دختران بایسکل‌سوار افغانستان، نامزد جایزه صلح نوبل

گزارشگر:سه شنبه 18 حوت 1394 - ۱۷ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3گروه دختران بایسکل‌سوار افغانستان از سوی ۱۱۸ نفر از اعضای پارلمان ایتالیا نامزد جایزه صلح نوبل امسال شده است.
این خبر را ابتدا یک ایستگاه رادیویی در ایتالیا، در ماه جنوری به‌طور رسمی اعلام کرد. سپس سفارت ایتالیا در کابل، صادق صادق، مربی این تیم را دعوت کرد و این خبر را به او رساند.
تیم بایسکل‌سواری دختران افغانستان برای اولین‌بار بین سال‌های ۱۳۶۴- ۱۳۶۵ قبل از حکومت طالبان ایجاد شد، اما با آغاز جنگهای داخلی و پس از آن با روی کار آمدن رژیم طالبان، این تیم از فعالیت بازماند.
اما دو سال بعد از سقوط حکومت طالبان، تیم بایسکل‌سواری دختران افغانستان، با همت پنج دختر، ابتدا در بامیان آغاز به کار کرد. گفته میشود که در حال حاضر دهها دختر در سراسر افغانستان بایسکل‌سواری میکنند.
دختران تیم ملی بایسکل سواری افغانستان ۱۰ نفر هستند و بین ۱۶ تا ۲۵ سال سن دارند. این دختران همه در کابل زنده‌گی میکنند، اما از ولایات مختلف این کشور هستند و هر هفته سهبار زیر نظر صادق صادق، مربی این تیم تمرین میکنند.
حمایت اعضای پارلمان ایتالیا از این تیم به دنبال نمایش مستندی از تلویزیون ملی ایتالیا صورت گرفت که نهاد موسوم به ‹کوهبهکوه› آن را ساخته بود.
شانون گالپین، دو چرخهسوار امریکایی، مدافع حقوق زنان و سفیر شرکت بایسکل‌سازی امریکایی لیو که موسس نهاد غیرانتفاعی ‹کوهبهکوه› نیز است، از دو سال و نیم پیش از تیم دختران بایسکلسوار افغانستان حمایت میکند.
او که اولین زنی بود که در سال ۲۰۰۹ در کوهستانهای افغانستان بایسکل‌سواری کرد، نزدیک به یک دهه در افغانستان کار کرده تا به توان‌مند شدن زنان کمک و فرصتهای جدیدی را برای آن‌ها ایجاد کند.
خانم گالپین با پشتیبانی شرکت لیو نقشی کلیدی در تشکیل اولین تیم ملی بایسکل‌سواری دختران در افغانستان بازی کرده است. او امیدوار است که این تیم بتواند در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۰ شرکت کند.
خانم گالپین در صحبتی با بیبیسی، نامزدی این تیم برای دریافت جایزۀ صلح نوبل را «به رسمیتشناختن شجاعت، جرأت و توانایی این زنان برای بایسکلسواری در جادهها و دفاع از حقوقشان» دانست.
حکومت افغانستان و فدراسیون بایسکلسواری این کشور نیز از نامزدی این تیم برای دریافت جایزۀ صلح نوبل استقبال و ابراز امیدواری کرده‌اند که این تیم بتواند برندۀ این جایزه شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.