رییس‌جمهور غنی در مراسم افتتاح سال ششم شورای ملی: در جنگ با دشمنان ارادۀ قاطع سیاسی داریم

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 17 حوت 1394 - ۱۶ حوت ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که برخلاف سخنان واهی‌ که تکرار می‎شود، ما در جنگ با دشمنان ارادۀ قاطع سیاسی داریم.
آقای غنی که دیروز در مراسم افتتاح شورای ملی سخن می‌زد، گفت که در راستای تأمین امنیت و مقابله با دشمنان، هم نیروی ورزیده و متعهد داریم، هم امکانات و منابع را فراهم کرده‌‌ایم و هم ارادۀ قاطع سیاسی وجود دارد.
mandegar-3در این مراسم که رهبران دولت وحدت ملی و شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند، رییس جمهوری گفت که در تمام این سال، من شخصاً و سایر مسوولان نهادهای امنیتی روزمره با میادین جنگ تماس داشتیم و ناچار بودیم بخش عمده‌یی از وقت و توان خود را به این کار اختصاص بدهیم، زیرا دامنۀ جنگ‌ها گاه در یک روز از ۱۵ تا ۱۷ ولایت را شامل می‌شد.
او گفت که از بغلان، شماری از موسفیدان منطقه آمدند و از من و شورای امنیت ملی خواهش کردند که فرمان جنگ را در بغلان ندهم، اما با مشوره با جنرالان و مسوولین ولایت به شمول والی محترم بغلان، من یک ساعت بعد از دیدار با آنان فرمان حمله را بدون هیچ‌گونه تردید، صادر کردم. بنابراین نباید این سخن واهی تکرار شود که گویا در رهبری حکومت اراده‌‌یی برای جنگ و مقابله با دشمن وجود ندارد؛ بلکه به عکس، هم ارادۀ سیاسی، هم ظرفیت دفاعی و هم حمایت بین‌المللی وجود دارد و از تمامی آن بدون هیچ تعللی استفاده به موقع صورت گرفته، می‌گیرد و خواهد گرفت.
او افزود که سایر اقدامات من و سایر اعضای شورای امنیت ملی نمایانگر اراده و تطبیق تصامیم ماست. علاوه بر تمام موارد یاد شده، آیندۀ دفاعی و امنیتی ما، از موضوعاتی است که تمام شرایط و سرمایه‌گذاری برای تقویت آنان را ادامه می‌دهیم.
رییس جمهور غنی گفت که تلاش‌هاى صلح، با مشوره و مشارکت صورت می‌گیرد و طالبان با آزمون تاریخى رو به رو اند و باید فیصله کنند که آیا در کنار ملت قرار می‌گیرند و یا با مخالفین ایستاده مى‌شوند.
آقای غنی از گروه طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار خواست تا از میان گزینه‌های«صلح»و «جنگ»یکی را انتخاب کنند و در صورت ادامۀ جنگ، نیروهای نظامی کشور با قاطعیت با آنان مبارزه خواهند کرد.
آقای غنی در ادامۀ سخنانش گفت که با اوج گرفتن این نگرانى، موج مهاجرت از کشور و بیرون شدن سرمایه‌ها نیز به راه افتاد که تاهنوز پس لرزه‌هاى آن دوام دارد و سال جارى، سال امتحان بقاى افغانستان بود، که برخى‌ها با بدبینى، احتمال سقوط نظام را با خود زمزمه می‌کردند.
رییس‌جمهور غنی از تلاش‌هاى نیروهاى امنیتى ستایش کرد و افزود: نیروهاى امنیتى نشان دادند که در هر جنگ، برنده اند و هر موقعیتى را می‌توانند از چنگ دشمن بیرون کنند.
به گفتۀ آقای غنی: «ما این واقعیت را می‌دانیم که سال‌های طولانی جنگ به ضعف منابع داخلی کشور ما انجامیده، و از طرفی جنگ تحمیلی کنونی هزینۀ سنگینی را بر ما تحمیل کرده است. در چنین وضعیتی ما ناگزیر هستیم که بر اساس منافع متقابل میان افغانستان و کشورهای دیگر، خصوصاً از نظر جنگ با تروریسم بین المللی، حمایت کشورهای بزرگ را با خود داشته باشیم. همۀ ما می‌دانیم که هزینۀ این جنگ فراتر از منابع داخلی ما است. از طرفی، این واقعیت را هم باید از یاد نبریم که در جهان پر تحول کنونی، خصوصا با تحولات تند جاری در منطقۀ خاور میانه، اولویت‌های کشورها به صورت پیهم در حال تغییر است، و هیچ‌کس مکلفیت ندارد که هزینۀ دایمی ما را بپردازد».
