انتخاب‌های دشوار هند در افغانستان

گزارشگر:دوشنبه 24 حوت 1394 - ۲۳ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3هند با در نظر گرفتن تمام منافع اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تهدیدات امنیتی علیه منافع خود در افغانستان با وضعیت دشواری مواجه شده است که احتمالاً ارتباط با طالبان و کمک از چین از راه‌حل‌های این کشور محسوب شود.
به گزارش الجزیره، هند یکی از بزرگترین حامیان بین‌المللی افغانستان است و بر اساس تعهدات این کشور کمک‌های دهلی‌نو تا سطح ۲ میلیارد دالر به دولت کابل افزایش خواهد یافت.
حملات سال‌های اخیر به منافع هند در افغانستان، مقامات این کشور را بیش از پیش در مورد اوضاع افغانستان دچار تردید کرده است، اما تمام این حملات باعث نشده‌اند تا هند دست از تلاش برای افغانستان بردارد.
انتخاب دشوار هند
افغانستان دروازه‌ هند به منبع انرژی آسیای مرکزی است و این کشور برای ادامه‌ رشد اقتصادی خود نیازمند یک منبع ثابت است. از آنجایی که پاکستان اجازه‌ عبور کالاهای هند به آسیای مرکزی را نمی‌دهد، افغانستان مسیر بسیار مهمی برای مقامات دهلی‌نو محسوب می‌شود.
علاوه‌براین، در ماه دسمبر گذشته توافقنامه انتقال گاز تاپی امضا شد که براساس آن گاز طبیعی صادراتی از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند، از طریق خط لوله‌ تاپی منتقل خواهد شد که براساس توافقات قرار است در ماه دسمبر ۲۰۱۹ آغاز به کار کند.
از طرف دیگر، هند منافع اقتصادی گسترده‌یی در افغانستان دارد. یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های هندی، امتیاز سه معدن سنگ آهن در منطقه‌ حاجیگک افغانستان را در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌دست آورد.
در حال‌حاضر، هند با انتخابی دشوار در افغانستان مواجه است. از یک طرف، انتظار حملاتی مکرر بر منافع و پایگاه‌های این کشور در افغانستان وجود دارد و از سوی دیگر نمی‌تواند به طور کامل با دولت کابل قطع رابطه کند. در چنین وضعیتی، دهلی‌نو چه تصمیمی را خواهد گرفت؟
یکی از راه‌هایی که منافع دهلی‌نو کمترین صدمه را متحمل خواهد شد ادامه مذاکره با پاکستان است، چراکه اسلام‌آباد نفوذ زیادی در افغانستان دارد. پناه‌گاه بسیاری از گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان در پاکستان است و از سوی دیگر مقامات اسلام‌آباد نفوذ استراتژیک در افغانستان دارند.
دهلی نو ناچار خواهد بود تا برای همکاری‌های امنیتی با امریکا و کشورهای دیگری که آن‌ها نیز از این حملات تروریستی در امان نبوده‌اند، قدم پیش بگذارد. هم‌چنین، جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، راه مقابله‌ هند با تروریسم در افغانستان است.
فرصت حفظ کانال ارتباطی با طالبان
نارندرا مودی نخست وزیر هند برای نشان دادن تعهد پایدار کشورش به افغانستان، در ۲۵ دسمبر سال گذشته به افغانستان سفر کرد تا پارلمان جدید افغانستان که توسط این کشور ساخته شده بود را افتتاح کند.
علاوه‌ براین، دهلی‌نو جاده‌ ۲۱۸ کیلومتری «دلارام» به «زرنج» در نزدیکی مرز ایران ساخته است که به انتقال کالا از افغانستان به کشورهای مختلف از طریق مسیر دریایی کمک خواهد کرد. هند در توسعه‌ بندر چابهار ایران نیز سهم داشته است و کالاهای هندی از طریق ایران به افغانستان منتقل می‌شوند.
اقدام مثبت دیگری که هند می‌تواند انجام دهد، حفظ یک کانال ‌ارتباطی باز با طالبان است. زمانی که دیگر کشورها تمایل به گفت‌وگو با «طالبان خوب» را از خود نشان داده‌اند، هند نیز باید گزینه‌های خود را در رابطه با این مسأله باز نگه دارد.
همچنین دهلی نو باید به جنبه‌های دیگری نیز بیاندیشد. این کشور ممکن است از مقامات پکن درخواست کند تا فرصت‌های احتمالی همکاری در افغانستان را پیشنهاد دهند.
ولایت «سین کیانگ» چین و ولایت «جامو و کشمیر» هند می‌توانند به‌ دلیل اتصال به افغانستان در وخامت بیشتر اوضاع امنیتی در این کشور تاثیر داشته باشند.
همچنین هند نیاز دارد تا حضور امنیتی خود را در افغانستان تحکیم بخشد و نیروهای مسلح افغانستان را تقویت کند. این کشور برای نخستین بار در ماه دسمبر سال گذشته بالگردهای تهاجمی Mi-25 را به نیروهای نظامی افغانستان اهدا کرد.
باتوجه به اینکه کاهش حضور و نقش هند در افغانستان درحال‌حاضر برای دهلی‌نو یک گزینه نیست، هندی‌ها باید آماده‌ حملات تروریستی بیشتر باشند و بتوانند در مقابل این حملات مقاومت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.