۱۶ نشانه جدی ایدز!

- ۲۳ حوت ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی

۹. سینه‌پهلو
سرفه و کاهش وزن ناشی از این بیماری ممکن است موجب بروز بیماری جدی شود که توسط میکروبی ایجاد می‌شود که اگر سیستم ‌ایمنی بدن‌تان خوب کار می‌کرد، هیچ مشکلی برای‌تان ایجاد نمی‌کرد. بیماری‌های فرصت‌طلب مختلفی وجود دارند و هرکدام از آن‌ها به طور متفاوتی بروز می‌یابند. علاوه بر سینه‌پهلو، از بیماری‌های فرصت‌طلب می‌توان به عفونت انگلی توکسوپلاسموز که بر مغز اثر می‌گذارد، نوعی ویروس تبخال که سیتومگالوویروس نامیده می‌شود و نوعی عفونت قارچی مثل برفک اشاره کرد.
۱۰. تعرق شب‌هنگام
تقریباً نیمی از افراد در مراحل اولیه عفونت HIV دچار تعرق شبانه می‌شوند. این مشکل با پیشرفت بیماری ممکن است وخیم‌تر شود و ارتباطی با ورزش کردن یا دمای اتاق ندارد.
نادیده گرفتن این مشکل که تقریباً مشابه گُرگرفته‌گی است که زنان در شروع یائسه‌گی دچار آن می‌شوند، بسیار دشوار است؛ زیرا تمام لباس‌ها و ملحفه‌های‌تان را خیس می‌کند.
۱۱. تغییر ناخن‌ها
یکی دیگر از نشانه‌های آخری عفونت HIV، تغییراتی مثل ضخیم و خمیده شدن ناخن‌ها، شکاف برداشتن و تغییر رنگ آن‌ها می‌باشد.
این مشکل معمولاً در اثر عفونت قارچی مثل کاندیدا اتفاق می‌افتد. بیمارانی که سیستم ‌ایمنی بدن‌شان ضعیف شده است، بیشتر در معرض عفونت‌های قارچی هستند.
۱۲. عفونت‌های قارچی
عفونت قارچی دیگر که در مراحل آخری این بیماری ایجاد می‌شود، تب‌خال است که عفونتی دهانی است که توسط کاندیدا که نوعی قارچ است، ایجاد می‌شود.
تب‌خال یک عفونت قارچی متداول است که معمولاً در دهان یا مری ایجاد می‌شود و بلعیدن را مشکل می‌کند.
۱۳. سردرگمی و مشکل در تمرکز
مشکلات شناختی نیز می‌توانند یکی از نشانه‌های جنون ناشی از HIV باشند که معمولاً در مراحل آخری این بیماری پدیدار می‌شوند.
علاوه بر سردرگمی و مشکل برای تمرکز، جنون ناشی از HIV شامل مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری مثل عصبانیت و آسیب‌پذیری و زودرنجی نیز می‌شود.
حتا ممکن است تغییرات حرکتی نیز به دنبال داشته باشد: بی‌عُرضه شدن، نداشتن هماهنگی و مشکل در کارهایی که نیاز به مهارت‌های حرکتی دارد، مثل نوشتن.
۱۴. تاول تب‌خالی و تب‌خال تناسلی
تب‌خال دهانی و تب‌خال تناسلی نیز می‌توانند هم نشانه‌هایی از ARS و هم عفونت HIV باشد. هم‌چنین داشتن تب‌خال یکی از عوامل‌خطرزا برای ایجاد HIV است. دلیل آن این است که تب‌خال تناسلی می‌تواند موجب زخم‌هایی شود که وارد شدن HIV به بدن در حین رابطه ‌جنسی را آسان‌تر می‌کند. و شیوع تب‌خال در افرادی که مبتلا به HIV هستند، معمولاً شدیدتر است؛ زیرا سیستم ‌ایمنی ضعیف‌تری دارند.
۱۵. سوزن‌سوزن شدن و ضعف
در مراحل آخر HIV ممکن است احساس سوزن‌سوزن شدن و کرختی در دست‌ها و پاها ایجاد شود که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند که در افرادی که دیابت کنترل‌نشده دارند نیز اتفاق می‌افتد.
در این وضعیت عصب‌ها تخریب می‌شوند. این علایم با مسکن‌ها و داروهای ضدغش برطرف می‌شوند.
۱۶. برهم خوردن نظم قاعده‌گی
HIV پیشرفته احتمال برهم خوردن نظم قاعده‌گی را افزایش داده و عادت‌های ماهیانه معمولاً کم‌تر و سبک‌تر می‌شوند. اما این تغییرات بیشتر به دلیل کاهش‌ وزن و پایین آمدن سطح سلامت زنان مبتلا به این عفونت می‌باشد تا خود عفونت.
عفونت HIV هم‌چنین با یائسه‌گیِ زودرس در ارتباط است (۴۷ تا ۴۸ ساله‌گی در زنان مبتلا در مقایسه با ۴۹ تا ۵۱ ساله‌گی در زنان سالم).
منبع: قطره

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.