفتنی است که پیشتر از این ها روزنامه ماندگار از چنین اقدام و تصمصیم رییس جمهوری خبر داده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.