احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





می‌روی جانم به قربانت ولی حالا چرا

گزارشگر:یک شنبه ۸ حمل 1395 - ۰۷ حمل ۱۳۹۵

یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات از مقامش کنار رفت.
رییس جمهور غنی، ضمن منظوری استعفای آقای نورستانی، این اقدام او را ستوده است.
ارگ شام دیروز در اعلامیه‌یی گفت که محمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات با درک وضعیت سیاسی و اجتماعی افغانستان، منافع ملی کشور و اعاده ثبات و رفاه اجتماعی مردم افغانستان را عنوان نموده، استعفای خود را به رییس جمهور پیشکش کرد.
mandegar-3در این اعلامیه آمده است که رییس جمهوری از این‌که نورستانی اوضاع سیاسی افغانستان را درک کرده است، با تشکری استعفایش را منظور کرد.
یوسف نورستانی در شرایطی استعفا داده است که برخی رهبران سیاسی او را به دلیل مهندسی انتخابات متهم به «خیانت ملی» کرده‌اند و خواستار محاکمه او و همدستانش شده‌اند.
برخی تحلیل‌گران و کاربران صفحات اجتماعی در واکنش به استعفای نورستانی گفته‌اند که او مرتکب گناه بزرگی شده است و باید مجازات شود.
به گفته شهروندان کشور، نورستانی افغانستان را به سال ۲۰۰۱ برگشتاند؛ از این‌رو، حکومت وحدت ملی به خصوص نهادهای عدلی و قضایی این قضیه را به ساده‌گی رها نکنند.
یوسف نورستانی به رغم این‌که می‌پذیرفت در جریان انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است؛ اما هیچگاه ضعف و ناتوانی خویش را به عنوان مسوول شماره‌یک این نهاد نپذیرفت.
او تا پایان مأموریتش در این نهاد باقی ماند و چندی پیش آخرین وظیفه خود را که اعلام نتیجه انتخابات بود، به سر رساند. او همچنان با قاطعیت در برابر اصلاحات در نظام انتخاباتی ایستاد. اما بالاخره فشار افکار عمومی کارگر افتاد و نورستانی مجور به ترک صحنه شد.
اما شهروندان کشور می‌گویند که یوسف نورستانی با استعفادادن خود را تبرئه کرده نمی‌تواند.
زیر رهبری یوسف نورستانی، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ با تقلب‌های گسترده‌یی به همراه بود و تقلب سازمان‌یافته، افغانستان را لبه پرتگاه به پیش برد.
مردم افغانستان انتظار دارند که اعضای دیگر کمیسیون‌های انتخاباتی نیز هرچه زودتر کنار رفته و زمینه را برای آوردن اصلاحات گسترده در نظام انتخاباتی فراهم سازند.
اصلاحات انتخاباتی جز عمده توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی است.
در توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی بر اصلاحات سریع و بنیادین در کمیسیون‌های انتخاباتی تأکید صورت گرفته است. اما با گذشت نزدیک به دوسال از روی کارآمدن دولت وحدت ملی، اصلاحات در نظام انتخاباتی به وجود نیامده است. زیرا، رهبران دولت روی چگونه‌گی این اصلاحات دیدگاه واحدی ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.