چه‌طور از وابسته‌گی عاطفی رها شویم؟

گزارشگر:چهار شنبه 11 حمل 1395 - ۱۰ حمل ۱۳۹۵

بخش دوم/

mandegar-3زمانی که تنها می‌شوید، می‌تواند «زمان بازی» باشد؛ یک فرصت مناسب برای کشف مفهوم شادیِ کودکی و خودانگیخته‌گی. پس اگر با خودتان دوست باشید، هرگز تنها نمی‌مانید!
عشق به خود را جایگزین خشم به خود کنید
عادات ذهنی منفی، یکی از عواملی‌ست که مردم را از خود فرار داده و به دیگران وابسته می‌کند. احتمال دارد که شما در گذشته به‌سر ببرید یا عجول باشید و یا بیش از حد فکر کنید و شاید هم به نتایج کامل برای خودتان تأکید دارید.
خشونت به خود، محصول کنترل زنده‌گی با زور و اجبار است که شامل عصبانیت نسبت به دیگران می‌شود؛ زیرا چگونه‌گی احساس درونی شما نسبت به دنیاست. راه‌حلِ مناسب در برابر این امر این است که با خودتان به صورت مثبت به گفت‌وگو بپردازید، از لحظات حضور حال و یا حواس‌پرتی سازنده در خود لذت ببرید.
شناخت و عبور از الگوهای مخربِ دوران کودکی
بسیاری از نیازها ممکن است از اتفاقات سختِ دوران کودکی سرچشمه گرفته شده باشد. شناسایی این وقایع و پاسخ‌گویی به این رخدادها، در نقش یک کودک، یک روش عالی برای شناخت و بررسی چرایی و درگیر شدن در وابسته‌گی‌های عاطفی است. نقش امروز ما، تغییر گذشته یا جبران آن نیست. به عبارت دیگر، نقش زمان حال، معکوس کردن و یا جبران کردن گذشته نیست.
از انگیزه‌های آنی بدون تفکر قبلی (تکانشی) بگذرید
وابسته‌گی عاطفی می‌تواند احساسات گیج‌کننده‌یی به همراه داشته باشد. واکنش آنی، به حالات درونی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگرچه ممکن است یک ایدۀ تکانشی، عالی به نظر برسد، اما چه بسا نتایج وخیمی به همراه داشته باشد. پس ارزش آن را دارد که کمی مکث کنید و از آن دوری بجویید.
با احساساتِ خود روبه‌رو شوید و آن‌ها را قبول کنید
برخی مواقع ممکن است که شما نیاز به روبه‌رو شدن با احساساتِ دردناکی که در حال تجربۀ آن هستید، داشته باشید. بسیاری از مردم احساساتِ فیزیکی خود را پس می‌زنند، به جای این‌که آن را مستقیماً حس کنند. این کار باعث می‌شود که از احساساتِ خود فراری شده و وابسته شوند.
مکانیسم‌های غلبۀ سالم را ایجاد کنید
این واقعیت که احساساتِ ناراحت‌کننده منجر به واکنش‌های غیرمسوولانه می‌شود، نباید این‌طور تلقی گردد که شما در مورد این‌که چه احساسی دارید، نباید کاری انجام دهید. بلکه بهتر است یک استراتژی آماده داشته باشید که چه‌گونه با خودتان برخوردی سازنده داشته باشید. مثلاً این‌که چه‌گونه آرامش بیابید در مواردی که مضطرب و آزرده هستید.
تشخیص دهید که چه زمان شروع می‌کنید به چسبیدن
یک خودشناسی ماجراجویانه به شما کمک می‌کند تا الگوهای وابسته‌گی در رفتار یا افکارتان را بهتر بشناسید و بر آن‌ها غلبه کنید. یک مثال می‌تواند نگرش خواستن «همه یا هیچ» از مردم باشد به جای این‌که از چیزی که آزادانه به شما ارایه شده، قدردانی کنید.
هرگز اجازه ندهید که خوشبختی شما به چیزی که ممکن است آن را از دست دهید، وابسته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.