آگاهی‌دهی دربارۀ خطرهای مهاجرت

گزارشگر:یک شنبه 15 حمل 1395 - ۱۴ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3وزارت امور مهاجران افغانستان می‌گوید که برای کاهش میزان مهاجرت و پناهنده شدن شهروندان در کشورهای اروپایی، به آن‌ها دربارۀ ضررها و خطرهای پناهنده‌گی آگاهی‌ می‌دهد.
برنامۀ آگاهی‌دهی این وزارت روز شنبه برای نخستین بار از سوی ریاست مهاجران ولایت بلخ آغاز شد.
افغانستان در سال گذشتۀ میلادی پس از سوریه بالاترین میزان پناهنده‌گی را در سطح جهان داشته است. بر بنیاد آمارهای وزارت مهاجران، در سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار شهروند افغانستان در کشورهای اروپایی درخواست پناهنده‌گی داده اند.
عبدالصبور قادری، رییس امور مهاجران بلخ می‌گوید که بر بنیاد آمارهای کنسولگری آلمان در بلخ، حدود ۱۵۰ هزار نفر تنها از ولایت‌های شمالی کشور در کشورهای اروپایی پناهنده شده اند.
علی‌رضا موحدی، رییس بخش تحقیق و مطالعات وزارت مهاجران در جریان سفری که امروز (شنبه، ۱۴ حمل/فروردین) به بلخ داشت، گفت که این وزارت برای کاهش دادن آمار پناهجویی، برنامه‌هایی برای اشتغال‌زایی نیز روی دست دارد.
آقای موحدی بیکاری و ناامنی را از مهم‌ترین دلایل پناهنده‌گی شهروندان کشور می‌خواند، اما می‌افزاید تمامی شهروندان افغانستان که در اروپا درخواست پناهنده‌گی داده اند، از داخل کشور به اروپا نرفته اند، بلکه بخشی از این پناهنده‌گان از کشورهای ایران، پاکستان و حتا روسیه به کشورهای اروپایی سفر کرده اند.
کشورهای اروپایی برای جلوگیری از هجوم پناهنده‌گان به این کشورها، اخیراً قوانین‌ سخت‌گیرانه‌تری وضع کرده اند، زمینۀ پذیرش را به ویژه برای پناهنده‌گان افغانستان تنگ ساخته و در مواردی دست به اخراج اجباری آن‌ها زده اند.
اما این مقام وزارت مهاجران می‌گوید که حکومت افغانستان هیچگاه آمادۀ بازگشت دوبارۀ این پناهنده‌گان نیست و کشورهای غربی هم نمی‌توانند خلاف خواستۀ پناهنده‌گان و حکومت افغانستان، آن‌ها را اخراج کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.