رییس جمهور با بیان این که حکومت، نیت صلح را دارد و هیچ‌کس نباید در این نیت شک کند، افزود: حکومت حتا در لحظه‌هاى حساس جنگ نیز صداى صلح را خاموش نکرده و اراده خود را تغییر نداده است و تلاش‌هاى صلح که اهداف در آن مشخص نباشد، با ناکامى مواجه می‌گردد؛ اما هدف حکومت، صلح پایدار است.
او خاطر نشان کرد که در تلاش‌هاى صلح، هراقدام حکومت با مشوره صورت خواهد گرفت، صلح واقعى بدون مشوره و مشارکت و در پشت درهاى بسته به دست نمى‌آید، بلکه باید ملت آگاه باشد و مشوره‌هاى شان گرفته شود.
رییس جمهور تصریح کرد: «براى اینکه تجارب گذشته تکرار نشود، ما کار خود را از تعریف درست مشکلات آغاز کردیم و براى اینکه صلح را بشناسیم، لازم است که عوامل و ماهیت و طرفهاى جنگ را بشناسیم، جنگ کنونى درکشور ما داخلى نیست؛ این یک جنگ تحمیلى است که ما آغاز گر آن نیستیم.»
وى القاعده، داعش و گروه هاى افراطى ازبکستان، تاجکستان، چیچن، سنکیانگ، تحریک طالبان پاکستانى وگروه هاى دیگر را عامل اساسى جنگ درافغانستان خواند و هشدار داد که این گروه ها هیچگونه تعلقى با افغانستان ندارند وحکومت به هیچ گروهى اجازه نخواهد داد که از افغانستان براى رسیدن به اهداف شان استفاده کند.
این در حالى است که اخیراً در چهارمین نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین درکابل، تاریخ مذاکرات مستقیم بین حکومت و مخالفان مسلح در هفتۀ اول ماه مارچ تعیین شد؛ اما به تازگى طالبان اعلام کرده اند که شوراى رهبرى آنان، تاکنون فیصلۀ شرکت دراین مذاکرات را نکرده است.
آقای غنی تأکید کرد که هماهنگى باید در هرسه قوه افزایش یابد و دامنۀ مبارزه بافساد درسال پیش رو، گسترش خواهد یافت و حکومت با قاطعیت عمل خواهد کرد و تعهد حکومت براى اصلاحات انتخاباتى و برگزارى انتخابات نیز پا برجاست.
او در آخر گفت: در سال آینده برنامه‌های بیشتری روی دست است، و تحقق آن‌ها نیاز به همکاری بیشتر شورای ملی دارد. من به عنوان رییس قوای ثلاثۀ دولت می‌خواهم که هماهنگی بین هر سه قوه افزایش یابد، تا اصلاحاتی که در قوۀ قضائیه شروع شده است و برنامه‌هایی که قوۀ اجرائیه روی دست دارد به خوبی به ثمر برسد. در سال آینده دامنۀ مبارزه با فساد را وسعت خواهیم بخشید و بیش از پیش با قاطعیت عمل خواهیم کرد. تعهد ما به اصلاحات انتخاباتی و نیز برگزاری انتخابات به قوت باقیست، از اعضای محترم شورای ملی خواهشمندم در تحقق این اهداف یاری نمایند، ما اجندای تقنینی منظمی را خدمت شورای ملی تقدیم خواهیم کرد و خواهان آنیم که در غور و فیصله بر آن سرعت عمل به خرج دهند.
همچنان، عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان در سخنانی گفت که درد و رنج مردم و چالش‌های امنیتی نسبت به گذشته، شدت بیشتر یافته است.
آقای ابراهیمی افزود: اقتصاد کشور رو به فلج شدن بوده و فقر دامن گسترانده است و شمار زیادی از جوانان کشور را ترک می‌کنند، سرمایه‌ها روز تا روز فرار داده می‌شوند وضعیت نابسامان موجب عدم علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران شده است.
او از سرنوشت مبهم انتخابات آینده پارلمانی نیز ابراز نگرانی کرد و حکومت را به عدم تطبیق توافق‌نامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی متهم کرد.
به گفتۀ رییس مجلس نماینده‌گان مذاکرات صلح با نشست‌های چند جانبه که در یک دهه گذشته برگزار شده هنوز نتیجه‌یی در بر نداشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.